omc1 0 Postad 21 Augusti , 2008 Jag har en OMC sail drive (-80) installerad i min Birdie24. Har funkat finfint under förra säsongen men i år har den börjat kinka lite. När motorn väl är igång vill den inte stanna när jag slår av tändningen. (Får choka eller strypa bränsletillförseln för att stoppa motorn) Byte av tändningsöåset har inte hjälpt. Nån som känner igen detta problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 26 Augusti , 2008 Jag är ute på ganska djupt vatten i sådana här frågor, men i alla fall. Jag har hört en ganka dråplig historia, som jag tyvärr inte kan återberätta, om en bekants bekant som haft samma problem med en BMW-diesel och hans vedermödor för att få motorn att stanna. Dieseln har ju inte tändning i den meningen och stannar inte alls om inte bränsle- eller lufttillförsel stryps som jag har förstått det. Förvåningen var stor när det inte ens hjälpte att koppla ur batteriet, om man säger så. Är det däremot en bensinare (som jag antar) så kan väl inte tändningen faktiskt vara av, utan det låter som att det är någon kortis som sätter tändningslåset ur spel någonstans. Men det är väl kanske inte till någon konkret hjälp. En annan historia är hur lastbilar ska ha spontanstartat och tuffat omkring på uppställningsplanen på Scania i Södertälje. Enligt min källa skulle det bero på dålig isolering på kablarna mellan tändlåset och reläet i startmotorn som fått den att börja dra i fuktig väderlek någon gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 27 Augusti , 2008 Jag har haft problem med motor som inte stängts av när jag vridigt av tändningen (bensin). Då var det vatten/fukt i ett relä. Kanske kan hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 27 Augusti , 2008 En saildrive är väl en bastard, i grunden en tvåtakts utombordare där mororn är flyttad inombords. En -80 borde ha CDI-box Powerpack så problemet är väl det vanliga med gamla CDI'n. Motorns stoppas genom att jorda CDI'n. Dålig kontakt i dödartråden eller en defekt CDI enhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 27 Augusti , 2008 Den där OMC Saildrive, är det modell 280 eller 330. Modell 280 med en Honda motor eller 330, med Yamaha 4-taktare ? Saildrive 330 is a drop-in replacement for the Volvo MB2/50S Saildrive and the Saildrive 280 (with some engine bed modifications). Saildrive 330 Technical Specification Data: Engine: Yamaha (F15AE) 2 Cylinders In-line 4 Stroke Cross Flow (59 x 59 mm) 323 cc (19.71 cu. in.) Displacement Single Carburetor, Choke valve 15 horse power (@ 5,000 rpm) Sea-water Cooled CDI/Electronic, 12V - 10 Amp Alternator Wet sump, spin-on filter (1.1 litre vol.) Runs on standard, unleaded gas (87 octane) Drive Unit: Flex-O-Fold two blade Folding Prop Standard (12 x 8) (output 11.0kW @ 5,000 rpm) Gear Ratio 2.08 (27/13) Water Intake & Pump integral in Drive Leg Internal/External Anodes (Zincs) All underwater parts Epoxy Coated Controls: Electric key and Hand Start Start & Stop button with choke control Low oil pressure warning light Overheat warning device (light/buzzer) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fenixen 1 Postad 27 Augusti , 2008 Jag hadde en OMC saildrive i en Maxi 77:a för en 16, 17 år sedan. Motorn är en utombordare Johnsson/Evinrude 35 hk som är strypt till 15 hk och försedd med segelbåtsdrev. En sådan här tvåtacktare får du tänka tvärs om på. När du stänger tändlåset för stopp så sluter du krettsen (man dödar alltså motorn). Mitt tipps är att du kollar låset och anslutningarna lås-motor. På min maskin gick Powerpacken (elektronikenheten) sönder, men då fanns ingen gnista, vilket var ett typfel på dessa maskiner. En otroligt kraftig motor i alla fall i förhållande vikt/effekt. Bränsleekonomin var dock inte så trevlig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 27 Augusti , 2008 Det är mest troligt en svart/gul tråd i tändningslåset precis som på utombordarna. Tråden går till Powerpacken (CDI-boxen) När man jordar den dödar den tändningen och motorn stannar. Jorden är en svart tråd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
omc1 0 Postad 5 September , 2008 Hej Alla, och tack för svar. Motorn är en bensinare och att stoppa motorn via tändningsnyckeln har funkat tidigare, (men alltså inte nu...) Jag får kolla kablaget då. Tack än en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser