Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
strandad

Massor med pengar, vilket ekolod ska man köpa?

Rekommendera Poster

Nu är fallet inte så underbart men jag tänkte handla ett gött ekolod till våren och nu vill jag ha förslag och motivering till vilket monster jag ska handla. Vad har ni, är det något ni går och drömmer om? Allt av intresse!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TIll våren? Du är ute i god tid:)

Garmin 140, ekolodet gör det den ska till billig penning. Man får dessutom yttemp på vattnet samt spänning i batteriet på skärmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med ett Lowrance ekolod som har gps.. det innebär att man ser hur fort man kör och kan sätta ut markörer, så man lätt hittar tillbaka till de bra fiskeställena man hittat mitt ute på sjön. Sen är det ställbar djupvarning, vattentemp..... m.m..
Hur som helst är jag helnöjd med den.. skulle kanske vilja ha en plotter men då är det också helt andra pengar det handlar om.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=89294

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju lite på om du vill ha ett ekolod bara för att kunna se djupet under båten , se fiskstim m.m.

Själv har jag ett framåtseende lod från Echopilot, toppen när man ska smyga in i en okänd naturhamn-

ger ju också besked om djupet under båten. Med tanke på vad du har för båt så är det väl kanske inte en Fishfinder du är ute efter....

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, alla funktioner är ju välkomna men plotter behöver jag ingen då jag räknar med att det redan ska finnas i en annan enhet.

Fishfinder är ett måste, klart man vill ha koll på vart gammelgäddan står om man ändå har ett ekolod. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur pass liten/stor skärm kan du tänka dig? Själv kör jag med Garmins 300c och är supernöjd med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur monterar man givaren för ett framåtseende ekolod? T.ex om man har en båt med dubbelskrov (styrpulpet i plast eller alu).

/Rookie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tänka mig att man sätter den så långt in mot mitten som det går på det ena skrovet, dock viktigt att givaren sitter i våg och så långt akter ut att den inte kommer ovan vattnet vid planing.

Undvik också att placera givaren bakom någon utstickande del på botten -det kan orsaka problem om den sitter i turbulent vatten.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3 tum känns väl ganska lagom. Sen vet jag inte om färg är nödvändigt, vad är de främsta fördelarna med färgskärm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Well... Det kostar inte så mycket extra och frågan är... skulle du köpa en Tjock svart-vit Tv idag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Well... om filmerna som visas endast är gamla suparfilmer med Allan Edvall, i svartvitt, så kan man nog hitta på nåt roligt för de extra pengarna.

Svaret på frågan om färg kontra svartvitt är snarare att med ett färglod så har du fördelarna att lättare kunna urskilja temperaturlager i vattnet, bottenkaraktär mm p g a de olika gråskalorna översatts till färgslillnader istället. Det ger alltså en ökad tydlighet med ett färglod jämfört med ett monokromt lod som bara visar nyanser i gråskalor.

Grå, gråare, gråast eller rött grönt blått t ex...

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...