Havsbikern 0 Postad 25 Augusti , 2008 Någon som har erfarenhet av följande problem? Vi har ett vindinstrument från Raymarine, ST 60 . Plötsligt började vindriktningsvisaren visa helt fel vindriktning, vindmätaren verkar däremot ge korrekta värden. Vindriktningspilen uppe på masttoppen vrider sig dock som den skall. Det har inte hjälpt att försöka kalibrera instrumentet. Vilket kan felet vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 25 Augusti , 2008 Låter som du har glapp någon stans. Råkade ut för motsatta problemet i somras (fick negativa vindvärden!!?) Mistänker fukt i kontakten i masttoppen, men problemet försvan och har inte kommit tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsbikern 0 Postad 27 Augusti , 2008 Ok, tack för tips. Jag skall försöka. Är 556 f.ö. bra att driva ut fukt med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 28 Augusti , 2008 Hej Inom elektronikbranchen säger vi lite skämtsamt om 5/56: Svär du i kyrkan också? Det är väl inte något större fel på 5/56 i lite grövre prylar och visst den driver ut fukt. Problemet som vi ser det är att det efter en tid finns restprodukter av 5/56 kvar som inte är så trevliga, bl.a fastnar små rörliga saker i geggan Vindgivaren är en typisk sådan som inte mår bra av denna broms Använd i stället s.k kontaktsprej för elektronik. Jag vill inte göra otillbörlig reklam för något speciellt märke men kolla hos Elfa de som dom säljer är de mest använda inom elektroniken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsbikern 0 Postad 6 September , 2008 Jag klättrade upp i masten och kände på instrumentets fäste, som verkade ok, liksom kablaget. Det verkade också vara torrt. Efter att ha köpt och monterat ny givare, verkar allt fungera som det skall. Uppenbarligen fanns felet i givaren. Finns det någon som vet hur det ligger till med garantier? Båten är knappt två år gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 7 September , 2008 Min svåger hade liknande problem. Vi tog ned givaren och kollade. Det visade sig vara skruven som håller fast vindflöjen på givaren som lossnat. Axeln är helt rund och flöjeln låser bara med en insexskruv, så när den lossnade kunde flöjel och axel röra sig i förhållande till varandra. Jag vet inte om konstruktionen är lika idag. Detta ver ca. sex år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrMagnus 0 Postad 7 September , 2008 Jag tror att det är dålig kontakt i någon av sladdarna. Om jag minns rätt så är det 4 sladdar som hanterar just vindriktningen, dvs 90 grader var, och om det är dålig kontakt i någon av dem, så kan den visa helt fel vindriktning. Kolla alla kontakter. Om detta inte fungerar, så går det att mäta upp med voltmeter på sladdarna från instrumentet om det är korrekt. På raymarine.com finns info om vilka spänningsnivåer osv som ska gälla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 September , 2008 Jag fick också fel på rikningsfunktionen på vår vindmätare av Silvas fabrikat. Den hade tappat kontakten med en ledare uppe vid givaren. Efter att jag hittat den felande ledaren och monterat ihop allt visar den vind åt fel håll. Troligen kastade jag om ett par ledare eller om det är avbrott i en. På den finns endast fyra ledare. Två för hastighet och två för riktning. Viktigast dock med hastigheten som nu fungerar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser