jalmar 0 Postad 21 Augusti , 2008 Hejsan gott folk Tänkte stoppa i en Cat 6,6L commonrail diesel i min orrskär. Undrar om någon har nått bra förslag på drev till denna då den har ett vridmoment på 1000nm samt kommer toppvarvet endast bli 2900rpm. Hälsn jalmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 21 Augusti , 2008 Konrad borde funka. Eller Mercruiser TR, om du hittar något, de har ju inte gjorts på ett tag. Brukar dyka upp några i USA ibland om man surfar runt lite. Men till dessa drev behöver du iofs ett backslag också. BW Velvet Drive t.ex. Volvo eller moderna Mercruiser tror jag kan bli lite klent till det vridet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 22 Augusti , 2008 IMCO borde ju ha någonting, är dock inte så hemma på dom. //Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 22 Augusti , 2008 Men... vid närmare eftertanke, vad är det för Orrskär du har? Kan detta verkligen vara rätt motor för den båten? /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 22 Augusti , 2008 Det är en Orrskär 27 vad får dig att tro det är fel Zwen. /Jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 22 Augusti , 2008 Den motor du nämner är ju en rejält stor sak, både volym och viktmässigt. Den är lågvarvig och har ett hiskeligt vridmoment. En tredjedel av det vridet är säkert tillräckligt för din båt. För jämförelsens skull så ligger en bensin 5,7 l V8 på ca 300 Nm och en 7,4 l på ca 450 Nm och det är ganska kraftiga doningar för en Orrskär. Om du ska ha en diesel så borde kanske en lite mer högvarvig på runt 3500 rpm och kring 200 hk räcka? Problemet med lågvarviga arbetsbåtmotordieslar kan ju också vara att hitta rätt utväxling etc... För många knop på tomgång är ju ingen höjdare. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 22 Augusti , 2008 Glömde skriva att om du väljer en mer normal fritidsbåtmotor så kommer du också ner i vridmoment som vanliga drev klarar av. T.ex. Volvo 290, Merc Bravo. Sådant som du kan få service o delar till på Konsum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 23 Augusti , 2008 Vad väger motorn? Det låter som du kommer få en väldigt baktung båt med, förmodligen, en ordentlig planingströskel. Du kanske har mätt, men det känns ju inte sannolikt att den motorn skulle rymmas i Orrskärens motorkasett? Annars är det kul när folk tänker utanför ramarna! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 23 Augusti , 2008 Hej! Jag måste bara skriva av mig lite, Zwen det kan inte stämma att en 5,7:a bara ger ifrån sig 300 Nm, tror ja läte någonstans att den motorn jag har (v8 5,7l) lämnar ca 500 Nm. Skulle tro att en 7,4 har runt 600 Nm. Mvh: Kareem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 23 Augusti , 2008 Har ingen kasett i min tidiga orrskär så utrymmet har jag och pratade med en marina i v-ås och han sade till mig att bravo 2 skulle funka fint med 2.00 i utv. och det finns gått om olika proppar till detta drev tydligen. /jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 25 Augusti , 2008 Wilderwein: Ja dina siffror kan nog stämma bättre... Jag minns nog fel. Hade för mig min 454:a låg på ca 450 men det är nog räknat i LBFT. I så fall blir det kanske omkring 600 Nm. Du har säkert rätt. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 7 September , 2008 Kul med ett lite udda motorproject,vad jag vet så kommer jalmar att få allt att fungera,den killen ger sig aldrig. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 4 Oktober , 2008 Hej Mattis och Carina! Då var det klart med vinterns båtproject. Det har varit många turer om vad jag ska göra med Lina(Flipper 850) en sak var klar redan då jag köpte båten förra vinternny motor(begagnad). Valet blev en Volvopenta AQAD 41 a uppgraderad till den ett 290 DP drev. En styck bogpropeller av märket Vetus. En styck ankarspel an märket Anchormatic(Bandankarspel). Längtar redan till våren för att få testa grejerna. Hoppas vi kan planera några veckor i skärgården till sommaren. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 4 Oktober , 2008 En Orrskär väger ca 2500 kg Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 5 Oktober , 2008 Låter kul!Ska nog hänga i en cummins 5,9 diesel i min bayliner 2556 istället för nuvarande 454 som går på bensin...Jag följer gärna ditt projekt! Tackar vet jag en fet diesel!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 12 Oktober , 2008 DPG Drev jalmar det blir rätt på din CAT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 22 Oktober , 2008 Jepp DPG blir det 1:68 utv om nån månad så får man börja passa ihop bitarna med caten /jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 23 Oktober , 2008 Grattis Jalmar. Hoppas du är med och fottodokumenterar detta, så vi som följer dig i ditt arbete har lite spännande att se fram imot i vinter. Bra val. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 28 Oktober , 2008 OK första fotot när jag hämtat drevet kommer här. /jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 11 Januari , 2009 Är det slut med projectet vi blev ju lovade lite mer bilder. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 18 Januari , 2009 Här kommer en bild på exhaust byggt under dagen. Har förresten kollat lite på effekten och denna motor finns 170-275 hp håller på o kollar upp om mitt bränslesystem injektorer och turbo har rätt utförande och vridmomentet hamnar runt 1000nm vid 2200 rpm Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 18 Januari , 2009 Provtryckning av den tilltänkta aftercoolern Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 6 Februari , 2009 Hur går det har du kommit igång med motorbytet än Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser