nychswe 0 Postad 24 Augusti , 2008 Hej! Går i båtköpartankar och terroriserar min sambo med alla möjliga tankar om framtida båtköp, vill ju veta vad hon tycker för husfridens skull. Tanken med båt är att det är något vi kan göra tillsammans och att man kan bjuda med vänner på en tur utan att det ställs krav på kunskaper eller ägande från deras sida. Mitt nuvarande mcåkande kräver ju att den man åker med har MC, utrustning, körkort mm... båtåkandet skulle bli mer... hmmm lättillgängligt om man så säger, ja ni fattar nog vad jag menar. Nu var det ju inte detta jag skulle prata om utan mer mitt val av båt men det sammafattar lite vad båten ska användas till. Kortare dagsturer med vänner, lite wakeboardåkning och en och annan övernattning med sambo och barn (plus hund). Ett krav jag har är att båten ska vara någorlunda lätt att traila men det är inte högsta prioritet då båten troligen kommer ha fast båtplats i någon sjö i närheten av bostaden, troligen i sjön Bolmen. Nu till de båtar jag fastnat för, Flipper 620C och Nimbus 22DC, två olika båtar men jag gillar båda till utseende och vad jag tror funkar de i nordiskt klimat, vill kunna stanna i båten även om det blir en regnskur. Upp med kapellet och fram med en bok eller tidning och njuta av att sitta torr. Har tidigare även kollat in USA-båtar men där fattas både bra kapell och vindrutetorkare, inte för att torkarna brukar vara bra på båtar men vill ändå kunna veva rutan ren från dropparna. Har ni fler förslag eller synpunkter på mina tankegångar? Går det regnutrusta en USA-båt vettigt eller är det döfött? Är jag fel ute med påståendet att en Flipper 620C eller Nimbus 22DC är bra köp då de håller värdet bra? Tank på förhand från en som det snurrar bra på i skallen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 24 Augusti , 2008 Nog för att USA-båtar tycks ha dåligt rykte i vissa kretsar, men att de inte skulle tåla regn är väl ändå att ta i? Själv tycker jag att du får otroligt mycket mer för pengarna. En Flipper 620 både ser gammal ut och känns gammal att köra. Nimbus är väl helt ok som båt betraktat, men grymt överprisad i jämförelse med alternativen. Nackdelen med jänkare är väl att de är svåra att finna med utombordare i den storleksklassen. Nimbusen finns väl å andra sidan inte heller med utombordare...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nychswe 0 Postad 25 Augusti , 2008 Jag menar inte att de inte skulle tåla regn men vad jag sett på de flesta så saknas vindrutetorkare mm och undrar om det är dyrt, svårt mm att montera nödvändig regnutrustning. Jag gillar nämligen att vara på sjön oavsett väder, i o f s inte kul när det är storm eller dylikt men regn kan ibland vara extra avkopplande. Utombordare är inget krav det är bara att 620C modellen bara har det som alternativ och Nimbusen har bara inombordade som alternativ, antar att inombordare går tystare men dyrare i drift och i så fall föredrar jag tystare gång. Gillar USA-båtarnas utseende men vad jag sett så saknar de flesta nämnda utrustning och på mina bryggvandringar tycker jag mig se en och annan dålig montering av kapellfästen på dessa båtar som gör att vattnet snarare rinner in i båten än utanför. Är detta ett vanligt förekommande problem eller är det jag som sett fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 25 Augusti , 2008 Jänkebåtar är i mina ögon sett, inget alternativ p g a flera faktorer... du nämner själv dålig utforming av kapellfäste... men även underdimensionerade knapar, limpor & block som rostar i vårt klimat, dyra att köpa och svåra att sälja vidare... Men som sagt: det är bara MIN betraktelse av det hela... Om det är de båtar du nämner som är intressantast, så är Nimbusen att föredra... återigen MIN syn på det hela, och absolut inget som varken kan eller skall följas som regelbok... men du ville ha synpunkter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 25 Augusti , 2008 Det brukar vara tryckknappar istället för vred på kapellen på amerikanska båtar. Vad jag vet ska det fungera precis lika bra och är nog mest en smaksak. Stämmer att amerikanska båtar brukar ha lite tunnare knapar, men har aldrig hört talas om att de inte skulle hålla. Däremot får du kanske inte plats med 12mm förtöjningslina i dem, utan måste kanske gå ned till 10, eller 8 mm - men som sagt - det håller ändå. När det gäller motorerna så finns det väl i princip bara två tillverkare. Volvo Penta och Mercrusier. Båda har sin tillverkning i USA och båda fabrikaten återfinns i såväl europeiska som amerikanska båtar. En Volvo Penta rostar väl inte mer då den sitter i en Regal eller Glastron än när samma motor sitter i en Nimbus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 25 Augusti , 2008 Återigen: Tar bara upp MINA erfaernheter av jänkebåtar... skall nämnas att jag inte haft egen jänke, däremot ett flertal kompisar har haft och varav det jag nämner spökat för dem vilket gjort att när de har viljat kränga av båten, visat sig vara svårt av bara tusan... men som sagt igen: MINA åsikter, MINA erfarenheter... om andra har andra åsikter och erfarenheter, låt dem då luftas... jag bryr mig inte om det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 25 Augusti , 2008 Jag vet inte om det är särskilt svårt att sälja. Ytterst är det ju alltid en prisfråga. Den låga dollarkursen har gjort att det importerats en hel del amerikanska båtar senaste åren vilket gjort att det finns ett förhållandevis stort utbud. Stort utbud leder ju som bekant till lägre pris om man håller alla övriga faktorer lika. Om det är svårt att sälja så kan det ju bero på att man begär för mycket. Många jämför nog själva vad motsvarande båt kostar i USA och vad den kostar införtullad och klar i Sverige, så det är nog svårt att begära så värst mycket mer än så. Men för att återvända till frågan. Blir verkligen en Volvo Penta motor sämre och går sönder lättare om den sitter monterad i en amerikansk båt jämfört med en europeisk? Jag tror ju inte riktigt på det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser