Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Jonas478

Aquador --- 1998 eller 2004, skillnad i kvalitet?

Rekommendera Poster

Nu har jag skrivit kontrakt, leverans på torsdag!

Det blev en Aquador 26 HT årsmodell 2003 med KAD 44 på 260 hk. Visst är den lite repig där man går mest, men det känns ändå väldigt bra att tillverkningen redan pågått fem år när min båt byggdes. Motorn är dessutom den näst sista årgången KAD 44, så jag hoppas att Volvo Penta hade nått fram till högsta kvalitet vid det laget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att sova sitter jag och tittar på bilder på vår nya båt... Visst är det en härlig känsla att äntligen ha bestämt sig. Nu är kontraktet påskrivet och nästa helg ska vi ut oavsett väder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort grattis till nya båten!

Den är grymt snygg!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Funderar också på att ta steget upp fårn våran 22Ht som vi har idag till en 26HT. Precis som du funderar vi över mtorovalet. Åtekom gärna med så mycket information det bara går då du testkört!

 

MVH

Marcus Jönsson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marcus,

Det är ett stort steg i pris (vi tittade tidigare ett par veckor på 23 HT), men 26 HT ger ju mer komfort (de tre fördelar jag är mest förtjust i är två stolar vid förarplats, dörr ut till badbryggan och elektriskt ankarspel).

I en annan tråd som du kanske inte sett

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=247773

skriver jag så här som avslutning om motorvalet:

Igår var skillnaden mellan D6 och KAD 44 ungefär 125.000 kronor (inräknat reparationer av hittade fel på båda båtarna).

Fast dessutom har båten med D6 gått drygt 800 timmar och varit ägd av en uthyrningsfirma i Finland de första tre somrarna. Troligen har den även varit uthyrd här i Sverige, för säljarna sa att de säljer för att de inte haft tid att åka med den, ändå har motorn gått 200 timmar sedan de köpte, för två år sedan (plus att det stod hyrespriser i deras första Blocket-annons). Den jag valde har bara gått 300 timmar trots att den är ett år äldre. Lägg till 50.000 för att D6-båten varit uthyrd och gått 500 timmar mer.

Lägg därtill att båten med KAD 44 säljs av en båtfirma med gott rykte, medan D6-båten säljs privat -- den skillnaden i trygghet (konsumentköplagen) tycker jag också är värd 50.000 kr.

 Summa 225.000 kr skillnad när jag räknar så -- och det är inte värt så mycket att ibland kunna åka 8 knop fortare. 30 knop toppfart får räcka.

OM jag hade obegränsat med pengar, så skulle jag helt klart välja en ännu nyare båt med D6-motor. Det var fantastiskt att kunna åka så tyst i 30 knop, nästan overkligt. Fast besiktningsmannen påpekade att säljarna missat att stänga motorluckorna ordentligt på min båt, fjädrarna var inte åtdragna. Så här skriver Båtnytt 1-1998 när modellen hade premiär om det:

På testbåten hade Flipper Marin i Viggbyholm monterat ett tredje lås till motorluckan [som numera är standard] Det behövdes. När motorluckan tightades till mot den tätande gummilisten försvann helt plötsligt det mesta av motorljudet. Det räckte att lätta lite grann på en av låsningarna för att ljudet skulle bli besvärande.

Nåja, med jättestor plånbok kanske man skulle ta steget till 28 HT... ;-)



Senast ändrad av Jonas478 | 22 september 2008 | 09:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ute hela familjen första gången den här helgen, låg i en vik vid Huvudskär -- mysigt när fyren blinkade under natten. Bara positiva överraskningar första helgen, t ex att värmen fungerar så bra och att båten går så stadigt i större vågor.

Årgång 2003 känns väldigt fräsch och gedigen. Jag tror att det var ett bra beslut att välja en av de båtar som Bella/Aquador tillverkat med 5 års erfarenhet. De från 1998 som är till salu har nog haft en del barnsjukdomar som är mer eller mindre amatörmässigt fixade.

KAD 44 med 260 hästar känns absolut som tillräckligt mycket motor. 5 personer ombord och fulla tankar, men det är ändå lätt att komma upp i planing och 25 knop går den redan vid 3100 varv. Då är ljudnivån fortfarande rimligt, det går lätt att prata så länge man sitter bredvid varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till första övernattningen!

 

Hur kallt var det att övernatta nu? Mycket kläder förstår jag. Var värmaren i bruk innan sovdags eller hela natten? (lite dålig på det där:) )

 

Låter som ni fått en riktigt trevlig resekamrat. In med bilder nu också!:)

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel-värmaren är grymt bra. Vi satte på den direkt när vi lämnade hamn vid 17-tiden fredag och sedan vred vi ned den ett par gånger under kvällen. Delvis för att det blev rejält varmt och fuktigt av att koka pasta på diesel-spisen...

Vi hade med sovsäckar, men värmen fungerade så bra att vi använde sovsäckarna som täcke. Dessutom vred vi ned värmen rejält under natten. Och hade en taklucka på glänt för att släppa ut fukt.

Fast det var 12 grader i vattnet ute vid Huvudskär, så båten skulle väl hålla väl ungefär 12 graderutan värmaren på (vatten leder ju värme bättre än luft). Alltså krävs inte så mycket extra värme ännu. Det verkliga testet för värmaren blir på våren, i början på maj brukar det bara vara 4 grader i vattnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marcus,

Visst kom vi ihåg kameran, här ligger vi i Bastugluggen med utsikt mot Huvudskärs fyr:

post-15068-1394235637,2509_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var fint väder där ute, stjärnklart med hela Vintergatan, men inne över land låg molnen och skymde solnedgången...

post-15068-1394235637,3067_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa dag åkte vi över till Huvudskär och tog en promenad bland sjöbodarna och runt längst klipporna mot Östersjön. Det svarta slemmet på klipporna var så halt att vi var tvungna att ligga vid den förbjudna bryggan ;-)

post-15068-1394235637,3782_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har letat ibland alla papper och instruktionsböcker som finns till båten och värmaren heter QL Airheater och är på 5 kW = 5000 Watt. Inte konstigt att det blev varmt... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan vi köpte vår Aquador beställde jag de test som Båtnytt och Vi Båtägare gjorde i sina första nummer 1998. Då fick jag suddiga svart-vita PDF-filer med mail -- gick att läsa men bilderna var usla.

Men min fru hittade dessa tidningar på Tradera för 20 kronor styck frakt, så vi köpte dem. En närmare titt på bilderna från 1998 visar att det mesta är sig likt, utom badbryggan där bak som är större på 1998 års första exemplar, främst för att fenders ligger i rostfri bur istället för i ett fack med lucka som på vår 2003 års.

Tänkvärt är också att båten med KAD 44 kostade 666.000 kronor. Nödvändig utrustning enligt Vi båtägare kostade 63.000, så summa 729.000 kronor. Då ingår inte bogpropeller, elankarspel, varmvatten och annan sådan lyx --- men det är långt upp till dagens nypris med D6-motor: 1,6 miljoner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två som hört av sig och är intresserade av info om äldre Aquador 26 HT, så jag lyfter denna gamla tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en fråga om just detta igen, nu från jberg här på Bryggsnack -- så jag lyfter tråden så att den blir lättare att hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För vår del blev det en 26HT från år 2003, men vet att andra funderar, och råkade hitta lite ny info igår, så jag uppdaterar denna tråd.

Var i en bokhandel och såg Curt Gelins bok 400 motorbåtar i test: bakgrund, egenskaper omdömen och kunde inte låta bli att kolla vad som står om Aquador 26 HT. Hittade ett par faktauppgifter om årsmodellerna:

1998 började tillverkningen och en konflikt gjorde att den flyttades till Irland, där de ofta omskrivna kvalitetsproblemen uppstod.

2001 flyttades tillverkningen till Finland.

2003 påstår Curt Gelin är första modellåret utan kvalitetsproblem.

2004 gjordes skrovet om och blev djupare med vassare slag. Det ökade oväntat toppfarten med 2 knop (med samma storlek på motorn).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...