Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
omc1

Motorn stannar inte!?

Rekommendera Poster

Jag har en OMC sail drive (-80) installerad i min Birdie24. Har funkat finfint under förra säsongen men i år har den börjat kinka lite.

När motorn väl är igång vill den inte stanna när jag slår av tändningen. (Får choka eller strypa  bränsletillförseln för att stoppa motorn) Byte av tändningsöåset har inte hjälpt.

Nån som känner igen detta problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ute på ganska djupt vatten i sådana här frågor, men i alla fall.

Jag har hört en ganka dråplig historia, som jag tyvärr inte kan återberätta, om en bekants bekant som haft samma problem med en BMW-diesel och hans vedermödor för att få motorn att stanna. Dieseln har ju inte tändning i den meningen och stannar inte alls om inte bränsle- eller lufttillförsel stryps som jag har förstått det. Förvåningen var stor när det inte ens hjälpte att koppla ur batteriet, om man säger så.

Är det däremot en bensinare (som jag antar) så kan väl inte tändningen faktiskt vara av, utan det låter som att det är någon kortis som sätter tändningslåset ur spel någonstans. Men det är väl kanske inte till någon konkret hjälp.

En annan historia är hur lastbilar ska ha spontanstartat och tuffat omkring på uppställningsplanen på Scania i Södertälje. Enligt min källa skulle det bero på dålig isolering på kablarna mellan tändlåset och reläet i startmotorn som fått den att börja dra i fuktig väderlek någon gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft problem med motor som inte stängts av när jag vridigt av tändningen (bensin).

Då var det vatten/fukt i ett relä. Kanske kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En saildrive är väl en bastard, i grunden en tvåtakts utombordare där mororn är flyttad inombords.
En -80 borde ha CDI-box Powerpack så problemet är väl det vanliga med gamla CDI'n. Motorns stoppas genom att jorda CDI'n. Dålig kontakt i dödartråden eller en defekt CDI enhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där OMC Saildrive, är det modell 280 eller 330.

Modell 280 med en Honda motor eller 330, med Yamaha 4-taktare ?

Saildrive 330 is a drop-in replacement for the Volvo MB2/50S Saildrive and the Saildrive 280 (with some engine bed modifications).

Saildrive 330 Technical Specification Data:

Engine:

Yamaha (F15AE) 2 Cylinders In-line
4 Stroke Cross Flow  (59 x 59 mm)
323 cc (19.71 cu. in.) Displacement
Single Carburetor, Choke valve
15 horse power (@ 5,000 rpm)
Sea-water Cooled
CDI/Electronic, 12V - 10 Amp Alternator
Wet sump, spin-on filter  (1.1 litre vol.)
Runs on standard, unleaded gas  (87 octane)

Drive Unit:

Flex-O-Fold two blade Folding Prop Standard
   (12 x 8) (output 11.0kW @ 5,000 rpm)
Gear Ratio 2.08 (27/13)
Water Intake & Pump integral in Drive Leg
Internal/External Anodes (Zincs)
All underwater parts Epoxy Coated

Controls:

Electric key and Hand Start
Start & Stop button with choke control
Low oil pressure warning light
Overheat warning device (light/buzzer)

post-10000101-1394235599,0088_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hadde en OMC saildrive i en Maxi 77:a för en 16, 17 år sedan. Motorn är en utombordare Johnsson/Evinrude 35 hk som är strypt till 15 hk och försedd med segelbåtsdrev. En sådan här tvåtacktare får du tänka tvärs om på. När du stänger tändlåset för stopp så sluter du krettsen (man dödar alltså motorn). Mitt tipps är att du kollar låset och anslutningarna lås-motor. På min maskin gick Powerpacken (elektronikenheten) sönder, men då fanns ingen gnista, vilket var ett typfel på dessa maskiner. En otroligt kraftig motor i alla fall i förhållande vikt/effekt. Bränsleekonomin var dock inte så trevlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är mest troligt en svart/gul tråd i tändningslåset precis som  på utombordarna. Tråden går till Powerpacken (CDI-boxen) När man jordar den dödar den tändningen och motorn stannar. Jorden är en svart tråd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Alla,

och tack för svar. Motorn är en bensinare och att stoppa motorn via tändningsnyckeln har funkat tidigare, (men alltså inte nu...)

Jag får kolla kablaget då.

Tack än en gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...