Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Sakkunnig

Äldre mercury 20 riggbekymmer

Rekommendera Poster

Jag har en mycket fin Mercury 20 hk med lång rigg från början på 70-talet. Motorn har gått väldigt lite och ser ut som ny. Jag skruvade isär växelhuset från riggen och bytte impeller. En rutinprocedur som jag har gjort på ett antal andra utombordare jag ägt tidigare. Så långt är allt väl.

Problemet är dock att jag inte får ihop växelhuset med riggen. Vid återinförandet går alla axlar och kanaler in som de ska men när det återstår ca 17mm så tar det tvärstopp. Inte bara ett trögt stopp utan ett distinkt metalliskt stopp på exakt samma avstånd vid upprepade försök. Jag får helt enkelt inte dit den igen! Drivaxeln träffar rätt eftersom propellern vrids när jag drar runt motorn. Ingenting annat är ivägen vad jag kan se. Det som gör mig osäker är själva växelstaget. Det är ju lite speciellt med växelstaget på en Mercury eftersom den jobbar med en vridrörelse istället för en längsgående rörelse när växlarna ska ut och in. Jag har provat med växelreglaget i alla möjliga positioner för att den möjligtvis ska pricka rätt om det nu är det som är problemet, men utan framgång. Drivaxeln är inte heller rostig och kärvande som det brukar kunna vara på gamla Mercurymotorer. Den är insmord och i nyskick den med.

Har ni liknande erfarenheter och tips på hur jag får dit rigghelvetet så är jag oerhört tacksam för all hjälp.

/Frustrerad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där problemet känner jag väl igen. Jag hade samma problem då jag hade liknande motorer. Jag kan inte säga var problemet sitter men jag rucklade och rucklade en bra stund tills det till slut gick ihop som det skulle. Mycket irriterande är det i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Växelreglaget ska vara i framåtläge...

Senast ändrad av Brasseman | 08 september 2008 | 22:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...