gotviken 1 Postad 21 Augusti , 2008 vilket är bäst: tom eller full tank i en båt med dieselmotor. har hört att diesel med rme(rapsolja) kan det ske bakterietillväxt i tanken stämmer detta? det finns säkert många olika teorier! även kondens är väl ett problem om tanken inte är full? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 21 Augusti , 2008 Jag kör på vanlig laglig disel och låter det bara vara, med andra ord, så mycket disel som är kvar i tanken efter sista turen ligger där under hela vintren. Normalt blir det typ halvfullt (inte halvtomt) och när det är dax för sjösättning häller jag i en flaska (1 l) disel-k-sprit och ser glad ut. Har aldrig under alla dessa år haft några som helst problem med det. Nu gäller det bara att hålla andan och se vad alla bezzerwizzar säger om detta förfarande ....... Mats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 21 Augusti , 2008 Vet inte riktigt vad du menar med den lagliga dieseln men miljödieseln är den där det är störst risk för bakterier. För min del skulle jag aldrig köra på skiten. Mycket sämre effekt. Har man däremot en nyare Volvo så är det den dieslen som gäller. Nyare Volvo motorer går ej att köra på den fetare dieseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Augusti , 2008 Jag har haft ruggiga problem med att det växxer i tanken. Första åren hade jag inga problem, då körde jag på riktig diesel. Att ha dieseln i tanken både en och två vintrar spelade ingen roll. När jag flyttade båten till en hamn utan tapp så började jag tanka på dunk från vanlig mack, d.v.s. miljödiesel. Då började problemen. Förra sommaren stannade motorn vid ett par tillföllen och jag var tvungen att köra hela proceduren med att lufta av från tanken och uppåt. Jag köpte en en slang med gummiblåsa a´ la utombordare som jag använde till att suga rent i tanken med. Fram tills i somras hade jag kvar en litersflaska med svartaktig gegga som kom från tanken, men den är kastad nu. Varannan dag förra sommaren under semestern öppnade jag tanken och sög rent, så snabbt växte det. Vid slutet av förra sommaren hade jag luftat motorn så många gånger att packningarna började ge sig. Sista semesterdagen la motorn av precis utanför hamnen och när jag luftade av så gick översta luftnippeln sönder. Jag fick nödlaga med en M6-bult, mutter och en o-ring som passade hyggligt och lyckades puttra in med en nätt liten dieselstråle ner i kölsvinet. Till i år köpte jag ett penicillin som heter grotamar. Var rätt dyrt, men räcker till väldigt mycket diesel. Det är lite frätande så jag är lite skeptisk till det. Jag körde behandling av dieseln i tanken enligt instruktion och märkte precis 0 skilnad. Det slutade med att jag tömde tanken helt och hållet, tvättade den med ett par liter sprit, lät den torka och hällde på riktig diesel. Inga problem sedan dess. Andra problem jag märkt med miljödieseln, men som jag inte satt i samband med den förrän nu när jag bytte till riktig igen är lukten, miljödieseln luktar illa, något konstigt kemisk nästan stickande och den är gul till färgen medans den riktiga är vit eller grön. När jag drog på och motorn fick jobba ordentligt så luktade det bränt gummi om avgaserna. Jag hade också problem med att motorn dog på tomgång och skruvade upp tomgångsvarvet till 900 rpm (ska ligga på 850-900). Jag trodde först att tomgångsskruven gängat ut sig lite. När jag nu bytte till riktig diesel så låg tomgången plötsligt på 1050 rpm. Dessutom så luktar både diesel och avgaser som de ska göra nu. Miljödiesel kommer aldrig någonsin mer ombord på min båt, och den som nämner skiten i närheten av mig kommer att åka på huvudet före i sjön med 40 meter kätting runt halsen! /Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 22 Augusti , 2008 Har kört med fetare grön vet inte om det är samma ? det är ingen skillnad på min maskin mer än att det kan bli lite svart på akterspegeln. Kör en VP D3 med KCR box 3år utan beväxning trots varm vinterförvaring med olika mängd bränsle i tanken tur lr ? Senast ändrad av Zinderella | 22 augusti 2008 | 20:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Augusti , 2008 Nej, det är nog inte tur. Jag hade inte heller några problem innan jag provade miljödieseln, trots att jag förvarade båten kallt utomhus och kallt inomhus med tanken både halvfull och nästan tom. Det beror nog mest på valet av diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Augusti , 2008 Har du möjlighet att stänga tanken helt är det bäst att lämna den tom. Skulle inte förvåna mig om nån åker omkring och slangar diesel i vinter nu när det är svårare med kopparhandeln. Dieseln är lättsåld och är enkel att hantera. Tusen liter ryms i en skåpbil och har ett värde på 14000 kr. Ett bra sätt att förhindra detta är att ha tom tank. Sätt en kran på avluftningsslangen så kommer det inte in nån mer luft än den som redan finns i tanken. Kolla packningen i locket och dra åt så det tätar. Jag sög upp bottensatsen i tanken går. Under sommaren har det bara växt till sig en ynka svart flaga i vår tank. Bara som en tumnagel i storlek och inga problem att passera fram till filtret. Har bara tankat i båtmackar i Sverige och Danmark. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 23 Augusti , 2008 Zinderella Ett tips kan vara att kolla upp om verkligen bör köra din D3.a på den fetare dieseln. Vet att Volvo bilarnas motorer stannar och tom tar skada av den fetare dieseln. Kompisen åkte på att byta delar i pumpen på sin XC90 pga av den fetare i dieseln. Tydligen har Volvo problem ner i Europa med att folk inte vet att de måste köra på skitdieseln med följd att bilarna stannar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 24 Augusti , 2008 Detta kan kanske vara något att hälla i tanken!!! http://www.drevia.se/fueltillsats.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Augusti , 2008 Angående biodiesel eller även tjockare Gröndiesel i volvos motorer säger de själva: Biodiesel Miljöhänsyn är ett av Volvo Pentas kärnvärden, och vi utvecklar ständigt våra produkter för att kunna minska utsläppen. Volvo Penta är naturligtvis positivt till introduktion av förnybara bränslen (biobränslen) som i framtiden kan komma att medföra att dieselmotorernas påverkan på miljön reduceras. Dessutom kan användning av biobränslen i framtiden medföra att framställningen av bränsle blir mer hållbar än vad som är fallet i dag. Ett av de biobränslen som nyligen introducerats är RME (biodiesel) som produceras av rapsolja och metanol. Biodiesel är i dag det vanligaste alternativet till diesel. Enligt EU:s norm EN590 för dieselbränsle är det i dag tillåtet med upp till 5 procent biodieselinblandning i vanlig diesel. Biodiesel kan alltså redan finnas i den marindiesel som används på marknaden. Volvo Penta rekommenderar sina kunder att köra Volvo Pentas dieselmotorer enbart på sådant dieselbränsle som uppfyller EU:s norm EN590. Volvo Pentas dieselmotorer kan köras med dieselbränsle med högre biodieselinblandning än 5 procent, det vill säga högre biodieselinblandning än EU:s norm EN590. Bruk av sådant bränsle innebär att motorns utsläppsnivåer kan öka något. Motorn kräver också tätare serviceintervaller så att den inte utsätts för onödigt slitage och får kortare livslängd. Volvo Pentas garanti omfattar inte några skador som orsakats av för hög inblandning av biodiesel. Till de kunder som trots ovanstående vill använda bränsle med högre biodieselhalter än enligt EU:s norm EN590 lämnar Volvo Penta följande rekommendationer: Biodieseln måste vara av god kvalitet, detta innebär att den ska uppfylla EU:s bränslenorm EN14214. Biodiesel är ett effektivt lösningsmedel. Det kan, vid första användningstillfället, lösa upp beståndsdelar i bränslesystemet. Bränslefiltret bör därför bytas efter kort tids användning. Biodiesel är inte ett långtidsstabilt bränsle utan kan oxidera (härskna) i bränslesystemet. Hela bränslesystemet måste tömmas och köras på vanlig diesel före längre stillestånd, exempelvis vinterförvaring. Biodiesel har en negativ påverkan på många gummi- och plastmaterial. Gummislangar och plastkomponenter i bränslesystemet måste regelbundet kontrolleras och bytas med kortare intervall än annars för att undvika läckage. Biodiesel försämrar smörjförmågan hos oljan p.g.a. sin högre kokpunkt. Intervallen för byte av smörjoljor och oljefilter måste halveras jämfört med normalt. Den Biodiesel som det pratas om här är samma som OKQ8 säljer under namnet RME. Dock så stämmer resonemanget då den standard som nämns (SS-EN 14214) även gäller den så kallade europadieseln vilket alltså innebär att det går alldeles utmärkt att köra din nya volvomotor på den oljan. Det som det däremot inte sägs något om är eldningsolja eller motorbrännolja som är en tyngre olja och alltså inte bör användas. Vad det gäller förvaring av oljan så bör förvaring alltid ske med full-tank och fylld med en lagringsbeständig diesel (alltså inte biodiesel.) Detta med hänsyn till att minska mängden kondensvatten i tanken, vid bensintank även minska explossionsrisken. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 26 Augusti , 2008 Apropå stjäla diesel, bor på ett lantbruk. Förra veckan skulle vi ut och skörda som vanligt dessa tider, frun kommer in efter en kvart och undrar varför traktorn är tom. Det visade sig att de hade slangat 250 liter ur stora och 100 liter ur lilla traktorn. Dessutom snott en hammare, en liten rörtång samt en sprint som man har till vagnarna. Detta var inte första gången, ett antal tusen liter har det blivit... Instämmer därför med inlägget om att diesel är hårdvara! Bara som en liten anekdot! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser