Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
FoaF

Vilket årtal kom direktinsprutade 2-taktare?

Rekommendera Poster

Tänker då närmast på 150 hk:s motorer? Och när kom 150 hk:s fyrtaktare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på alla tillverkare raktöver...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåjå... Någon som vet om det fanns direktinsprutade 150 hk:s motorer före 2000-talet då? Jag vill nämligen ha en sådan motor eller en fyrtaktare på min blivande båt. Dock så vet jag inte om slantarna räcker till nyare årsmodeller på båt än 2000... Kanske..men det vore ändå bra och veta för mig i mitt båtletande känner jag.;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte exakt om d var 97 eller 98. Men iaf 98 fanns d 150hk 2-takt insprutade optimaxare från mercury.. Ungifär i samma veva kom evinrude med insprutning på sina större maskiner. Något som blev E-tec några år senare..

Hoppas d var till någon hjälp.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamaha kom strax före och runt 2000 på bredare front med sina direktinsprutade 2-taktare de kallar HPDI (som dock inte säljs nya längre i Europa men väl t ex i USA fortfarande). Yamaha 150 HPDI och 200 HPDI är väl de vanligaste. Finns även i en variant V Max HPDI.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 22 augusti 2008 | 01:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki...sweet! Tack för svaren på 2-taktarna! 4-taktsutombordare i 150 hk då(oavsett märke), var det kring 2002 de kom eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OMC  (evinrude/Johnson) kom med ficht motorn  runt 96-97    tror det är den första direktinsprutade 2 taktaren

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Direktinsprutade tvåtaktsmotorer i form av tändkulemotorer har hängt med i åtminstone 100 år vid det här laget. Men på den tiden var det väl inga 150 hästkrafter förståss. En liten historielektion för de som är intresserade, ni får återgå till era moderna motorer nu om ni vill. Cool

Senast ändrad av Flummo | 24 augusti 2008 | 00:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...