Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
nychswe

Bränsleåtgång?

Rekommendera Poster

Vad är en rimlig bränsleåtgång per sjömil med en snipa tex saga 27 eller liknande?

Har hört talas om alla möjliga siffror och skulle vilja veta sanningen.

Går i båtköpartankar och har inte sållat bland alternativen än, funderar på allt från snipa till segelbåt till stuga på sjön till amerikanskt DC och då bränslekostnaden kan bli en stor del av båtlivet vill jag gärna veta vad dessa olika sorters båtar tar i bränsle. Givetvis är segelbåten nästan bara luftdriven men de andra?

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vilken motor man har, t.ex. en encylindrig diesel på 8hk drar i en 21 fots snipa ca 0.5liter i timmen i ca 5-6 knop = ca 0.1 l per distans, ska man åka billigare får man ro eller segla...

Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Har en Nidelv 24 och den ligger mellan 0,4 - 0,5 l / distans, i min båt siter en MD17C på 36 hk. Snipor ligger i allmänhet kring dessa siffror vid ca 7 knop.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Beror på hur mycket effekt som tas ut. rent generellt gäller:

HK = Bränsleförbrukning(l/h) x motortypskonstant(4 för bensin och 5 för diesel).

Så som skrivet ovan så åker du i 5 knop för 0,5l/h med en dieselmotor så kräver skrovet:

0,5 x 5 = 2,5hk utav motorn.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag tolkar Vi Båtägare: artikel http://www.vibatagare.se/Ditt_val_Saga_27_eller_Selcruiser_27_A-188656_DXNI-719_.aspx rätt så ligger förbrukningen för Saga 27 på 6 liter/tim vid 8 knop, 0,75L/distans.

Själv har jag en motorbåt som är en stuga på sjön, 9,5*3,2 meter 9 ton stål med 3 liters rak deiselsexa men med segelbåtsköl (färdig att riggas till motorseglare) vilket naturligtvis både ökar förbrukningen men också stabiliteten.

Har i år mätt förbrukningen noggrant över de 552 distans jag kört mellan 9 juli - 10 augusti till exakt 1L/M med en snittfart på exakt 5 knop.

Av dessa har c.a. 200M varit med snittfart 5,6-5,8knop c.a 200M har snittfart varit runt 5 knop och resten har väl varit allt mellan 2 (fiske) och 4,8 knop.

EDIT: blir mindre än 1L/M, har ju faktiskt kört deiselvärmaren några nätter också, kanske 0,2*8*5 liter eller så.

Har man inte bråttom blir det inte så dyrt, i mitt fall 8000:- i bränsle för nästan 5 veckor mellan Strömstad/Koster i norr till Skagen/Läsö i söder och i princip allt där emellan tycker jag är överkomligt.

Senast ändrad av Gunnar_ | 21 augusti 2008 | 19:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.. jag kan komma ner till 1L/nm om jag saktar ner till 20-22 knop .

I  25knop drar motorn 1,1 L/nm .. ( drykt 40knop 1,7L/nm )

Jag har flödesmätare  inkopplad till GPSen så jag ser exakt .

post-11345-1394235596,0187_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...