Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Virgo

Fabola Campus 650 mk 2

Rekommendera Poster

Jag söker kontakt med någon som äger eller har erfarenhet av ovanstående båt.

Vad jag främst vill veta är hur det egentligen står till med stabiliteten. Vi är ett inte helt purungt par som eventuellt funderar att köpa en. Den stora frågan är om vi kan segla båten med full stor och fock i normal sjöbris eller vindar på upp till 8-10 m/s utan att behöva burka. Om vi kan sitta nere på bänkarna utan att båten ligger helt på sidan.

Vi har inget emot att ta det lugnt på sjön.

Senast ändrad av Virgo | 25 augusti 2008 | 09:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har ägt och seglat en Campus 650 mk1 under flera år. Trailat den då och då. Den har fått bra kritik av båtpressen.

Jag var inte nöjd med båten, bla följande saker var dåliga:

1. Skrovet buktar in kraftigt när man tar upp och ner båten från trailern. Vid sjösättning och upptagning med centerbordet uppe driver den i sidled vid minsta vindby.

2. Stabiliteten är sissådär. Den är väldigt livlig, vid vind upp mot 10 m/s måste man sitta med storskotet som på en jolle, vilket kan vara kul men det blir tröttande i längden. Vi råkade några gånger nästan segla omkull båten med enbart stor och fock. Burka är nog svårt då det inte finns några burkband, men det kan man ju fixa själv. Det går att plocka många ideer från jollar.

3. Allting var smäckigt byggt. Det är svårt att veta var man ska lägga ruffluckan då den inte kan skjutas fram.

4. Jag har läst om folk som har fått läckor från vattentanken.

5. Den är oerhört trång innuti då det knappast finns golvyta. Möjligtvis kan 2 personer klara av att bo i den.

Om ni är ute efter en mindre båt så kika istället på en IF, H-båt eller kanske RJ85. Vi skaffade en NF som faktiskt är marginellt dyrare och då har man plötsligt lyx som inombordmotor, toalett och kök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SteX

Tack för svar!

Det vi prioriterar är grundgåendet och att själva kunna sjösätta och ta upp. Jag har tidigare haft en maxi 77 med inombordare, just nu har vi en styrpulpet och har lärt oss att uppskatta de ensamma vikarna fjärran från aluminiumskogarna.

Vad jag förstått så är 650 mk 2 något styvare. På en mässa så pratade jag med en försäljare om just det sladdriga skrovet och de klena beslagen samt den spartanska däcksutrustningen.

Han förklarade att varje del var optimerad för att hålla och att göra båten så lätt, enkel och billig som möjligt. De har ju byggt dem länge nu så de bör ju hålla.

Ett par andra frågor. Hur seglar båten med bara stor respektive bara genua?

Kanske kan man segla med enbart revad stor när det friskar i, utan att ha skotlinan i handen? Vi har ju inte bråttom.

Vattentanken, något jag inte tänkt på men givetvis så har den väl manlucka så att man kommer åt att göra rent och måla.

Vi kommer att fortsätta jakten på den rätta under hösten och vintern, klart är att det ska bli något grundgående.

Mvh/Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Campus 650 mk2 och har tidigare haft en 650 mk1. Bytte till 2:an då költrumman stänkte in vatten i stampig sjö. Har satt på en rulle på förseglet (furler) som underlättar mkt om man vill ta in fock utan att gå upp på däck. Har även gjort så att jag kan reva storen från sittbrunn - bra.

Man bör absolut reva storen vid vindar uppåt 8 m/s då seglar den bra. Man måste veta att det inte är en kölbåt utan en stor jolla och att den ska seglas upprätt. Den är mkt lätt så om det är en eller två personer ombord har betydelse. Den seglar bra med bara stor men inte med bara fock (har ej genua).

Tycker att det går bra för två personer att bo i båten. Med en supstuga mkt bra plats.

Har ochså haft problem med en läckande ballastank. Hålet var litet men svårt att hitta. Fick goda tips från en olycksbroder då Fabola inte hjälpte till alls. Dåligt.  (This is not a dead parrot...)

Så nu finns det inspektionsluckor.

Poängen med båten är trailerbarheten som gör att man kan segla på olika platser och att man kan ta upp den själv. Det är en stor fördel att man kan meka och vårutrusta den på garageuppfarten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...