Flipperskeppare 40 Postad 22 Augusti , 2008 Jag har tittat lite på en båt med en AD41:a som toppar 3400 varv, istället för de 3800 varv som uppges som toppvarv av Volvo Penta. Säljaren menar att man satt på större propellrar för att hålla nere bränsleförbrukningen, som jag uppfattade som misstänkt låg. Säljaren brukar marscha på 3100 varv. Kan en motor ta skada av att ha för stora propellrar så den inte varvar ur? Stämmer resonemanget om att större propellrar leder till lägre förbrukning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 23 Augusti , 2008 Kan tyvärr inte svara Dig på frågan om propellern . MEN, min TAMD 41 som också skall maxa på 3800 varv maxar på 3100 - så att Du inte når maxvarvtal tror jag inte är något problem. Min maxar 3800 i friläge, men aldrig under drift. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 23 Augusti , 2008 Enligt flera kompisar skall en TAMD 41 på en 30 fots båt dra 1.3 liter per distans. Själv har jag aldrig kommit ner så lågt men jag kör troligtvis för sakta - tycker inte alls det är kul att köra så det ryker men förmodligen drar båten mindre om den får gå upp och plana. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perra 1 Postad 23 Augusti , 2008 Mina varvar 3950 på maxvarv,men jag kør i ca3100 rpm,då ca 23 knop.. Perra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 23 Augusti , 2008 På min båt (Nimo 260 Fly ca. 4 ton fulltankad och sem. packad) satt det A5-or på drevet då varvade den 3400 på fullgas och gjorde då ca. 21 knop. Kan tillägga att den var ganska seg att få upp ur sjön. Pratade med några motorkillar och enligt dem så mår inte motorn bra av att belastas hårt på för låga varvtal-ger inte heller full effekt, fick rekomendationer att byta till A4-or för att motorn skulle varva ut på fullgas. Efter bytet till A4-or så varvar den ut fullt (3.900 ) och gör då ca. 24 knop vilket gör att jag kan marcha i samma fart som tidigare dvs. ca.20 knop nu med 3500 varv, det hörs på motorn att den går lättare och det är en otrolig skillnad på accet upp till planing, heller ingen nackdel att båten går lite saktare på tomgång. Har inte kört några längre sträckor med de nya propparna än men det verkar som tempen på motorn sjunkit något under körning i marchfart, vilket borde tyda på att motorn går lättare. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 23 Augusti , 2008 När man har en större stigning så ökar belastningen på motorn och det ger ett ökat slitage, ja. Det blir även tyngre att få upp den i plan. Med rätt propeller så skall man kunna nå fullastvarvtal för att få ut det mesta av motorn och därmed en bra bränsleekonomi. Testa så att du kan varva upp motorn till angiven hög tomgång 4150-4250 varv. Det är bara till att dra gasen i botten utan växel i. Det tål motorn även fast man tror att sakerna ska komma ut ur blocket. Provkör båten ordentligt innan du köper den. Kör en timme i marschfart så att du ser att den kyler ordentligt och inte låter illa. Fråga även hur den förra ägaren brurkar göra när han har kört. Bara vrider av nyckeln direkt eller låter den tomgångsköra i några minuter. Detta är något som spöar motorn ordetligt. Låta den gå på full belastning en längra stund och sen bara stänga av. Sen för att krångla till det lite så finns det varianter av TAMD41 som har andra fullastvarvtal. Listan är från verkstadshandboken. Motor Plungelyft, & Låg tomgång Hög tomgång Fullast varvtal TMD41B 1,70 (±0,02) 625–675 4150–4250 3900 TMD41B (CE) 1,80 (±0,02) 625–675 4150–4250 3900 TMD41D 1,60 (±0,02) 625–675 4350 3900 TMD41L 1,40 (±0,02) 625–675 4250–4350 3900 TAMD41B (PD) 1,80 (±0,02) 625–675 4200–4300 3900 TAMD41B (MD) 1,70 (±0,02) 625–675 3800–3900 3250 TAMD41B (HD) 1,70 (±0,02) 625–675 3200 2500 TAMD41D (PD) 1,60 (±0,02) 625–675 4350 3900 TAMD41D (MD) 1,70 (±0,02) 625–675 3900 3250 TAMD41D (HD) 1,70 (±0,02) 625–675 3200 2500 TAMD41M (MD) 1,70 (±0,02) 625–675 3800–3900 3250 TAMD41L 1,60 (±0,02) 625–675 4000–4100 3600 TAMD41P (LD,PD) 1,60 (±0,02) 625–675 4250–4350 3900 TAMD41H-A (HD) 1,70 (±0,02) 625–675 3300–3400 2700 TAMD41H-B 1,50 (±0,02) 625–675 3300–3400 2700 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser