Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Dessin

Vinterkonservering-Varmförvaring?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag kommer att förvara min båt i ett uppvärmt utrymme (över 15c), behöver jag vinterkonservera motor och drev?

Den kommer ju inte ha möjlighet att frysa så räcker det med att tappa ut ev. vatten ur motorn, och vad mer behöver jag göra?

Det är en Mercruiser 5.0 med Alpha One drev som är sjövattenkyld och har endast gått i sötvatten.

Sedan så läcker det in vatten i genomföringen där styraxeln går ut, drevet verkar inte glappa så bussningen verkar vara ok, sitter det någon tätning eller liknande där?

Mvh Dessin

 

 



Senast ändrad av Dessin | 22 augusti 2008 | 10:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet tar du av och lägger hemma ..glöm inte att byta olja först i drevet . JA ..motorn ska ha sin dos med glykolvatten/konservering .. funkar som rostskydd för alla kylkanaler !!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumfråga från utombordar åkare... Varför ska man ta av drevet och ta hem det? Stöldrisk eller varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jupp, det har med stöldrisken att göra, och ett alphadrev är lätt att plocka av.  Eller så skaffar du låsmuttrar a´ la fälglås kätting och hänglås.  Motorn mår bra av att få glykol i sig som ju är rostskyddande.  Men det är inget måste.  Vattnet som finns i motorn tappar snart sitt syre, och utan syre ingen korrosion. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tack för hjälpen!

Jocke, har du möjligtvis någon steg för steg instruktion hur jag gör med glykolen?

Drevet behöver jag inte plocka av eftersom det är en egen lokal.

Mvh Dessin

Ps. Inga ideér om hur jag fixar genomföringen för styrarmen? Ds. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att byta tätningen måste skölden tas bort. Mao ur med motorn m.m...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera sätt att glykola motorn på.  Men först ett par rader om hur man inte gör!  Impellern i ett Alpha onedrev klarar inte av att suga, utan bara trycka.  Det tryck som finns vid vattenintaget på en halvmeters djup när båten ligger i sjön, räcker för att impellern ska fungera som den ska.  Men sätter man en spolmuff på drevet och lägger slangen i ett kärl med glykolblandning så gäller det att placera kärlet högt, t.ex. på badbryggan.  Självklart ska slangen gå in i nederkant på kärlet, 25-liters dunk med tappkran t.ex.  Man bör vara två personer, en som startar motorn och en som sköter glykolningen, för 25 liter sörplar den i sig rätt snabbt.  Då måste motorn stängas av innan impellern tar stryk.  Varva inte motorn för då tömmer du dunken på nolltid.  För att vara säker på att glykol verkligen har letat sig in i varje vrå, (gäller väl mest för de som har båten utomhus med frysrisk) plockar du ur termostaten och sätter ihop huset igen.  Alla pratar om 50 - 50 vatten/glykolblandning, visst, men det gäller tom motor.  Så då blir det till att tömma motorn först.  Gör du inte det ska det vara betydligtkraftigare blandning.                

Nästa sätt är att dränera motorn på vatten, skruva ur pluggarna och töm.  Sedan lossar du kylvattenslangen på motorns framsida och fyller på 50/50.  Starta motorn en sekund och stäng av (det klarar impellern) 

Själv krånglade jag till det ytterligare på min 7,4 och gjorde följande.  Jag hade en 70 liters tunna med lock.  I den hade jag 50 liter 70/30 blandning glykol/vatten.  Den ställde jag under drevet.  Spolmuff på.  Från den en slang som gick till en elektrisk vattenpump (se bild, 695 kronor på jula) och från pumpen en slang ner i tunnan.  På med pumpen och på med motorn.  Nu kan motorn gå tills den blir varm och termostaten öppnar.  Ingenting går till spillo för glykolblandningen spottas ju tillbaks till tunnan igen, dock något utspädd av motorns vatten, så det gäller att fylla på lite till nästa konservering.

post-13907-1394235596,4046_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...finns en fördel att plocka av drevet . Om bälgen eller någon annan tätning har varit otät så ser man om det ligger vatten inne i bälgen .Man kan samtidigt känna på stödlagret och inspektera drivknutarna och växelföraren . 

 Mao .. vill du ha koll på dina grejer  , ta av drevet !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jupp, så är det, fast jag gjorde inte så varje år.  En fördel till med att ta av drevet är att det går att varmköra motorn efter att ha konserverat enligt metod 2 i mitt inlägg ovan.  Ingen impeller som kan brännas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...