Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Strega

SSRS eller Sjöassistans/Stockholmb Radio ?

Rekommendera Poster

SSRS eller Stockholm Radio/Sjöassistans ?

Vilket ska man ge pengar till, man får ju ungefär samma service vad gäller bogsering etc  ?

Behovet av kommunikation med land är ju sekundärt i dag när man har mobiltele, jag lämnar då hellre bidrag till en ideel organisation som sjöräddningen. Att betala för båda är uteslutet för min del.

Senast ändrad av Strega | 21 augusti 2008 | 22:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal trådar redan på forumet som tar upp denna fråga, du kan ju alltid kolla i dessa om de besvarar din fråga.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det har runnit mycket vatten under broarna sen dess, jag vill ha nya fräscha svar !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att du tar upp det igen (så slipper man leta Flört).

Har själv Sjöassistans, men farsgubben har SSRS. Undrans vad som är bäst?

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SSRS alla dagar. Har man VHF så tycker jag nog man ska ha båda.

Är du medlem i SSRS så vet du vart pengarna går, du vet att inom 15min är en båt på väg (i princip) oavsett väder.

//Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut SSRS !  En ideell organisation där man vet vart pengarna går. Och om Du tittar noga så är det inte samma service.

Den ena har en maxgräns på vad en bogsering o.s.v. får kosta, sedan betalar Du själv i alla fall. Den ena använder sig av vad som finns och de råkar hitta lokalt (om de hittar något), alltifrån fiskare till att själva anlita SSRS. Kvaliteten varierar. Dessutom är det inte säkert Du får hjälp förrän det verkligen börjar krisa till.

Varför man skall vara medlem/köpa tjänstepaketet hos Stockholm radio (Viamare-koncernen ?) bara för att man har VHF förstår jag inte riktigt. OK, man får då möjlighet att få samtal kopplade och kanske beställa väderrapporter. Men dessa tjänster har idag inte samma värde längre, då man ju ofta löser det på annat sätt numera. VHF:en fungerar ju ändå till det den är avsedd för, utan något tjänsteabonnemang.

För den pengen får jag trådlöst internet (kontantkort på Tre) alla sommarens båtsemesterdagar. Ok, fungerar inte ute på öppna havet, men vädret kollar jag innan jag kommer dit Flört

Senast ändrad av IngemarE | 22 augusti 2008 | 07:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar vilket vatten som runnit under broarna de senaste månaderna. Det finns en lång tråd som inte är mer än ett par månader gammal och någon radikal förändring i ämnet har väl inte skett. Tror inte det har ändrats mycket i frågan de senaste åren faktiskt

Om du skall välja så är det naturligtvis SSRS !

Har man har råd med båt är det rimligt att man har råd med SSRS, tycker jag.

Per

Senast ändrad av oceanis | 22 augusti 2008 | 08:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är SSRS tycker jag, det frivilliga arbete som dom lägger ner är beundransvärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min röst går till SSRS eftersom att deras uppgift är att rädda liv oavsett om du är kund eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle få dåligt samvete om jag bad SSRS komma med en räddningskryssare bara för att jag fått batteritorsk i en gästhamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför då? finns det ingen hjälp att få i nyss nämnda hamn så tvekar jag inte att ringa te kärarne på rotary/bohlin... blev faktiskt bärgad den 9/8. Storskotet på jôel brast å jag drev på Hampholmen, då var det gott att vara medlem! Fast jag är även medlem i sjöassistans, å då hade dom larmat min svåger, så det var ju inge alternativ.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst skulle man kanske känna så, men jag förutsätter att jag ska slippa utnyttja deras tjänster och mina 600kr går till annan nytta för dom. Om dom inte erbjöd dom här tjänsterna skulle nog inte så många vara stödmedlemmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båda förståss! I alla situationer som jag sett där SSRS eller Sjöassistans varit inblandade kan jag bara konstaterar att dessa kompletterar varandra mer än konkurrerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ska du välja SSRS. De kommer snabbast var du än befinner dig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett abb hos Stockholmradio kan nog  vara bra det med, vill inte stå till rors med lapptoppen i brottsjöarna för att kolla vädret. Att roppa på VHFen käns mer logiskt i det läget.
Kan även kännas bra att lämna ett bidrag för att få prognoser och varningar upplästa. var morgon och kväll.

Men nu var det ju inte Stockhomradio det handlade om utan SSRS eller sjöasistans, själv väljer jag SSRS.

Senast ändrad av Jimsan | 22 augusti 2008 | 15:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och de skulle få sig ett gott skratt.....

Om Du har fått batteritorsk i en gästhamn kommer nog varken SSRS eller Sjöassistans och hjälper Dig. Deras tjänster handlar hos båda om att få Dig i säker hamn och lösa problemen så Du reder Dig själv - om än kanske lite frikostigare hos SSRS.

Senast ändrad av IngemarE | 22 augusti 2008 | 15:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart SSRS!

Nu är jag möjligen en smula partisk  efter som jag är besättningsman på RS Holmsund / Rescue Lars Prytz.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, jag tror jag bestämt mig !

(Hade jag råd skulle jag även betala till Sthlm Radio, men inte mer än ett par hundra)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...