Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
crister

båt köp

Rekommendera Poster

hej jag ska byta båt undrar vad som är bäst raka axlar eller drev

båten ska vara 28-33fot

mvh Crister

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..axlar mindre underhåll ( förutom axel tätningarna som ska kollas till ofta )

Drev ..  då går båten fortare  och du har fler ''slitdelar''( bälgar,oljor,växelvajer,packningar,impeller osv ) som ska vårdas .Jag kan inte säga vad som blir bättre eller sämre .. det få komma med båten som man köper !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tidigare bara haft båtar med rak axel men har nu med drev. Längtar hela tiden tillbaka till axeltiden. Ingen tvekan - axel är bäst.

Carl_axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara drevet kostar enligt uppgift mellan 60 - 90.000 vilket gör en rädd. Kräver också underhåll som jag aldrig klarat av att göra själv. Bl.a. noterade jag att man har en fiffig hängare för att få av och på drevet och även i övrigt specialgrejor som gör att jag aldrig vågat mig på att plocka av det själv. Kanske är det bara jag som är dum, men jag har så stor respekt för att det skall vara perfekt - alternativet blir oerhört dyrt.

Men själva känslan, när man sakta kommer in i hamn, lägger motorn i friläge och lugnt och stilla styr in i sitt läge saknar jag. Min nuvarande båt gör 3,5 knop på tomgång och det är enligt mig en för hög fart att lägga till i. Vid tomgång (för fort) har jag inte styrfart (för sakta) och det känns inte speciellt bra när jag skall lägga till. Båten är tung och driver lätt i vinden så det är egentligen mer rodret jag saknar än den raka axeln. Utan bogpropeller hade jag haft stora problem.

Visst, jag vet att man skall köra med drev på ett helt annat sätt - lite mer agressivt - och imponeras av de som med rejäla gaspådrag kan manövrera båten hur som helst på trånga ytor. Själv är jag lite för feg och försöker köra båten som om den hade roder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en motorbåt som är 29 fot och har fram till denna sommaren aldrig tidigare kört med drev. Saknar också rodret i bland, men har lärt mig lite från att köra gummidingen med utombordare. Provkörde en båt utan duoprop (två propellrar) och det var mycket svårare tycker jag än den jag har. Det är mycket en fråga om träning och någon bogpropeller har jag inte. Det gäller att titta lite från vart det blåser och så räkna med en viss avdrift, så funkar det bra. Har varit inne i rätt så grunda småvikar och tycker att jag har hyfsad kontroll. Det går att svänga kraftigt med drevet men det gäller att tänka lite och träna, träna, träna. Inte konstigt att det blivit 30 000 i bensinräkning i sommar *ler* Att köra i 1-2 knop är inget problem, det är bara att lägga ut gasen och glida, och så gasa/svänga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...