Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
domarniklas

Navigeringslösning.....

Rekommendera Poster

Hej på er.

Vi har alldeles just införskaffat en 5 m öppen styrpulpet. Nu hör det till saken att vi inte är särskilt vana båtmänniskor och detta är också vår första båt. Nu söker jag tips om hur vi lättast (och någorlunda billigt) slipper gå på varenda grund längs umeåkusten.

Vi tar tacksamt emot tips.

/Landkrabban Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Ett bra ekolod som är framåtseende kostar en del. Ett vanlig ekolod sitter ofta i aktern på en så liten båt. Är båten dubbelbottnad så är det bara aktergivare som gäller. Har du plats för sjökort på pulpeten så är ju det billigaste alternativet att navigera efter det. Personligen skulle jag satsa på en plotter. Men glöm inte att en plotter kan visa fel eller tappa uppkopplingen mot sateliterna. Bra att ha möjlighet att navigera utan elektronisk utrustning.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt inlägg.

Men ska jag ha en bärbar enhet undrar jag? De är väl lite billigare....

vi kommer ju inte att åka i några hastigheter att tala om.

hmmmm......ja....inte lätt i denna djungel av produkter.

Tar gärna emot fler tips & åsikter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väljer du en tex Garmin 420s så har du en kanon plotter med inbyggt ekolod som du även kan koppla på en flödesmätare för bränslet. Självklart finns det modellerna med större display med dom kostar genast några tusingar till. Väljer du Garmin 420 (utan s) så är det utan ekolod. Någon tusing billigare och jätte enkel att instalera, behöver bara ström.

Man kan ju försöka hitta en beggad Navman 5505 alt Garmin 172C så får du bra grejer som duger gott och väl men har något år på nacken. Hittade på blocket som va oanvända i kart.

Bärbara har ju aldrig lika bra display som en fast. Så jag tror inte att dom är så mycket billigare om man värderar funktion. Hur ofta ska du bära junt plottern? Och det kommer man märka, gick det hitta för en billig peng skulle jag ha en 12-15.

Räkna med ett pris från 3500.- och upp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grundverktyget är det vanliga båtsportkortet, plastat i ditt fall som kör utomhus. Kör lugnt, kika på var du är så går det bra.

Har du råd så är en liten plotter bra. Snikvarianten är en handhållen GPS. Men en plotter ersätter inte papperskortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt förslag!

Gå en kurs i höst på tex Östra Rådhusgatan 2 i Umeå. (10x3 tim alt intensivkurs 6x5 tim med start 8 nov).

Därefter köp sjökort och träna första sommaren i älven - och senare ev utvidga området. :-)

2a sommaren - om behov finns - köp GPS ev med ekolod.

Lycka till! Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan har varit uppe några gånger och varje gång säger jag samma sak. Köp en plotter! Ersätter varken vanliga sjökort (för backup och framförallt för att få en god översiktsbild) eller sunt förnuft. Vill ni komma billigt undan så köp över internet från USA.

Sjökorten visar var grunden finns, men plottern  visar dessutom var ni är vilket kan vara nog så viktigt. Kör du vilse på land så är det bara att stanna bilen och följa vägen tillbaka, men på sjön finns det inga vägar att följa så tappar du bort var du är så vet du heller inte var grunden är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med PatricS.......GÅ EN NAVIGATIONSKURS !!!

Lita inte på alla moderna hjälpmedel du måste kunna navigera analogt om något pajer.

Hoppas nu bara att inlägget var på skojObestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak en plotter, en plotter. En plotter är inte så dyr i anskaffning, men en plotter utan dyra sjökort, visar bara var mar man är, som en vanlig GPS.

Dessa plottrars sjökort är mycket dåliga, odetalrika, förutom dom riktigt dyra och med riktig sjökortsmaterial.

Nä pojkar och flickor, lär er navigera på det tradionella sättet !

Nej, det billigaste är att ha ett sjökort över området, en kompass och lära sig att navigera på det vanliga tradionella sättet ! En handburen GPS, kan vara bra att ha, för att se sin position !!!!! Plotrar med dess sjökort, är dyra och ochså svårhantrade i små öppna båtar.Sedan drar en plotter en del ström ochså !

Jag säger som en annan :

Lita inte på alla moderna hjälpmedel du måste kunna navigera analogt om någon bajsar. HI !

Senast ändrad av Anemos_ | 25 augusti 2008 | 19:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Umekusten är inte utan grynnor.

Men vad voro det, som polska kusten bara sanddynor, så tråkigt.

Havet skall ha sina öar, klippor och grynnor och surströmmingen så här på hösten !

Senast ändrad av Anemos_ | 25 augusti 2008 | 19:21

post-10000101-1394235597,5979_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ja ja, men det blir nog senare ändå. Lite svåt att hinna med det i nuläget.

Men jag är tacksam för allas vilja att tipsa.

Nu ska jag ta mig en surströmming!

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du vad alla pinnar betyder på sjön? t.ex väderstrecksmärken - vet du hur man ser vilket väderstreck om grundet pinnen står? Vet du skillnaden på markeringen i sjökortet för en sten under vattenytan och en sten över? Vet du på vilken sida du ska köra om du ser en grön pinne? Vet du väjningsreglerna på sjön - om det kommer en båt från vänster, ska du eller han väja? 

Om inte så är det inte läge att ge sig ut i okänt vatten om du inte först läser på lite.

Senast ändrad av Yadis | 26 augusti 2008 | 11:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man bara ger sig ut, (vilket jag skulle göra) ta med en inplastad kopia (del av stora kortet som kan vara trevligt att ha som planch på nån tom vägg hemma) av sjökortet över ditt område.

Eller köp inplastade varianten av båtsportkortet om det finns.

Tänk över säkerheten. Hur gör man om motorn stannar. Åror, telefon med nummer till sjöräddningen. Flytvästar mm.

Lär dig väjningsreglerna. I princip håll til höger och undan för segelbåtar och svårmanövrerade fartyg. Håll gärna utanför trafikerade fartygsleder. Eller mycket nära höger sida i leden.

Läs på lite om vad krumelurerna i kortet betyder.

Låg fart löser de flesta andra problem.

Gå kurs i vinter. Inte minst för att det är trevligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja, nu är det ju så att jag ska inte ut och tävla med finlandsfärjan eller så, utan vi kommer att hålla oss rätt nära land och i en lugn fart. Återigen, tack för tipsen.

En kurs skulle vara bra, men som sagt, jag hinner inte nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ni inte vana båtmänniskor är nog den största risken att ni repar er eller någon annan båt när ni lägger till vid bryggan.Mot detta hjälper inget sjökort eller plotter i världen, här gäller enbart att köra så mycket så man lär sig hantera sin båt. Risken att ni nyktra och mitt på ljusa dan skulle råka ramma en Finlandsfärja är nog ganska liten. Att du överhuvudtaget frågar i ett forum tyder på att du verkar ha huvudet på skaft. Då är jag nog mer rädd för eventuella äldre eller yngre fyllskallar som dundrar hem genom skärgården i sina 30-fotare.

Jag är beredd att hålla med Forgus31. Skaffa sjökort, en bok och lägg en kväll på att läsa igenom vad krumelurerna betyder och ge er sen ut och åk så mycket ni kan. Använd sunt förnuft och håll vettig fart och lite avstånd till andra båtar.

Jag vågar nog påstå att ni också kommer gå på grund någon gång, kanske inte så att båten sjunker och besättningen drunknar, men så att propellern går i en sten.

Vidhåller också att en plotter med elektroniskt sjökort är guld värd även om man, såklart, också ska ha med vanliga sjökort och kompass och dessutom kunna använda dom. Kan du hantera karta och kompass på land så har du kommit rätt långt. Men ägna inte fina höstdagar åt att surfa efter plottrar på nätet, utan passa på att vara ute och njuta på så länge det är möjligt. Grotta ner sig i smaskiga båttillbehör är ett vinternöje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man köpa den där, men jag tror att Sjöfartsverket tillhandahåller dem gratis, så de här ständigt återkommande uppläggen på Tradera är nog lite av lurendrejeri.

De kan också beställas direkt av Sjöfartsverket, jag vet inte om de tar något betalt, men tror inte det. Det finns ett nummer att ringa och fråga. http://www.sjofartsverket.se/templates/XFormPage____5867.aspx. Dekalen ifråga är längst ner i listan på trycksaker att beställa.

Senast ändrad av fjollberg | 27 augusti 2008 | 07:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Dekalerna var gratis! Vilken skojare som säljer dem på tradera. Kan det ens vara lagligt?

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man, nån gniden rackare på Tradera som gör pengar på gratisgrejer:)

Senast ändrad av Yadis | 27 augusti 2008 | 13:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den dekalen får man av sjöräddningssällskapet som medlem..

Givitvis finns det bättre och fler fördelar med att stödja denna organisation.

Gå in på deras hemsida, där finns det tips osv för alla...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...