Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
tobbz

Etanol konvertera ?

Rekommendera Poster

Vad säger folket om att konvertera en AQ 140 till etanol ?
För & nackdelar ?

Jag hade en volvo 740 som jag konverterade och fy satan vad billigt det vart att köra, den drog ca 0,70 vid motorvägskörning á 110Kmh.

Så vad tror ni om att stoppa i det i båten ? Slitage ? Faror ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dum ide kanske, men den väcker lite frågor?

Hur tänkte du konvertera den?
Du måste ju bland annat programera om sprut och tändning.
Sen är ju frågan om du har fast tank, isf blir det ju lite krångel. Sjömackarna har väl sällan E85 än så länge?

Sen finns det vissa andra aspekter vid konvertering.
Vid en etanolkonvertering av en motor höjer man bränsle trycket(förbrukningen) med ca 30%, för att motorn skall få den kyla den behöver.
Klarar bensin pumpen i motorn detta, räcker spridarna till, mm...?
Etanol är mycket elakare mot slangar och komponenter än bensin, så vid en konvertering bör man även uppgradera vissa komponenter.

Vill nog höja ett frågetecken för den 740 du skriver om.
Din 740 skulle alltså dra 0,55l/mil bensin innan konverteringen?
Hade jag en sån 740, skulle jag inte röra den motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yeah right...!

Vid etanolkonvertering ökar bränsleförbrukningen markant. Detta gäller även bilar som är gjorda för att kunna gå både på etanol och bensin. Jag kör en Ford FlexiFuel i jobbet och har konverterat flera bilar privat för etanoldrift, bland annat en Amazon och en BMW 520i.

Etanol innehåller ca 30% mindre energi vilket innebär att man måste tillföra 30-40% mer bränsle. Vid konvertering av förgasarmotorer gör man detta (enkelt beskrivet) genom att byta ut eller borra upp huvudmunstycket på förgasaren och på insprutningsmotorer förlänger man spridarnas öppningstid eller ökar bränsletrycket.

Jag betvivlar starkt att du lyckats få ner bränsleförbrukningen på en 740 till 0,7 på etanol. 740 som ju inte direkt är kända för att vara snåla på bensin...

Det blir lite billigare, men inte mycket.
Det är enligt vissa bättre för miljön
 En del motorer (min Amazon tex) går bättre och får mer vrid på etanol
- Visst slitage på motorn kan förekomma, men marginellt
- Etanol är betydligt mer lättantändligt och explosivare än bensin!
- Största nackdelen är att man tappar ordentligt med räckvidd pgr av högre bränsleförbrukning, och räckvidden är ju oftast begränsad i båtar som det är.

Läs mer på www.etanol.nu

/Micke



Senast ändrad av Decoy | 21 augusti 2008 | 13:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en vanlig missuppfattning att etanol(e85) är starkt frätande på slangar etc. Detta är enligt mig inte sant. Däremot löser det upp fällningar och annan gegga som finns i bränslesystemet sen tidigare och kan stocka igen spridare etc.

Metanol är frätande, men det är ju en helt annat 5:a :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att du fick det resultatet, energivärdet är ju 30% lägre i etanol än i bensin, bör ju enligt teorin därför dra ungefär lika mycket mer? Lättflyktig sprit skulle jag personligen inte vilja ha i min båts tankar heller.

//Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frätande vet jag inte, men elakare. Det finns en anledning till varför man byter en massa saker när man bygger en Bio-motor. Samt att dom flesta tillverkare av Bio-motorer rekomenderar att man tankar vanlig bensin var 5e tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därom tvista de lärda... Saxat från etanol.nu:

Är Etanol frätande och kan ge korrosionsskador?
Inget kan var mer fel, snarare är sanningen att man t.o.m. får mindre korrosionsskador och nedbrytning av t.ex. motoroljan då man slipper en stor del av problemen som finns med bensinförbränning.
Inga dokumenterade materialproblem finns som tyder på att t.ex bränsleledningar eller andra komponenter skulle ta någon skada av etanol istället för bensin.

http://www.etanol.nu/faq.php?id=8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kom iaf 57,5 mil på en 40 liters tank när jag åkte till göteborg och sedan hem igen.
Så nog drog den runt 0,7, det beror ju lite på hur man kör eller hur ?
Min 850 Turbo som jag har nu som ligger straxt över 400 hk på hjulen har jag lyckats klämma ner till 0,88 l/mil på motorväg. Så vi ska nog inse att det går att påverka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men betänk nu detta...

Du saxar från ett Etanol forum, kan det bli lite partiskt?
Är en Volvo lika bra på ett Saab forum som på ett Volvo forum?

En motortillverkare skall ju tjäna så mycket som möjligt på sina motorer, men gör ändå bedömningen att man behöver uppgradera vissa komponenter i en etanol motor.
Antagligen för att dom annars kommer få surt i baken, i form av motor garanti.

Etanol har sämre smörjande egenskaper än bensin. Och det går hårdare åt både bränslesystemet och ventiler. Samt att oljan faktist späds fortare i en etanol motor, så att man rekomenderar tätare oljebyten.

Sen kanske man inte vill släppa ut dessa dokument, som du ovan saxat att dom inte finns, helt enkelt för att man inte tycker att folk eller eftermarknads företag skall konvertera deras motorer.
Vad är vitsen för en motortillverkare att säga Vi bygger och säljer etanol motorer, men byt detta och detta och höj bränsletrycket, så konverterar du din befintliga motor till en bråkdel av kostnaden mot at köpa en ny av oss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, säger du det så är det antagligen så, hur otroligt det än låter. Bara att Grattulera!Glad

Men då är frågan hur har du konverterat?
Inte bara justerat tändningen utan även ökat bränsle flödet? Framför allt behövs det extra bränsle på högre varv, för att kyla, annars kommer man bränna ventiler ganska snabbt.
Och det är inte så kul Gråter

Du skriver inte om 850n går på etanol eller bensin, har oxå en turbobil med drygt 400hk och 1350kg i vikt, med individuellt mappat program i. Den får jag oxå ner till 0,88l/mil på 90/motorväg, men då pratar vi 99oktan.
http://www.garaget.org/?car=943

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanol har sämre smörjande egenskaper än bensin...

Varken e85 eller bensin har några smörjande egenskaper överhuvudtaget sen vi slutade blya bensinen i mitten av 90-talet!

Vill oxå påpeka att vi pratar om e85 som är 85% etanol och 15% bensin och andra tillsatser med olika egenskaper. Bland annat ämnen som gör det omöjligt att hälla e85 i hembrännaren eller på annat sätt destillera fram ren och drickbar sprit(etanol).

Denna debatt råder på otaliga forum och alla har sin egen åsikt. Det enda jag vet är att mina fordon fortfarande går på e85 och än har inget oväntat inträffat 5 år efter första konvertering(Amazonen). Sen kanske slangar eller andra komponenter äts upp innifrån utan att jag märker det. Men det får tiden utvisa...

Hur som helst så skulle jag inte konvertera endast pgr av att bränsleförbrukningen ökar och räckvidden minskat. Där jag huserar i skärgården (Luleå, Norrbotten) finns ingen sjömack som saluför e85 och det skulle bli ett jäkla rännande med dunkarna..,

Förövrigt så synar jag den där volvon från yttre rymden som går på 0,7 liter milen på e85..........  ;-) Det kan väl kanske stämma, men då står inte allt rätt till i motorn och den lär ta allvarlig skada efter några mil



Senast ändrad av Decoy | 21 augusti 2008 | 15:04



Senast ändrad av Decoy | 21 augusti 2008 | 15:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...