ciaraud 31 Postad 6 September , 2008 Sittbrunnstältet utan konkurrens (sjökort tillhör väl åndå fasta inventarier?) Vi kan sitta ute även om det är kallt, regnigt eller myggigt. Ofta har de andra båtarnas besättningar tvingats in flera timmar innan vi går in. En fotogenlykta och några värmeljus ger värme. En annan bra sak är att man inte behöver plok in dynorna på kvälen - ingen dagg kommer in. Som tur var följde tältet med när vi köpte båten för själva hade vi inte förstått hur bra det är. Aldrig mer en båt utan supstuga!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 6 September , 2008 Plotter, autopiloten o hängmattan. Jag har inte använt mig av autopiloten så mycket innan. Men i år fick jag tillfälle, upptäckte då att den styr bättre än jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 6 September , 2008 Jag ska skaffa sittbrunnskapell till nästa säsong. Har rekat lite, kostar en del, men de som har en är enbart positiva. Så det kan vara värt pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ilonen68 1 Postad 6 September , 2008 ni har alla fel whiskey och öl allt annat är sekundärt enkelt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 September , 2008 Lite märkligt det här med sittbrunnskapell på segelbåtar. Ingen motorbåt skulle kunna säljas utan kapell, men till segelbåtar är det tillbehör. Ett tillbehör som dessutom få har. Man får ju ett helt rum till, ett rum med utsikt över alla andra som sitter i ösregnet. Men är det ingen som håller med mig i mitt förra svar nu när september är här? Värmaren. Sitter här i båten nu vid en ö i Mälaren. Utanför vräker det ner och är rätt gråkallt. Här inne är det gött i värmen. Köttbiten blev stekt i panna istället för grillad utomhus idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 September , 2008 BagInBox ......finns det något mer båtanpassat .....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 6 September , 2008 Va gott det låter, håller med, värmaren e grym. Snabbt jobbat att du redan fått i mototn igen Terra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 September , 2008 Och när man druckigt ur alla gör man som skepparen på båten Hulda här gör innan han ska krossa atlanten - använder dom som vattenpåsar. Anpassar sig perfekt till båtskrovet! Bildern kommer från en jättetrevlig hemsida från Huldas seglingsäventyr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 September , 2008 Nänä, är ute med segelbåten nu. V8-an är på genomsyn, men ska snart ner i motorbåten igen. Så snabb är jag inte, minst fyra sekunder enligt Uggla ju Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 7 September , 2008 Håller med, härlig sida. En till som jag kan rek. stort är http://hem.passagen.se/secondwi/ sedan finns det en forts på S/Y Elinor här, http://www.freewebs.com/lithners/positionsnotiser.htm fantastisk läsning. och jag kan bara instämma med Terror att värmaren är det bästa iaf den här helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 7 September , 2008 Vatten att dricka! På den tiden jag drack flitigt med öl, glömde jag det aldrig på landbacken. Men... Det där j-a vattnet glömmer jag alltid. Har numera ständigt ett par flaskor i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 20 September , 2008 LÅSOLJA ! Okej , något som jag ialla fall inte hade tänkt på var att ta med mig låsolja till mitt klass 3 hänglås , skiten ärjade ihop och jag bröt av nyckeln i låset . Var ett h-vete att byta ut . Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 20 September , 2008 Hej Mackan,tryck i ngt bra fett istället,tors inte rekommendera ngt speciellt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 20 September , 2008 Köpte ett lås med lock över nyckelhålet . Borde väl göra susen ? Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 20 September , 2008 NEJ,tryck i låsfett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 20 September , 2008 Ja ja , det får väl bli så då . Tack . Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 20 September , 2008 iget fett i låset!! låsolja gärna teflonbaserat så klarar det sig. /Låssmeden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 21 September , 2008 Teflonbaserat låsolja får det bli . Tack Låssmeden . Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 22 September , 2008 47 som har svarat 1050 som har kikat. Man kanske skulle börja kränga tillbehör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 22 September , 2008 Vad finnes,som svar på frågan är mitt förslag.hink eller öskar.Funkar till det mesta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 22 September , 2008 Det är nog min båtlift, otroligt smidigt och skönt att båten inte kan slå emot något Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ertho 0 Postad 27 September , 2008 Morsning korsning på er allihopa! Toapapper!!! - Ingen resa utan toapapper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 27 September , 2008 Oj, detta har jag nog skrikit om förut men...en oumbärlig historia för mig i alla fall är pippinett (eller hur den stavas.)en potta för oss kvinnor. Att i hög sjö veta att snart är tilläggningen ett måste och med koncentration.......som ensamresare vet man att man bör klara allt....pinknödig eller ej. Med denna superba skapelse fixar man allt galant. Sjögång eller ej, där står man i lugn o ro, med rodret i fast grepp o kissar........ingen anar. Denna skapelse finns att köpa på bla. apotek. Oumbärlig för mig i alla fall. Kvinnor kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 September , 2008 För oss killar funkar det med en burk. Men den ska rymma hela kissningen då det kan vara svårt att bryta av. Sist blev det så när jag använde en 33 cl ölburk som bara blev hälften så stor när jag klippt upp den med fickkniven och för säkerhets skull (hemska tanke) vikt ner och rundat av kanterna. Men det gick att bryta innan den blev full. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 27 September , 2008 GPS-plottern, helt klart. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 28 September , 2008 Det bästa tillbehöret på sjön är väl humöret. sten med familj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sommaren 0 Postad 30 Oktober , 2008 autopiloten som är kopplad till dator/gps är klart den bästa och sämsta tillbehöret toppen på distansseglingar som till åland och sånt, men man blir ju så lat.. är man bara lite trött så åker den på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 5 Postad 30 Oktober , 2008 Autopiloten helt klart. Kopplad till GPS/Plottern som då styr piloten....då blir det riktigt bra. Suveränt på trollingfisket om man är ensam eller två som är upptagen med att landa fisken. Båten styr dit man vill ha hon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser