Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
FoaF

Någon som vet skillnaden på Flipper 630 och Bella 640?

Rekommendera Poster

Förutom att längden skilljer sig lite vill säga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får antingen precisera dig vad du vill veta skillnaden på, eller också Googla dig fram på dessa två modeller och läsa själv bland tester och hemsidor hos Bella och Flipper.

För att någon ska kunna hjälpa dig överhuvudtaget, måste du skriva vilka modeller du undrar över, HT, DC, CC, etc. Finns några att välja på enbart av Flipper. Årsmodell underlättar också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta...jo..jag menar ht-modellerna. Men som du säger är det nog fan lika bra att leta lite själv på nätet efter info. Tyckte bara dom såg så sjukt lika ut varandra att det blev lite impuls att gå in här och snöra upp frågan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja de båtarna är rätt snarlika, men dock i min mening så är flippern något sportigare i linjerna med lite högre fribord och kortare hardtop. Bellan har lite mer formen av Flipper 640 fast modernare.

Flippern har i stort sett inte ändrat sig sedan de tidigaste modellerna, det som skiljer är inredningen, där de gått från trä och laminat till innerline i plast på de lite senare modellerna.

Vet inte vad som skiljer i sjöegenskaperna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha kört flera Flipper 630ht samt jobbat på en Bella 640dc så vill jag påstå att flippern håller aningen högre detaljkvalitet. Bortser man från att flippern har utombordare och bellan inombordare så är de dock väldigt lika ja, både vad gäller form och lösningar.

//Johannes

Senast ändrad av TenZer | 22 augusti 2008 | 03:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan jag köpte min Bella 642 HT så var jag runt och provkörde ett gäng Flipper 630HT, 640HT och Bella 642HT. Flipper 640 är störst, tyngst och stadigast skulle jag säga, särskilt med inombordare. Men nu gällde det skillnaden mellan 630 och Bellan. Om man jämför vad man får för samma peng så får man en bra mycket fräschare Bella. Flippern är klart dyrare och vad jag kunde se så höll den inte bättre kvalitet, snarare tvärtom. Kan bero på att de Flipprar jag kollade på var av årsmodellen där delarna inne var av trä och det såg rätt slitet ut för att vara 8-10 år gammalt. Men även klädseln var sunkig i de tre 630 jag kollade på. Flippern är tycker jag, något mindre i längd (inne under tak), den ska enligt papper var lite bredare men det är inget som märks. Flippern är klart snyggare, så om pengar inte är något hinder så skulle jag kanske skaffat en Flipper. Jag är verkligen sjukt nöjd med min Bella. Den ser ut som ny invändigt förutom lite solblekta dynor. Går mycket bra i sjön och känns säker även när man studsar fram i meterhöga vågor. Den är väldigt lätt manövrerad när man lägger till. Det enda negativa är väl att den är lite slingrig i låga farter, men man lär sig att köra rakt efter ett tag! Jag tror att det är rätt marginell skillnad på dom hur dom uppträder i sjön. Jag har dock inte kört en 630 i riktigt dåligt väder. Mitt val grundade sig tillslut i att få en så fräsh båt och framförallt så ny motor som möjligt inom min budget. Det gick före utseendet.

Lycka till med ditt val. Tror du blir nöjd vad du än väljer.

/Miki 

Senast ändrad av miki2 | 22 augusti 2008 | 09:17

Senast ändrad av miki2 | 22 augusti 2008 | 09:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjukt bra inlägg grappar! Tackar som tusan för de inlägg som varit och är det någon fler som vill lägga till något så är ju bara köra på men jag känner mig hyffsatt nöjd hittills...;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...