svea2 0 Postad 25 Augusti , 2008 Hej! Jag har en Mercruiser V8 5,0 årsmodell 2000. De senaste veckorna har oljetrycket börja sjunka en aning. Och så pass mkt att den börjat larma för det. Vet någon vad trycket ska ligga på vid normal körning? Jag har för mig att min mätare låg tidigare på ca 60, och nu på ca 45. Ibland på tomgång går den ner till 40 och då börjar den varna/pipa! Vet någon vad det kan bero på samt hur man kan åtgärda det? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gerle 0 Postad 25 Augusti , 2008 Hej, jag hoppas att allt låter bra i motorn, (så att inget stort är på gång). Du kan väl börja med att byta filter, kolla sedan med en annan givare/mätare, vad din mätare har för enhet vet jag inte men 3,5kg bör väl vara normalt. Och 20/50 olja tycker jag att du ska ha. MVH Gerle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 25 Augusti , 2008 Hej, Har du kollat oljenivån i motorn? Vad det beror på är förmodligen ett litet oljeläckage någonstans, kolla vid slängklämmor före och efter filtret. Vid läckage byt slangklämmor och/eller slangar och fyll på olja. Om det är en tillräcklig nivå på stickan och du inte hittar något läckage så får du leta vidare. Jag hade i vart fall börjat där. Mvh Thomas Senast ändrad av Kickdown | 25 augusti 2008 | 12:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 25 Augusti , 2008 Hej! Kika på denna tråd så kanske det löser sig... http://www.baylinerownersclub.org/forum/showthread.php?t=22028&highlight=oil pressure Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 25 Augusti , 2008 Ja på tomgång, efter att du har motorm ganska lenge, har motorn och oljan bilvit varn. Då har oljan blivit tunnare och har inte samma tröghet som kall olja. Läs detta: I just changed the oil on my boat recently. I put in a straight 30 weight as recommended by the owners manual (5.8L OMC V8), however, I believe the previous owner had used 15/40. The oil pressure previously ran around 55-60 psi and after a run today the pressure dropped to around 37-40 psi but not any lower. Everything seemed to run OK, no leakage in the bilge and no black smoke. My thinking is that the lower viscosity resulted in the lower oil pressure when it heated up compared to the previous oil?? Lower viscosity results in the lower oil pressure Det är definitivt inte orsakad av oljefiltret ! Utan snare att den olja du änvänder har för låg viskositet, för sommar körning !!!!!! Senast ändrad av Anemos_ | 25 augusti 2008 | 15:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 Augusti , 2008 40 psi, 2,8 kg/cm2 är ju inte särskilt lågt tryck (själv har jag aldrig haft så högt tryck enligt min oljetrycksmätare, brukar ligga på 2,5 vid start och 2,0 efter nån timme) så även om det larmar på tomgång är det nog ingen egentlig fara på taket. Senast ändrad av Gunnar_ | 25 augusti 2008 | 18:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svea2 0 Postad 2 September , 2008 Hej & tack för era svar! Jag skall undersöka ev läckage närmare. Oljenivån har jag kollat ett flertal tillfällen och den är OK. När det gäller viskositeten på olja så tycker man den borde vara den rätta om man köper (som jag gjort) Quicksilvers original olja för just Mercruiser motorer. Nu när jag var ute i helgenm var trycket något högre och det pep inte, men det beror nog bara på att det är kallare ute nu så olja inte blir lika tunn. I så fall uppstår problemet endast vid varma sommardagar... Frågan är om jag ska göra något åt det eller bara låta det vara??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser