Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
JesperBergsjo

MAriner 40 Magnum (Mercury 4-cyl) 92 tappar effek efter någon minute på fullgas

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett förbryllande problem ´ med min Mariner 40,4-cyl, årsm 92 (samma motor som Mercury 40). Den starta bra, har bra tomgång. Bra acc (när den är kall) men efter någon/några minuter tappar den 600-700 rpm. Felet verkar förvärras (komma tidigare) vid varmt väder. Den lokala mecken har gett upp efter 2 lagningsfösök. Han har bla bytt membran i bränslepumpen. Jag har provat att pumpa på blåsan då den sackar för att se om pumpen trots reparationm inte är OK, men det hjälper ej.  Jag har också provat att ta bort en tändhatt i taget (när den går bra) för att se om det är en cylinder som flaller bort, men då går den ännu sämra. Har kollat att det finns gnista på alla cylindrar (med stoboskop under färd). Någon som haft liknande problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som tändsystemet, förutsagt att förgasaren är rengjord, bränslefiltret är bytt (rent) osv och att inget vatten finns i bränslet.. Kan inte annat än spåra felet till någon del i tändsytemet, glapp i tändkabel etc.. Kolla upp vad delarna kostar och byt en bit i taget.. Svårt o säga utan att upplevt d Irl så att säga..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har ett liknande problem med en Mercury-93, 40 hk, 4 cyl. Det händer ingenting när jag rör gashandtaget. Varvtalet är konstant lågt oavset hur mycket gas man ger.

 Har du samma symptom?

Jag fick följande tips (som jag ännu ej provat):

- det kan vara problem med bajonett-kopplingen till tanken (om du har sådan vill säga). det finns en o-ring i denna som kan lossna.

- Det kan även vara bränslefiltret som drar in tjuvluft. Även här finns en o-ring som kan sitta fel.

mvh/Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen. Skall börja med att byta samtliga tändspolar inkl kablar. Har fått låna en uppsättning från en kompis. Därefter river jag förgasarna. Funkar inte detta blir det väl till att byta trigger, stator och CDI - i prisordning.

Vad gäller problemet med Mecuryn som inte varvar alls så tror jag inte det är samma problem. Kolla om tändförställningen hänger med när du gasar samt om spjällen öppnas som dom skall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har äntligen löst problemet. Det visade sig vara förgasarna. Har plockat ner båda och rengjort noga med sprit samt blåst ur med tryckluft. Fick dessutom lov att justera flottörveltilerna (stängde för tidigt). Motorn varvar nu 6000 rpm, så jag får byta till en propeller med större stigningGlad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...