Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Jonas478

Aquador --- 1998 eller 2004, skillnad i kvalitet?

Rekommendera Poster

Min fru och jag har letat större båt den senaste månaden och vartefter önskat att båten ska innehålla mer och mer...

Alla vi läst och funderat har gjort att vi nu är mest sugna på en Aquador 26 HT, som det finns många till salu. Lägst i pris ligger en från 1998, medan flertalet andra är av årgång 2003, 2004 eller 2005.

Bella skriver på sin hemsida att bolaget köpte Aquador hösten 2000 och flyttade tillverkningen till Finland 2002. Däremellan har jag för mig att det stod i någon båttidning att de hade problem med tillverkningen på Irland...

Är det någon som vet mer? Är det ungefär samma kvalitet på en Aquador från 1998 som en från 2004, eller är det stor skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtnytt nummer 6/2006 skriver om Aquador 23 HT:

...Sett till köregenskaperna framstår Aquador som ett starkt kort. Men först sedan varvet kortade av den yttersta av de tre steglisterna för ett par år sedan. Enkelt förklarat tilläts då vattnet att följa en bredare väg under skrovet vilket fick båten att kännas betydligt tryggare och stabilare än tidigare.

Det verkar stämma. Jag provkörde en 23 HT i går (det var då min fru och äldsta dottern tyckte att den är för liten) och när jag drog på i motvind var det svårt att få den gå plant, så snart jag mötte ett svall så tippade den rejält på sidan.

Någon som hört/sett liknande problem med andra äldre Aquador?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade nu källan till påståendet om Irland --- jag mindes lite fel... Så här skriver Båtnytt i nummer 6/2008 (i första stycket i en artikel om att byta från bensinmotor till D3 diesel):

Den första Aquador-modellen började tillverkas i mitten på 1990-talet i Finland och den är fortfarande mycket populär på begagnatmarknaden. Den ursprungliga beteckningen var Flipper Aquador 22 C men namnet ändrades sedan till enbart Aquador 22 HT. Premiärpriset var låga 299 000 kr.

Till en början byggdes båten i Finland, senare i Cork på Irland och i slutet av år 2000 kom den tillbaka till Kuopio i Finland. Den HT-modellen utrustades nästan uteslutande med bensindrivna inombordare från antingen Volvo Penta eller Mercruiser. Från raka fyrcylindriga motorer på 130 hästar till V-6:or på 200 hästar. Vissa Volvo Penta-motorer hade ett amerikanskt OMC-drev som bullrade kraftigt, inte minst vid lite lägre varvtal.

Den 22 HT som de byter till D3 på är just från 1998...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Båtnytt och Vi Båtägare gjorde test av Aquador 26 HT i januari 1998 då modellen var ny. De finns att beställa på

http://marknad.marinan.com/bestall_tester/

och jag har beställt dessa två test --- hoppas de kommer snart. Men medan jag väntar, är det någon som vet något om kvaliteten på äldre Aquador?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag kommer inte svara direkt på din fråga men jag har för mig att jag sett en kort film här på MG om test av en ny Aquador där man påpekar att det mesta av kvalitetsintrycket försvinner om man granskar båte mer i detalj. Typ - Det är lätt att bländas av körsbärsträt i bordet men om man tittar på kranar och annan utrustning i båten så är den inte av högsta klass.

Så, vad jag menar är att även de äldre båtarna kanske var av bra kvalitet men utan de lite pråligare detaljerna.

Själv tycker jag det finns flera fina Aquadorer men tycker att en blankpolerad bordskiva inte är så funktionell och ger ett intryck av att vara lite mer ömtåligt än vad jag själv önskar.

Lycka till i det fortsatta letandet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips. Ring Flipper-Marin och fråga.

Jag har en Aquador 23 HT från 2003. Den blänker fortfarande som ny invändigt.

Jag har för mig att Irland tillverkningen endast var för 22 HT. Men jag är inte säker.

Du ser på skrov nummret var den är tillverkad. Börjar det med FI så är det Finland som är tillverkningsland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan du inte mena. Då måste ett trimplan vara nedfällt.

Motvind och vågor är inga som helst problem med min 23 HT.

Däremot är den lite känslig mot kraftig sidovind. Men det använder man trimplanen att justera.

Vilka båtar med kraftigt V-skrov har inte det uppförandet?

Det är så jag upplever båten.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovnummer som börjar på FI -- bra tips, tack!

Eftersom både Båtnytt och Vi Båtägare testade Aquador 26 HT i första numren av tidningarna 1998 och det som sagt finns en båt till salu med årsmodell 1998, så verkar det troligt att även dessa formar ett tag fanns på Irland. Men jag ska definitivt kolla skrovnumret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motvind eller sidovind... När man kör över 20 knop är det inte solklart om man kör rakt mot vinden eller inte, särskilt inte när det är lite byigt som i söndags. Men det var när jag körde mot vågornas riktning och upp mot vinden som jag hade problem.

Den 23 HT jag provkörde i söndags var årsmodell 2002 och eftersom din är en 2003, så kanske du har det nya skrovet med kortare yttre (tredje) steglist. Lätt att kolla när du tar upp båten i höst.

Jag håller med om att jag borde kunna lära mig att hantera trimplanen bättre på denna 23 HT, med tiden. Det tar ett tag att lära sig en båt. Men jag vill även att min hustru ska kunna köra, som hon kan vår lilla styrpulpet i dag. Och hon blev skeptisk när både jag och min kompis (som haft en 38-fotare och har en 30-fotare) hade problem på väg ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Christer,

Nu hittade jag filmen, ett test av Aquador 26 DC i Vi Båtägare

http://www.vibatagare.se/WEBB_TV_DXNI-1049516_.aspx

som Maringuiden har lagt på Youtube:

De två båtarna 26 DC och 26 HT har precis samma planlösning, det är bara taket på HT-versionen som skiljer. Det stämmer att Vi Båtägare inte gillar blank inliner och körsbärslister, när inte lamporna är lika lyxiga och det finns synliga skruvskallar. Men jag har ändå tänkt hitta en begagnad, så det höga nypriset drabbar inte mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En märklig skillnad som jag inte lyckats hitta förklaring på är 500 kilo i skillnad på vikten hos 26 HT:

Aquadors hemsida skriver 3000 kilo, se http://www.aquador.fi/gb/mallit/26ht

Flipper Marin (som säljer i Stockholm) skriver 3500 kg, se http://www.flippermarin.se/UserFiles/Interboat/www.interboat.net/Documents/Article/Aquador 26 HT 2.pdf

3500 kilo även hos Huges, se http://www.huges.se/visa_bat.aspx?ModellID=139&Varumarke=Aquador

Kan det vara med eller utan motor?

OK, 500 till kanske inte spelar någon större roll. Men om man först har tänkt sig en båt som väger 1300 kilo, sedan 1450 kilo, följt av 2300 kilo, så är det ett stort mentalt steg upp till 3500 kilo...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat svar på frågan om 500 kg --- Ledtråden fick jag av Bossee som i en två år gammal tråd i detalj berättar om resultatet av en jämförelse i Båtnytt mellan VP 350 hk bensin och VP D6 350 hk, se

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=110643

Och båten som används i testet är just Aquador 26 HT. Jag letade i mina buntar med båttidningar och hittade Båtnytt 1-2006 som på sidan 38 har rubriken Dieselmotorn överlägsen samt på slutet i en faktaruta:

Motorerna satt monterade i två nya Flipper Aquador 26 som hade körts under ca 10 timmar före mätningarna. Huvudmåtten är 8,25 x 3,05 meter och grundvikt utan motor och utrustning 3000 kg. Med bensinmotor väger ekipaget 3500 kg och med dieselmotor 3800 kg.

Testet visar för övrigt att det bara är lägre pris som talar för bensinmotorn. Allt annat är bättre eller mycket bättre med dieselmotorn. Särskilt lägre ljudnivå och lägre bensinförbruktning är mycket imponernade (sammanfattning av Bossee i tråden ovan).

Detta stärker förstås mig i övertygelsen att inte välja någon av de tre 26 HT som finns på blocket med bensinmotor. Särskilt som det just nu finns 14 till salu med diesel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. hur mycke soppa kan du köpa för din ''merkostnad'' mellan bensin och deisel. ... och V8an är säkert billigare att serva/uppdatera !!!! Jag har tittat på 26an som hastigast och såg att dörren till badbryggan ändrade sin öppningsväg ????? Att dörren ska gå UT är väl att föredra, ( tror jag ??) !!!!!! -Något DU har reagerat på,eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke,

Tack för synpunkter, så här ser jag det:

Skillnad i pris bensin o diesel --- jag letar begagnat och då är skillnaden i pris liten, begärt pris på Blocket ligger åtminstone lika högt för de 26 HT som har samma årsmodell och ungefär samma utrustning. Skillnaden är mellan 0 och 50.000 beroende på årsmodell. Det är möjligt att man kan pruta mer på bensin-båtarna, vet ej...

Service --- Jag har ringt och frågat de varv som ligger nära min båtklubb och skillnaden i pris för service var inte så stor. KAD44 ungefär 1000 kr dyrare än 5,7 GXI och D6 ytterligare ett par tusen dyrare per år. Jämför med att en V8 drar 50% mer bensin enligt testet i Båtnytt 1-2006, så är det lätt att tjäna in dyrare service. Också bra att få längre aktionsradie med tanken på 300 liter och att säkerheten är högre (brandrisk med V8).

Uppdatera --- antar att du menar att man på en diesel måste göra en större service vart 5:e år. Känns inte som ett stort problem, inte jämfört med den totala båtkostnaden under 5 år...

Dörren badbryggan --- Det är möjligt att den hellre skulle gå åt andra hållet, jag har inte haft en båt av denna typ förut (är glad att det finns en dörr... ;-) Klev ombord bakifrån i dag på en 26 HT och då kändes det naturligt att dörren gick inåt (vi klev i från bommen, så hade dörren gått utåt hade den varit i vägen). Även om man råkar ha en gummijolle upplagd bak så verkar det mer praktiskt att dörren går inåt. Men detta känns som en liten detalj --- val av bästa motor känns viktigare.



Senast ändrad av Jonas478 | 29 augusti 2008 | 13:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart är att du ska satsa på en diesel om inte prisskillnaden är stor. Ofta brukar skillnaden i pris vara rätt stor. Då får man ju räkna på vad som är mest prisvärt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt -- Kul att få bekräftat att jag tänker rätt. Jag har redan bokat in att titta på just den båten på söndag. Känns bättre att få en D6 än en KAD44.

Här är de argument jag hittat för D6: ny konstruktion, tystare, bättre ax, drar mindre diesel, bättre andrahandsvärde.

Här är argumenten för KAD44: flertalet 26 HT har denna motor vilket ger större möjlighet att pruta, service cirka 2000 kronor billigare per år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, i mitt första svar blev jag lurad av din fråga om dörren till badbryggan... Mindes fel...

Nu har jag kollat de bilder jag tog och den båt jag tittade på i dag (årsmodell 2003) har en dörr som går UT. Bifogar en bild där men ser gångjärnen på utsidan:

post-15068-1394235600,5435_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till grundfrågan: Blocket har den billigaste Aquador 26 HT med KAD44 diesel för 750.000 kr, det är en från 1998. Motsvarande motor plus lite mer utrustning från 2003 kostar 895.000 kr. Om vi bortser från utrymmet att pruta -- är det rimligt med 145.000 kr extra för att få en 5 år nyare båt?

Är en Aquador 2003 samma kvalitet i grunden som 1998, då är det väl rimligt att extra slitage och äldre motor ger denna värdeminskning...

Men stämmer det -- är en båt från 1998 i grunden lika bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick i dag testen i Vi Båtägare och Båtnytt som de skrev i januari 1998 när 26 HT var alldeles ny och hette Flipper Aquador 26. Båda tidningarna klagar på dålig kvalitet på diverse detaljer, men är positiva totalt sett -- vilket talar för att akta sig för 1998 års modell.

 Intressant att lägsta pris då (med 220 hk V8a) bara var 537.000 kronor. 2006 har jag kvar en Huges-katalog där en ny 26 HT med 270 hk VP V8a kostade 1.150.000 kr. Mer än dubbelt så dyr på 8 år.

Dyrast, med en KAD 44, kostade båten 666.000 kr i januari 1998, plus diverse nödvändig utrustning enligt tidningen för 63.000 = 729.000 kr. Som sagt i föregående inlägg är begärt pris med KAD 44 för denna årsmodell 750.000 kr just nu på Blocket.

Samtidigt är listpris nu för en 26 HT Exclusive med all utrustning 1.600.000 kr... Visst får man mer utrustning nuförtiden, men ändå... Är det plasten som blivit dyrare?



Senast ändrad av Jonas478 | 02 september 2008 | 10:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattade inte förut vad du menade med ändrade sin öppningsväg.

Men såg i går i en 2007 katalog från Aquador att dörren till badbryggan faktiskt går IN på bilden.

Det gör den inte på de båtar jag sett i verkligheten = på äldre modeller av 26 HT går dörren utåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...bra :-) ! Själv tycker jag att det ser 'bättre ut'' med dörren utåt . Om nu det har någon betydelse , rent praktiskt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tycker jag att det är bättre att den öppnas inåt. Tar mindre plats från badbryggan.

Ofta brukar det bli trångt nog ändå om man är några stycken.

Men det beror på hur just den båten är konstruerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag provkörde jag en 26 HT årsmodell 2003 med KAD 44. Det jag främst ville testa var om 50 hk mindre än den 26 HT årsmodell 2004 med D6 jag testade i söndags gör att båten är trögare att få upp i planing, samt att försöka höra skillnaden i ljudvolym.

Få upp i planing --- Inte helt rättvis jämförelse eftersom vi i dag bara var 2 personer ombord. Men balansen i dagens båt kändes bättre, kanske för att säljare körde skickligare än jag själv gjorde i lördags. Han förklarade att man ska öka på gasen långsamt med en diesei, jag gjorde nog misstaget att dra på gasen för snabbt, så att D6an grävde ned sig. Men min slutsats är att KAD 44 är fullt tillräckligt stark för mina behov.

Ljudvolym --- Stor skillnad. D6 låter ungefär som att åka flyglan, ett jämt svagt brum. KAD 44 låter ungefär som en lastbil som kämpar i en uppförsbacken, motorn dunkar och hostar lite hela tiden. Fler dB är det helt klart med KAD 44, men även denna diesel är klart mer behagligt än den Aquador med bensinmotor jag testat, jag tror det främst beror på lägre varv, vilket ger en mörkare klang än en bensinmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beställt besiktning av två 26 HT, en från 2003 och en från 2004. Återkommer när jag har fått rapporterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde kanske att du skulle fråga ;-)

Jag har läst din långa tråd om besiktningsmän, både en gång när den skrevs och häromdagen. Men som köpare så håller jag inte med dig. Jag gillar de artiklar Ronald Rybbe skriver i Vi Båtägare och jag har inget emot om han ägnar ett par timmar extra åt att leta små detaljer --- So, Ronald R is my man ;-)

Jämfört med vad dessa båtar kostar (Hur kan NÅGON i dag köpa en ny för 1,6 miljoner som är det officiella priset?) så är det helt OK med 1000 kronor timmen. Halvbra advokater, eller en helt normal tandläkare, de kostar ju mer per timme... 

Personligen hoppas jag att han bara hittar jättesmå fel, som jag får många bilder på. Jobbigt blir det om fukt har trängt in i plywoodskivorna i fördäcket... Eller motorn låter lite diffust krasslig... Då blir det svårt att välja mellan att pruta rejält eller leta andra båtar.

Men visst Jocke, jag förstår att du blev irriterad. Det är såklart helt annorlunda när man säljer sin gamla kära båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båtgranne påpekade att det finns en jämförelse av Aquador 26 HT och Aquador 26 DC i nummer 5-2008 av Båtnytt. Det är mest en allmän jämförelse av för- och nackdelar med HT jämfört med DC.

Men jag hittade ett tänkvärt fel i tabellen. Alternativt ett fel i tabellen med exakta samma Aquador 26 HT, och exakt samma motor (D6-350), i exakt samma tidning för två år sedan: Båtnytt 1-2006.

 Exakt samma värden för Fart i knop, Bränsle i liter/sjömil och Ljud i decibel finns i båda tidningarna --- men 2006 gäller de 26 HT --- nu 2008 gäller de 26 DC.

Mitt förtroende för dessa test fick sig en törn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru och jag tog långlunch i fredags och besökte den flytande båtmässan vid Wasamuséet, lite för att bekräfta att vi valt rätt modell, men mest för att prata med säljarna från Flipper Marin. Lyckades dock inte hitta någon som kunde berätta om de första årsmodellerna av 26 HT. Men efter att ha tittat på några äldre båtar såg jag en del små ändringar i inredningen:

--- En ny panel för extra instrument uppe vid kompassen, ovanför framrutan.

--- Mindre fack för sjökort, istället plats för stor GPS sjökortsplotter till höger om ratten.

--- Ett nytt litet fack under ett steg bredvid dörren till badbryggan, med ställ för vinflaskor.

--- Trälisterna i inredningen är betydligt mörkare körsbärsträ. Vet inte om träet har ljusnat på de äldre båtarna, men jag gillar dem bättre... Vackrare, mer varierade...

Har letat info om detta på internet och en annons på Blocket för en 26 HT av 2006 års modell skriver Årsmodell 2006 Nya modellen med uppdateringarna i bl a. skåp, takinstrumentpanel, sjökortslucka mm Det är en båt jag struntat i eftersom den ligger i Blekinge och har begärt pris 1390 tkr. Minst en halv miljon mer än jag hoppas betala...

Dessutom gillar jag mina gamla stora båtsportkort i A2-format.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...