Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Luffe2

Motorbyte Maxi 84

Rekommendera Poster

Hej! Funderar på att byta motor i vår Maxi 84. Nuvarande motor är en VP MD7A. De alternativ som vi funderar på är VP D1 20, Vetus M2.06 eller Solé Mini-17. Finns det någon som har erfarenhet av motorbyte i en Maxi 84 och som kan ge goda råd? Bör man även byta S-drevet? VP D1 20 är ju komplett med nytt drev. De övriga kan ju fås med drev eller adepter till befintligt S-drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byte motor på min Cumulus i vintras. Beslutet om vilken motor jag skulle ha styrdes till sist av dels priset men framförallt av utrymesskäl. Jag valde en Nanni disel därför att det var den motor där jag behövde bygga om minst. Det käns som rätt väg att gå. Alla motorer verkar ungefär lika bra Volvo är dyrast men har bäst service. Lombardini är modernast med serparat insprutning till varje cylinder. Nanni, Beta Och Vetus är i grunden samma motor. Så ta måtten opch se vilken motor som passar bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte motor i min Albin 78 Cirrus för två år sedan från en VP MD5B till Vetus M2.C5 med adapter för 110S drev. Det var en hel del jobb med motorbädd, avgasrör, kylvatten, bränsletillförsel, elkablar, gaswire men inte svårare än att en amatör klarar det. Billigt blev det också. Fick ett bra pris ( höstpris ) och 4.000 SEK i inbyte före den gamla så hela bytet kostade bara något mer än 35.000 SEK. Jag behövde inte ens byta propeller utan den gamla passade bra. Den nya motorn varvar 3000 rpm mot 2500 rpm för den gamla. Vid 2500 rpm är vridmomentet det samma för båda motorerna.

Här kan man se och lyssna:

VETUSen är mindre på alla håll utom på längden så jag fick såga lite i trappan. Ett problem med den nya motorn var att den först inte gick att stoppa med nyckeln pga att leverantören  hade råkat lossa en jordkabel i samband med att adaptern för 110S drevet monterades. Vad jag hört så bör drevet hålla för två motorer, det är kraftigt byggt och jag har läst en uppgift någonstans att det är dimensionerat för 80 hk så ett nytt drev känns om overkill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi bytte till en 21 hk 3 cyl nanni i vintras och har nu kört 92 tim under sommaren.I våran båt va det den motorn man behövde göra minst ingrepp med motorbädden.(vi hade en yanmar ysm12 innan) Ska tillägga att det blev som en ny båt komfortmässigt när man går för motor. Kan varmt rekomendera nanni!

MVH Niklas

post-28793-1394235596,9394_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för era tips. Jag skall mäta upp utrymmet i min båt för att hitta den motor som det behöv minst ombyggnad för. Jag har läst massor om olika motorer men de verkar ganska likavärdiga och priserna verkar också vara lika. Så det får nog bli den motorn som kräver minst ombyggnation. Sedan får jag nog kontakta lämpliga varv för offerter för jag kan inte installera motorn själv. Det var mycket intressant att läsa om era motorbyten.

Jag återkommer när jag bestämt mig för motortyp och helst fått den installerad också.

Luffe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu är motorbytet klart. Vi började med att begära in offerter från flera olika varv och olika motoralternativ. Den första erfarenheten vi gjorde var att ett flertal varv överhuvudtaget inte återkom med några svar trots att de utlovat att lämna besked inom kort.

Vi valde Näsets Båtvarv, dels beroende på att de var väldigt snabba med att lämnade en komplett offert avseende villkor och fast pris, dels på att de ligger nära vår hemmahamn. De kunde också utföra bytet ganska snart.

Vi valde en VP D1-20F. Etersom VP:s kampanj innehöll ett erbjudande att köpa propeller till reducerat pris, beställde vi också en trebladig folding. En annan orsak till valet av VP var den kraftiga generatorn.

Installationen tog nästan 3 veckor och utfördes utan några problem.  Näsets Båtvarv har samarbete med J K Plast, som har gjort plastarbetena i samband med motorbytet. Arbetena ser välgjorda och proffsiga ut. Den gamla motorbädden är ersatt av en helt ny som passar perfekt till den nya motorn. I samband med motorbytet beställde vi också nytt avgassystem och rengöring av bränsletanken. Nu skall allt vara Tipp Topp.

I tordags (9/10) hämtade vi båten. Jungfruturen blev över Askimsviken, från Näsets Båtvarv till hemmahamnen i Hovås.

Första upptäckten gjorde vi när vi backade ut ur båtplatsen i Näset. Vilken backeffekt! Motorn svara direkt vid gaspådrag och den trebladiga propellern har ett otroligt bett. Det var en stor skillnad när vi skulle lägga till i vår båtplats. Inga problem att få omedelbart stopp här inte! Vi har passat på och varit ute och provkört några gånger innan upptagningen. Motorn går fantastiskt tyst och vibrationsfritt.

Nu är det dag för upptagning och vi väntar på våren så vi kan få använda vår nya fina motor. Det var inget billigt motorbyte men eftersom vi inte skall sälja båten och dessutom snart bli pensionärer ser vi det som investering i framtiden. Vi hoppas snart att vi får möjlighet att använda vår båt under både vår och höst och inte bara under semestern.

Bengt-Ove

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Intressant att läsa om ditt motorbyte. Har också en Maxi 84 och funderar själv på samma sak

Vad kostade det hela?

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips, maila Luffe2 - han har inte varit inloggad på ett par månader enligt hans sjöbod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi passade på att byta när motorleventörerna hade drive. VP som vi valde hade inbytesrabatt i höstas vilket gjorde att det blev ett bra pris. För oss var det viktigt att byta både motor och s-drev så att de var anpassade för varandra.

Det är viktigt att ta in referenser och upplysninar om företaget som ska utföra arbetet så att man inte råkar ut för tråkigheter. Företag som inte verkar engagerade vid offertstadiet är nog inte så bra att ha att göra med under arbetets gång.

Tänk också på att motorbädden inte passar, utan måste modifieras till den nya motorn. Viktigt att detta utförs av kunnigt folk så att motor o drev passar på ett bra sätt.

Idag är det den 21 april och vi skall sjösätta båten om 2 dagar. Det skall bli spännande att testa den nya motorinstallationen

Luffe2

Bengt-Ove

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Jag har också en Maxi 84 som jag vill byta motor på. Är mycket sugen på en VP D1-20. har dock en undran - på certifieringsskylten står att max motorstyrka är 15 hk. Dvs ca 4 hk mindre än vad den nya motorn maximalt skulle leverera. Spontant känns det inte som att det borde ha någon större påverkan. Är det någon som har funderat på detta tidigare, finns några risker? Konsekvenser på försäkringen i händelse av skada?

Vore tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...