Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Heiner

Lägst bränsleförbrukning per distans

Rekommendera Poster

Snackade lite med VK-marin angående bensinförbrukning , en ryds 23 fot är tydligen effektivast vid 28 knop . ( Ca 1,4 liter/distans) Kör själv en ryds 20 fotare med ca 400 kilo mindre vikt , kanske 30 knop är det ultimata för den . Vad säger ni , låter det vettigt ?

Mackan  Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min 19 fotare, Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 4-takt, går snålast vid 25 knop på plattvatten. Jag har bränsleflödesmätare så jag kan se detta (visar nautisk mil per liter förutom liter per timme - har den kopplad till GPS:en för att få fartuppgift därifrån).
Bränsleflödesmätaren är en Navman Fuel 3100 (har dock utgått ur deras sortiment).

Trodde nog båten gick mest ekonomiskt vid ca 20 knop innan jag hade bränsleflödesmätare.

Jag tror inte din båt går mest ekonomiskt vid så hög fart som 30 knop, tror mer på ca 25 knop men jag kan ha fel då jag vet för lite om din båtmodell och vad du har för motor.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har under sommaren testat min båts (21fot merc 5,0 230hv ca 1300kg) bränsleförbrukning med olika hastigheter. I 25kn drar den ca 1,4 liter/distans och i 30kn 1,15 liter/distans. Blev överraskad av att den drog mindre vid 30 kn (3150rpm) än vid 25kn (2650rpm). Har ingen flödesmätare men har kört samma sträcka (25 sjömil) med full tank och mätt upp hur mycket det ryms i tanken när ja stannat. Inte illa av en 18 år gammal motor som bara är servad inte renoverad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var imponerande!

Som generell regel brukar det ligga mellan 24-27 knop. Bästa sättet för att kolla är ju som tidigare nämnts en flödesmätare. Jag ska sätta in en i vinter.

//Lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är jag inte helt fel ute , skall köpa en flödesmätare till min garmin 525s så har man koll på förbrukningen . Har hittills efter GPS:ens logg en snittförbrukning på 1,3 liter / distans , lägre en så vet jag inte om det går . Har faktiskt marchat ca 30 - 33 knop på dessa 3 månader .

Mackan  Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Nidelv 23 fot från 1988 med en VP AQ231 DP av samma ålder. I denna har även jag en bränslemätare Navman 3100. Ensam i båten har jag mätt upp följande:
4,2 knop   0,91 l/nm
5,2 knop   0,99 l/nm
6,1 knop   1,16 l/nm
11,1 knop 1,72 l/nm
18,2 knop 1,37 l/nm
26,2 knop 1,43 l/nm
34,9 knop 1,79 l/nm

Så lägsta förbrukningen verkar vara strax över där båten planar ut. Om man sedan kör lite fortare så blir det inte så mycket mer som går åt per distans. Detta gäller vid jämn körning. Med starter och stopp blir det som med en bil i stadstrafik högre medelförbrukning. Totalt under alla år har båten dragit ca 1,6 l/nm. Då har jag ofta hatt den semesterlastad plus att jag ofta släpar en gummibåt efter.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...