Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
jalmar

Vad välja för drev?

Rekommendera Poster

Hejsan gott folk

Tänkte stoppa i en Cat 6,6L commonrail diesel i min orrskär.

Undrar om någon har nått bra förslag på drev till denna då den har ett vridmoment på 1000nm samt kommer toppvarvet endast bli 2900rpm.

Hälsn jalmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konrad borde funka. Eller Mercruiser TR, om du hittar något, de har ju inte gjorts på ett tag. Brukar dyka upp några i USA ibland om man surfar runt lite.
Men till dessa drev behöver du iofs ett backslag också. BW Velvet Drive t.ex.

Volvo eller moderna Mercruiser tror jag kan bli lite klent till det vridet...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMCO borde ju ha någonting, är dock inte så hemma på dom.

//Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men... vid närmare eftertanke, vad är det för Orrskär du har? Kan detta verkligen vara rätt motor för den båten?

/Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Orrskär 27 vad får dig att tro det är fel Zwen.

/Jalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den motor du nämner är ju en rejält stor sak, både volym och viktmässigt. Den är lågvarvig och har ett hiskeligt vridmoment. En tredjedel av det vridet är säkert tillräckligt för din båt.

För jämförelsens skull så ligger en bensin 5,7 l V8 på ca 300 Nm och en 7,4 l på ca 450 Nm och det är ganska kraftiga doningar för en Orrskär. Om du ska ha en diesel så borde kanske en lite mer högvarvig på runt 3500 rpm och kring 200 hk räcka?

Problemet med lågvarviga arbetsbåtmotordieslar kan ju också vara att hitta rätt utväxling etc... För många knop på tomgång är ju ingen höjdare.

/Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att om du väljer en mer normal fritidsbåtmotor så kommer du också ner i vridmoment som vanliga drev klarar av. T.ex. Volvo 290, Merc Bravo. Sådant som du kan få service o delar till på Konsum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad väger motorn? Det låter som du kommer få en väldigt baktung båt med, förmodligen, en ordentlig planingströskel. Du kanske har mätt, men det känns ju inte sannolikt att den motorn skulle rymmas i Orrskärens motorkasett?

Annars är det kul när folk tänker utanför ramarna!

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag måste bara skriva av mig lite, Zwen det kan inte stämma att en 5,7:a bara ger ifrån sig 300 Nm, tror ja läte någonstans att den motorn jag har (v8 5,7l) lämnar ca 500 Nm. Skulle tro att en 7,4 har runt 600 Nm.

 

Mvh:

Kareem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen kasett i min tidiga orrskär så utrymmet har jag och pratade med en marina i v-ås och han sade till mig att bravo 2 skulle funka fint med 2.00 i utv. och det finns gått om olika proppar till detta drev tydligen.

/jalmar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wilderwein:

Ja dina siffror kan nog stämma bättre... Jag minns nog fel. Hade för mig min 454:a låg på ca 450 men det är nog räknat i LBFT. I så fall blir det kanske omkring 600 Nm. Du har säkert rätt.

/Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med ett lite udda motorproject,vad jag vet så kommer jalmar att få allt att fungera,den killen ger sig aldrig. Lycka tillCool.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mattis och Carina!

Då var det klart med vinterns båtproject.

Det har varit många turer om vad jag ska göra med Lina(Flipper 850) en sak var klar redan då jag köpte båten förra vinternny motor(begagnad).

Valet blev en Volvopenta AQAD 41 a uppgraderad till den ett 290 DP drev.

En styck bogpropeller av märket Vetus.

En styck ankarspel an märket Anchormatic(Bandankarspel).

Längtar redan till våren för att få testa grejerna.

Hoppas vi kan planera några veckor i skärgården till sommaren.

MVH

Magnus

 

post-10000874-1394235640,56_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter kul!Ska nog hänga i en cummins 5,9 diesel i min bayliner 2556 istället för nuvarande 454 som går på bensin...Jag följer gärna ditt projekt!

Tackar vet jag en fet diesel!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp DPG blir det 1:68 utv om nån månad så får man börja passa ihop bitarna med caten

 

/jalmar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis JalmarSkrattande. Hoppas du är med och fottodokumenterar detta, så vi som följer dig i ditt arbete har lite spännande att se fram imot i vinter.

Bra val.

MVH  Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK första fotot när jag hämtat drevet kommer här.

/jalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild på exhaust byggt under dagen. Har förresten kollat lite på effekten och denna motor finns 170-275 hp håller på o kollar upp om mitt bränslesystem injektorer och turbo har rätt utförande och vridmomentet hamnar runt 1000nm vid 2200 rpm

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det har du kommit igång med motorbytet än

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...