Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
nicke_sthlm

Sea Ray 250 sorrento, bra eller dåligt köp?

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en Sea Ray 250 sorrento med en

Mercruiser 7,4L V8 - 05 - 330 hk

med Alpha One drev -07

ej sötvattenkyld.

Har läst en hel del om denna båt om körning och förbrukning.

Kan man få lite godaråd om vad man skall tänka på när det gäller motorn och båten som man kan ha missat?

 

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, är det min båt du går och tittar på tro?  En hel del frågor om just det här exemplaret, skick m.m. Kan du ställa till mig.  Men när det gäller frågor om båttypen så är det nog bättre att mer opartiska ger dig svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Visst är det Terra båten vi talar om.

Har varit i kontakt med smy.se där båten finns och dom gav mig lite att tänka på.

1. Drevtrimsindikatorn samt drevtrimsknappens uppläge, då använder man sig av shallow water knappen.?

2. Motorn har en elektrisk bränsle pump som kan ge för högt tryck vid stort gaspådrag. Detta gör att en del bränsle går rakt igenom oförbrännt?

3. Vet du ungefärlig bränsle förbrukning på båten.

Tack så länge, och en mycket fin välvårdad båt.

Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Indikatorn har aldrig fungerat.  Har med givarna på drevet att göra och kan nog fixas för under 1000:-  Men jag brydde mig aldrig om det, det är en vanesak hur båten går i vattnet.  Från stillastående ska trimplanen vara max nere och drevet max in, då planar hon fort.  Vid planingen tas trimplanen in helt och drevet trimmas ut tills det känns bra.  Sedan finlirar man med trimplanen för bästa gång, viktfördelning, folk som inte kan stå still m.m. 

2. Båten har en red top från Holley, det bästa som går att köpa för pengar.  Men den levererar med tryck, därför sitter det en justerbar bränsleregulator mellan pumpen och förgasaren.  Den ska så på max 3 psi (är det rätt måttenhet nu tro?)  och är nu inställd på drygt 2,6. 

3. Bara i grova drag.  2L per sjömil i marchfart 25-27 knop.  Hälften i deplacementfart, dvs innan hon visar någon tendens till att vilja resa stäven, 6-7 knop.  Själv körde jag oftast i lugnt tempo, inte av snålhet, utan för att det är trevligare så.  Fort fick det gå på trista transportsträckor som tex Stockholm - Vaxholm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde powertrimknappens uppläge.  Funkar som sagt inte heller och har aldrig gjort det.  Har nog också något med givarna på drevet att göra tror jag.  Men jag har inte brytt mig om det utan istället använt trailerknappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för alla svar, Skall inom kort åka till Smy och titta närmare och för en provkörning.

 

//Nicklas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. nästan alla har/får  samma ''fel''.. man löser detta med att klippa 2 kablar och tvinna ihopp dessa  med en sockerbit !! LÖST !!!!!!

Kan på ett lätt sett förklara ingreppet , har gjort detta själv på 2 båtar som jag ägt.

 

-baggis, var det rätta ordet !Flört

 

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Skall prata med smy när jag kommer dit, hoppas till helgen vi får se.

Uppskattar alla svar jag fått.

 

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähä, så enkelt skulle det ju alltså inte vara.  Är du fortfarande intresserad av båten så blir det till att vänta ett tag.  Vi har nämligen upptäckt att det inte står rätt till med motorn.  Taskig komp på fyrans cylinder, vad nu det kan bero på, motorn har ju för fasen bara gått 50 timmar sedan den var ny.  Nu ska det här kollas och eventuellt så blir det ett motorlyft i dagarna.  Du kan väl slå mig en signal på numret jag skickade till dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jobbigt sånt här är, och dyrt!  Idag lyftes motorn och lades på släpvagn.  Sedan körde jag upp den till Norrtälje till en mek som nu ska gå igenom den, och det blir en renovering innan den återmonteras inom ett par veckor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två månader har nu gått och båtsäsongen är över för den här gången.  Men nu är iallafall motorn klar.  Tre ventiler behövde justeras och insugningsröret har bytts ut.  Märkligt det här, motorn är i stort sett ny och all kringutrustning är utbytt utom just insugningsröret för det såg bra ut, och så är det det som krånglar, typiskt.  Nåväl, på lördag så lyfts motorn tillbaks i båten och sedan är den redo för försäljning igen.  Ingen köpare nu i november va? Flört 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...