Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
jalmar

Vätternkräftor

Rekommendera Poster

Var ute i helgen o fiskade kräftor o måste säga att jag är väldigt nöjd fiskade med 18 burar och vittjade tre ggr och fick med mig hem ca 30kg riktigt fina kräftor.Slängde nog tillbaka ca 20kg smått .Hur har det gått för er andra kräftfiskare.

/jalmar

post-5829-1394235597,0166_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute o hjälpte en kompis. Han fiskade straxt utanför norra skärgårn, uppe vid askersund. 10 burar som låg i över en natt gav ynka 20 kräftor:(

Nån som har några tips om var man ska lägga burarna uppåt Askersundhållet? Nu la vi burarna vid den röda pricken straxt norr bastedalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv hållit på där uppe å fiskat ,men har en kompis som håller på längre ut vid rökna öarna och har alltid fått bra med kräftor,så förra året så började även jag att fiska där ute med bättre resultat än vad det varit strax söder om skärgårn och sedan är det skönt att slippa att fiska där det ligger en hel drös med flöten.Jag blev väldigt full iskratt i fredags när vi knallade ut med båten vid olshammarsfyren runt 18.00 då man fick försöka hitta en väg ut genom alla flöten där.

/jalmar

post-5829-1394235597,1723_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var även jag ute i helgen och fiskade, Lör-Sön. Utslaget så fick vi ca 3kg/person dvs. på 6 burar. Är nöjd med detta, kommer att räcka till för egen del. Detta var andra ggn vi fiskar i sjön, så man känner ju ännu inte till något extra bra ställe utan gissar sig fram efter sjökortet.

Även vi fick mycket smått som sattes tillbaka.

Träffade på en fisketillsyningsman från länsstyrelsen som var ute tillsammans med tjänstgörande polisman. De upplyste oss om gällande fiskeregler samt påtalade våran brist av lanternor på roddbåten (hade tyvärr inte min egen båt).

Upplevde det som lite kaotiskt vid båtrampen, mycket bilar, trailers och båtar. Lite djungelns lag över den tillställningen, folk har visst lite svårt att förstå ett kö system.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga: De flaggor(gula och röda) som ligger utefter kanten med jämna mellanrum, är de gränsmarkeringar för det allmänna vattnet? (verkar vara för långt avstånd för att det ska vara nät...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PÅ de flaggor som ligger utanför skärgårn har jag sett på flaggorna att det står 300m.

längre ut har jag sett andra pinnar som jag räknat ut att det också måste vara 300m gräns.

/jalmar

post-5829-1394235597,3037_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som vet hur fisket går i södra Vättern? Tänkte ut i helgen.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fiskade runt stora röknen och orrholmen fredag till lördag.

Resultatet var uruselt. Känns om det har blivit mer svårfiskat på senare år...

//Gravis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vi var ute från fredag 28/8 till idag 31/8 vid St Aspön. Totalt 30 kräftor, riktigt USELT...

Beror säkert till stor del på att vi är nubörjare och hade mycket strul med linor etc, inte säkert alla burar hamnade bra...

Mvh Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stenig botten o burarna på botten, lyd mitt råd så får du kräftor. PS. hur länge får man fiska i vättern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

18 burar, då var ni 3st i båten som fiskade??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, men om man fiskar med 18 burar inom det fria fisket på Vättern så bör man ha varit 3 pers i båten då det är 6burar/pers. Fiskar man på enskilt vatten så gäller naturligtvis inte detta

Det fria fisket är för övrigt tillåtet till den andra söndagen i sep.

Senast ändrad av knota | 31 augusti 2008 | 19:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De stämmer bra,man är väl inte ute o tjyvfiskar.

/jalmar

post-5829-1394235608,0594_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vissa gör tyvärr det. Skrikandes

2008-09-04 10:35:18
TV4-NYHETERNA ”FÅNGADE” TJUVFISKARE I VÄTTERN PÅ FILM!
Tjuvfisket efter signalkräftor i Vättern har enligt uppgift ökat under senare år. Trots att fiskebevakningen intensifierats är det ändå få tjuvfiskare som haffas, men det händer dock. Ett sådant tillfälle inträffade häromveckan då TV4 nyheterna i Jönköping tillsammans fisketillsynsman Micko Bergström inför rullande kamera avslöjade två misstänkta tjuvfiskare, modell suspekta kräftfiskare. Dramatiken runt händelsen kan kollas in på TV4. Klicka o kolla cirka 3 min 20 sek in i nyheterna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra!!

Om det haffas några tjuvfiskare så kanske man får behålla några kräftor i natt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena gravis var ute sista helgen lör - sön men det var dåligt fiske vet inte om det berodde på nordan eller vad det var men fick iho några i alla fall.Vi får väl hoppas att vi får fiska nästa år igen med bättre lycka.

/jalmar

post-5829-1394235623,3709_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...