Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
dj88

Albin 25 eller Nimbus 26?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har gått i tankarna att skaffa en första båt och har insett att jag vill ha en båt som man kan ta och ligga borta med ett tag på sin semester. Nu är frågan till er på det här forumet som har mer erfarenhet än vad jag har, vad man ska satsa på? Albin 25 delux eller Nimbus 26? Diesel har jag bestämmt mig för att det ska vara, motorn skall åtminstonde vara renoverad om inte utbytt! Och jag är själv inte någon pul nisse så jag vill att motorn ska vara fräsch på en så pass gammal båt. Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

helt olika båtar.

Nimbus 26 är bättre byggd lite snabbare, dyrare men en mer kvalitekänsla.

Albin 25 är lite baljformad vilket gör att den kan kränga rätt rejält, å andra sidan väldigt billiga att äga speciellt i drift.

 

Tycker du är helt rätt inne på en fin motor. Ha tålamod och du kommer finna en med bytt motor på, renoverat kan betyda vad som helst.

Det du bör kolla extra på är axeln så den är rak och tät. leta sprickor i kölen precis framför rodret. skrapa bort bottenfärgen med en kniv. Tänk på att elen ska se snyggt ut, dynornas skick. Kapellet. kolla så det inte finns spår av vatten i båten. Funkar Toan?? OSV OSV

 

Har själv en Albin 25 som jag håller på att renovera på vintrarna och jag kan bara säga att dom minsta problemen även kostar mycket pengar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag om båda dessa båtarna men skulle jag kunna välja utan att ta hänsyn till eventuell prislapp så är valet lätt, en Nimbus 26:a.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! behöver så mycket information som möjligt!Har förstått att nimbusen är dyrare än vad albin 25an är. Men sen är ju frågan är det värt att lägga extra pengarna för att få en nimbus 26 som första båt? Eller är det bättre att satsa på en albin 25 och sedan byta upp sig allt eftersom? Då jag väl kommer att hitta nåt tar jag med mig någon som är kunnig på båtar så man inte köper första bästa! Tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ..håller nog med om att jag skulle valt Nimbus 26.an. Men precis som en del skriver så kliver prislappen upp. Om dina planer är att lägga ut tex 150- 200 000 kr så kommer Nimbusen att vara en 70-talare men Md-21 diesel. (63 hk).

Väljer du Albin 25 så skall det vara en deluxe du ska köpa. De lär vara lite modernare och framförallt ha den 3 cylindringa dieseln istället för den 2 cylindriga AD 21.an som de äldre besitter. Fartmässigt lär det inte sklija mycket mellan Albin 25 med 3 cyl diesel eller Nimbusen med md-21.an, dvs ca 8 knop i marsch.

Nimbusen är i mitt tycke en rejälare och snyggare båt, men som alla nämnt dyrare.

Du kan ju titta även på efterträdaren till Albin 25, dvs Bonum 25 som ser klart modernare ut. Nu under hösten kan man nog hitta sådana runt 200-lappen.

Klokt att satsa på någon med uppdaterad/bytt eller renoverad motor.

 

Lycka till / SL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just då det gäller prislappen har jag tänkt mig max 135000:- för en albin, och för en Nimbus skulle jag ligga runt 200000:- och kan väl tänja på gränserna lite men då det gäller en albin 25 så är kraven att det ska vara en delux och att motorn ska vara utbytt. En nimbus 26 är jag inte lika på läst om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök hitta en Nimbus 26 med den senare överbyggnaden utan trä. Om Du kikar på en med doghouse i trä så kolla väldigt noga efter rötskador.

Håller annars helt med - om det blir en Albin så är det nästan bara 25DL, dvs -73 eller nyare som gäller. Äldre modellen är inget alternativ, om inte priset är mycket fördelaktigt. Se dock upp med att många inte riktigt har koll på vilken årsmodell de har. Jag har sett tidiga med 2-cyl diesel och den gamla skrovformen i aktern som annonserats som 1974 års modell. MD3B originalmonterades 73-75, sedan satt MD17 i fr.o.m. -75.

På Albin 25 kan en grundstötning ge sprickor omkring roderinfästningen och upp mot aktern. Titta noga här. Generellt gäller också att Du skall försöka hitta en med färskvattenkyld motor, och om den har byggts på med detta på senare tid helst även dokumentation på den renoveringen som sannolikt gjordes samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att man ska köpa en båt och redan då ha i tanke att byta den. Det är alltid förenat med en massa kostnader och engagemang att byta båt. Nimbusen är en betydligt rymligare båt med köket på rätt ställe och dubbelsäng i akterruffen, känns nästan som hemma. Om bara priset är tillräckligt bra så tycker jag att det kan vara ett alternativ att köpa med MD21. Visst, motorn är gammal och kan gå sönder närsomhelst, men den kan lika gärna hålla i många år utan problem.

Om du kan tänka dig att lägga de pengar en Nimbus kostar så tycker jag du ska göra det, förmodligen får du igen pengarna när du säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han lär få igen pengarna på en Albin 25 också Flört.

Sedan kan faktiskt två separata kojer (faktiskt vuxenstora !) istället för dubbelsäng i akterruffen vara att föredra. Beroende på barnens ålder, gästerna man har med sig o.s.v. (elelr vad man nu använder akterruffen till) är det inte säkert att de tycker om varandra så mycket att de vill ligga under samma täcke. Den biten får nog frågeställaren avgöra själv.

Men visst ser Nimbus 26 modernare ut. Men kostar också mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många verkar tycka att man ska satsa på en nimbus! Men som sagt inte så påläst om just nimbus 26an. Fördelar&Nackdelar med den båten? lite mer saker att tänka på vid en eventuell visning av båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till albin 25 är Winga 25. Det sod mellan en albin och en winga när jag köpte båt för några år sen. Att det blev en winga berodde på att det var betydligt mer trä i wingan och att pentryt är uppe i doghouse istället för nere i ruffen. I övrig är båtarna likvärdiga, för och akteruff med fullängdskojer. Skillnaden är också att wingan är en snipa medan albin har rak akter. Dom ligger nog ganska likvärdigt i pris och det har varit en del wingor med nyare motorer till salu under sensommaren.  Jag skulle också kunna tänka mig att ha en nimbus 26, det enda jag har emot den är att ratten sitter på fel sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte titta på en Maxi Maxim, lite större än nimbusen men du får en midkabin på köpet.

Mvh Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en titt även på en Fjord 27 Selcruiser! Framförallt förruffen blir ett vardagsrum! Akterruffen ej synlig, Nackdelen då är väl sittbrunnskonstruktionen. Är väl ungefär samma pengar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns runt 20st Maxim 26or på blocket för tillfället.Det är alldeles förmånga för marknaden att svälja så det borde finnas höstprutläge både lite här å där.Vi köpte våran för ett år sen och då var inte utbudet lika stort, typiskt nog...Men är jätte nöjd med båten.

Bonum 25 är fin om man gillar Albin 25 upplägget..

Gör så här, åk å titta på några olika båtar, gärna ett par stycken av varje sort fundera sedan på vad som passar er bäst. Sen kan du ju lägga nått höstbud på nån båt...

Lycka till!! 

post-22825-1394235595,8532_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen som tycker att det är väldigt opraktiskt med akterruff ex.vis vid bad och ankring samt att den stjäl en massa utrymme i sittbrunnen.

Skulle själv valt en båt med midkabin och ett öppet akterdäck i stället- ger samma antal sovplatser och en betydligt öppnare och rymligare sittbrunn.

Finns antagligen en hel del båtar att välja på av denna typ i prisläget 175-250000:-.

Ex. Fjord Weekender 24,Scand 26 HC, Scalare 800, Flipper 700, Div USA-båtar(iofs. sällsynt med diesel) mfl.

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart en Nimbus, men se upp för MD 21. Den Peugeotdiesel är inte av bästa kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi maxim och nimbus 26 vilken är den bästa båten anser ni för pengarna? Och då är prislappen kring 200000:- Tyckte maxim såg väldans trevlig ut den också. Och akterruff anser jag att jag vill ha! MD21 är det ingen bra motor? Vad ska man ha istället? Vad ligger bränsleförbrukningen på de andra motorerna? Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxim är en extremt rymlig båt ..troligen rymligast i sin klass. Dessutom har den ju en stickkoj i främe delen, vilket Nimbus 26 inte hade förrän de började heta 2600 om jag inte minns fel. Å alla vet väl var prislappen börjar på en 2600.

Maximen är en trevlig båt, men åter igen underdimensionerad motormässigt. Samma Md 21 finns hos alla där motorn inte bytts. Detta ger en marsch på knappt 7 knop på denna båt.

Md 21 dålig motor...nja ..det är Peugeot, visst .. men välskötta Md 21.or kan gå väldigt länge. Det sades ju att MD 32 var en dålig motor, men jag vet då av folk som skött dem å de hållit länge oxå. Men man vet ju inte vad man får. Md 21.an är ju trots sin ålder väldigt förekommande i båtar ännu, så delar borde ju finnas.

 

/SL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till dig som ägare M26!

Hur hanterar du service och delar till det lite''konstiga''drevet .. finns det delar ???

Vad är slitdelar/undehållsdelar på detta drev , de man underhåller/byter år från år ?

 

Vad hände om det brakar helt ??... finns det ''nya'' att sätta dit ?

 

..och sista frågan , vad ska man hålla koll på så det inte blir massa földproblem vid/på drevet och infästningen . (  lite läskigt är det med ett mittmonterat drev .. av gammal sort Skäms )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. detta hittade jag nu ! Vibåtägare Maxim har dock en stor nackdel. Pelle Petterson lät segelbåtstänkandet spilla över på motorinstallationen. Mitt i båten monterades en Volvo MD 21:a med S-drev. En konstruktion framtagen för segelbåtar. Rakt under motorn sitter ett vridbart drev. En lösning som på sikt kan ge problem. Runt drevet sitter en bälg som med jämna mellanrum ska bytas. Komplicerat och kostsamt. Den lilla franska dieseln som konverterades av Volvo har aldrig sedan deras egen mätning uppvisat några 64 hästkrafter. Dra bort tio och man ligger verkligheten nära. Det betyder i sin tur att broschyrens femton knop på topp bör tas med en rejäl nypa salt. Normallastad ligger topphastigheten snarare på 10 knop och marsch runt 7-8. När sedan det ofrånkomliga inträffar, den franska kvalitén bekänner färg, är utbytesalternativen klart begränsade. Till S-drevet finns inga adapters för andra motorer. Alternativet är att slita ur alltihop och plasta igen hålet i bottnen. Montera ett AQ-drev på akterspegeln som via axel går upp till den nya motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du står och väljer mellan en Maxim och en Nimbus 26 så tänk pa att Maximen har ett segelbåtsdrev,

( hur man nu kan konstruera en motorbåt med ett sådant)som gör att du är begränsad till ca max 75 hk och en maxfart på ca. 9-10 knop. Nimbusen däremot har ju rak axel och där är valmöjligeterna betydligt större vad gäller motorval.

Enligt min uppfattning så hade Maximen om den vore försedd med en vettig motor/drivlina kostat betydligt mer som beg. än den gör nu.

 

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den informationen så känns inte maxim intressant! Jag vill ha en driftsäker båt och en som är körklar. Det kanske slutar med en albin 25 delux med utbytt motor ändå. Men hittar man en riktigt fin nimbus till rätt höstpris så absolut! Men motorn är det absolut viktigaste det har jag fått klart för mig! Tack!Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bläddra lite i min blogg så kan du se vad du ska titta extra på innan du köper. Adressen finns nedan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hittade en Maxim med AQ151motor /SPA (290) drev ca16 knop i march fart.

Jag har hört att det var ett varv i Stockholm som byggde om ett tiotal maximer på detta sätt så det borde finnas flera ute i sjön.

Vi är jätte nöjda med våran.

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först å främst så är drevet s drevet vridbart varken på segelbåtar eller i Maximen. I övrigt så kan man ju säga att segelbåtsdrev i motorbåt kanske var en aning dumt från början men har ju några fördelar också bla. att det tar lite ytrymme ombord.

Till service frågan då, min båt är i från 1980 och sedan -89 så finns alla kvitton på rep. och ubyte av delar.Under alla dessa år har INGET gjorts åt drevet förutom vanliga oljebyten så dom har nog hållit mer än vad någon kan ana..På MD21an så har toppen renoverats på -90talet och dieselpumpen för 2 år sen och avgaskröken är bytt i övrigt inga större problem på domnästan 20 år som det finns papper på.

Det finns dock delar att köpa.

Att det känns läskigt för dig att ha drevet monterat på att annorlunda sätt är nog mycket en vanesak, det finns ju rätt många båtar som har s-drev och det är min uppfattning attdet sällan/aldrig är problem med infästningen.Tror säkert att antalet fuktskadade akterspeglar överväger.

nog om det.

Maximens största nackdel är dock farten det kan jag hålla med om ,men med modern motor blir det bättre, det finns trådar här som beskriver hur båtar med bytt motor går.Sen går ju en Nimbus 26 med 21a i inte heller så fort så där är det jämt skägg tycker jag.

För att återgå till tråden så kolla om du inte hittar en Bonum 25...eller en Maxim då förstås Flört

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axel och drev är ju en lösning, flytt av motor bak en annan. Men jag tycker att du ska läsa på lite bättre innan du säger att det inte finns några bytes alternativ. Vetus 80 hk - S-drev volvo 75hk - S-drev (nu riktiga hk) Lambardini 89hk - S-drev Sole har alternativ utöver det så har Alla motorfabrikörer adaptersatser för volvo S-drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..och då tycker jag att DU ska ''läsa på'' mitt inlägg igen !!

Den som tyckte si eller så om Maxim är VIBÅTÄGARE .. för att förtyliga ytterligare så är VIBÅTÄGARE en tidskrift ! 

 

Själv va jag bara nyfiken , därför ställde jag fråga till dig som har en Maxim !

 

Inte konstigare än så .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken ska man vara annars så lär man sig aldrig något, så det är ja alltid bra.. Å jo den tidningen har jag läst också så jag vet vad det är,men att bara tro på sånt som står i tidningar ska man ju kanske inte göra utan att kolla upp fakta. Tycker faktiskt att sista Maxim repotaget i den inte var så bra gjort i vissa delar.Tex. så var ägarkomentarerna tagna direkt från en tidigare artikel från typ 80-talet.Skulle varit intressant vad några ägare skulle säga idag.. Själv så skulle jag gärna ha motor med drev därbak i min,men framtiden får utvisa hur det blir. Kul att killen ska köpa båt i allafall. Själv ska jag nu starta upp 21an å åka ut på havet!! Trevlig helg på er alla båtdårar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...