Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
2HOT4U

Ekolod givaren vänster eller höger om motorn?

Rekommendera Poster

spelar det roll på vilken sida man monterar givaren eller är det snurret på propeller man ska gå efter medsols motsols

kan man montera som på första bilden eller måste den ner under skrovet som på bild två
tänkte den kanske har bättre skydd när den är lite högre upp sen samlar den kanske inte lika mkt sk*t o drar ner farten
det kanske inte spelar roll bara den är under vatten?

post-28015-1394235596,8433_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Sett bakifrån skall du ha ekolodsgivaren på styrbords/höger sida när man har en propeller som snurrar medurs.

Du skall ha ekolodsgivaren som bild 2 ungefär dvs givaren skall sticka ner en anings under skrovlinjen så att den får kontakt med vattnet även i planingsfart. Men den skall inte sitta för långt ner för då kan du få vattensprut från givaren.
Exempel på montage, se bild.

/Bo

post-1495-1394235596,8776_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar

men om den är under vatten hela tiden borde ju bild 1 oxå fungera eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer att fungera så länge du ligger stilla eller kör framåt långsamt. Vid några knop blir vattnet bakom akterspegeln väldigt turbulent och det är risk att det dras ner luft. Detta gör att lodet får en massa störningar. Det är inte troligt att lodet fungerar alls när du närmar dig 5-6 knop

Enda stället där vattnet är ostört i alla farter är, som beskrivningen säger, några millimeter nedanför kanten på akterspegeln.

Har aldrig sett att den samlat något skräp och farten påverkas inte något märkbart. Den bromsar ungefär lika mycket som om du stoppar ner en finger i vattnet :-)

/Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Garmin 178 C - med ekolod - se bild.

Den fungerar i alla farter.

Kompisen har en Linder 460 och där är ekolodet höj- och sänkbart - fiifig konstruktion.

post-22148-1394235597,2393_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Mitt tips är att du inte gör slutlig installation av kablage o givare med en gång, jag har säkert gjort 4-5 justeringar redan, både i höjdled resp vinkel. Ett tips kan vara att montera givaren på en träbit som du provisoriskt sätter fast på akterspegeln och därmed vet var hålen skall borras.

Man vill ju i allmänhet montera givaren så djupt som möjligt men då är risken stor att man blir blöt på ryggen av sprut såsom redan är konstaterat.

Min givare ger ingen bra ekolodsbild över 6 knop (kan bero på användaren o hans ev kunskaper...) utan det är ju djupinformationen man vill åt och det är ju här man får justera en del så att den ligger i vattnet hela tiden.

Märkte också att då jag lade i båten på Västkusten under sommaren så har den ett högre läge, troligen pga av saltvattnet, än den har i Vänern, detta gör ju att jag får lite olika funktionalitet på ekolodsvisningen.

Inga konstigheter men kan kräva lite justeringar innan man är nöjd.

Lycka till!

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...