Anderyd 0 Postad 20 Augusti , 2008 Hejsan! Har nu bestämt mej för att köpa båt. Är ute efter en mindre motorbåt avsedd mest för dagsutflykter, möjlighet till övernattning, wakeboard och annat roligt. Tänkte att nån kunde komma med några bra förslag på pålitliga och bra båtar. Utombordare eller inombordare? Har varit inne lite på bayliner men vet inte riktigt efter allt snack man hört om dom? Hade tänkt mej årsmodell sent 90-tal och framåt. Prisklass 0 - 150 000 Ser fram emot massa svar /Adde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 20 Augusti , 2008 Hallå! Ser inte just märket som något hinder, kan nu uppfattas som något partisk efter som jag äger en bayliner själv.. Men du får en skaplig Bayliner capri för dom pengarna. Eller så finns ju motsvarande four winns, regal, maxum etc.. Alla dessa har likvärdiga sjöegenskaper och planlösning.. Inombordare är att föredra av flera anledningar men främst pga att d inte finns så mycket att välja mellan i dessa klasser och pengar vi pratar om.. Ofta sitter merc ellr vps lilla 3,0a bra motor men aningen orkesslös om man vill vara några st plus packning och samtidigt utöva vattensporter.. Den större V6an är att föredra oavsett förgasrae eller insprut så är dessa maskiner mycket slitstarka och dreven lika så.. Sitter ofta merc alpha drev = billiga delar enkel service och hållbart till 1000en.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 21 Augusti , 2008 Lite HT-båtar... Uttern: 5000 (HT/DC), 520HT, Flipper: 575, 640, Bella 600, 601, 641... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 21 Augusti , 2008 Bella 561 tror jag är en bra HT-båt, Flipper 630HT är väl annars också rätt snygg, men ligger kanske lite i överkant rent prismässigt? Amerikanska båtar ger nog mer båt för pengarna. Bayliner 1952, eller Sea Ray 210 skulle kanske vara något? Båtar med inombordare kostar mer i fråga om service och underhåll. Å andra sidan är väl gången lite trevligare då de går tystare och tyngdpunkten blir väl också bättre, än att ha all vikt hängande längst bak. Speciellt viktigt med lite större motorer. Dessutom är ju jänkarna betydligt rymligare, jämfört med de smalare HT-båtarna. Tror inte du behöver bara rädd för att köpa en Bayliner från sent 90-tal och framåt. De som har dåligt ryckte är ju sena 80-talare. De hade OMC-motorer och cobra drev. Köper du en med Mercrusiermotor och Alfa drev tror jag inte du behöver oroa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderyd 0 Postad 21 Augusti , 2008 Tack för alla svar...har suttit och kollat runt lite nu och fastnade för en bayliner 2052 år-98. http://www.blocket.se/vi/17694411.htm?ca=14_s Ser ju riktigt fräsch ut och det låter ju inte helt fel med en ny motor? Är det nån som har erfarenhet av denna båt och kanske kan ge några schyssta råd?? /Adde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 22 Augusti , 2008 Den ser fin ut. De lär gå väldigt fint i vattnet och V6:an på 4,2 liter gör ju att varvtalet går ned jämfört med den lilla 3-litersmotorn. Bra också att motorn är helt ny, då de rostar sönder efter några år om de körs mycket i saltvatten. När man vinterförvarar en inombordsmotor är det viktigt att man pumpar in rikligt med glykol i systemet. Otaliga är ju de inombordsmotorer som fryst sönder under vintern. Sedan ska ju motorn få ny olja till våren, samt ett nytt filter. Oljan i drevet bör ju också bytas ut årligen. Många byter även impeller och tändstift årligen. På en 2-takts utombordsmotor, behöver man i princip bara byta oljan i drev/slutväxeln och förvara motorn stående. Då är det inget som fryser sönder. Inte behöver man bekymmra sig för sönderrostade limpor/knän och motorblock eftersom allting är av aluminium. En inombordare fordrar helt klart mer i fråga om underhåll så som jag ser det. Det kostar både tid och pengar. Men, det finns väl kanske en del andra fördelar med inombordare. Jag tycker man ska fråga sig hur mycket man tror sig använda båten varje säsong. Använder man båten som jag gör, några helger när det är vackert väder - ja, då tycker jag att det är utombordare som gäller. En annan sak med importerade USA-båtar är att de egentligen ska vara CE-märkta. Många båtar får ingen CE-märkning och är då egentligen olagliga att använda, men det tycks vara en papperstiger. Egentligen en väldigt dum lagstiftning, då amerikanska myndigheter har minst lika hårda krav på sina fritidsbåtar som EU, men rent formellt olagligt. Det har även gått en del snack om att vissa försäkringsbolag vägrar försäkra icke CE-märkta båtar, men då har det oftast bara varit att välja något annat bolag. Jag ser CE-märkning mest bara som ett dumt och löjligt importhinder, som man nog inte ska fästa alltför stort avseende vid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kungsteffo 0 Postad 22 Augusti , 2008 http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____452.aspx Info från sjöfartsverket ang. CE märkning. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 23 Augusti , 2008 Baylinern som var på länken verkar trevlig och priset är bra. Det kan nog vara smart att kolla ordentligt på båten och se om den ser sliten ut, sprickor i gelcoat,kapell, fukt, etc. Jag har även ett svagt minne av att någon norsk båttidning testade den båtmodellen också, kanske kan hitta den artikeln online. Att motorn är bytt tycker jag är riktigt bra (något som många inte värderar så mycket som man kanske egentligen borde), man kan fråga vad som gjordes på drevet av mekanikern också. Jag skulle frågat varifrån båten är importerad (om den är importerad), det kan vara bra att veta om den gått i saltvatten (och om den kommer från stater i södern med längre säsonger och mer sol etc.). CE-märknings tjafstet tycker jag också är en papperstiger som jag inte skulle bry mig om alls personligen i detta fall. Om båten bara har hamnkapell, eller om det finns något man i alla fall kan använda som visst skydd (sprayhood eller dylikt) är något jag tycker kan vara värt att kolla upp. Sen är jag inte så himla förtjust i sittarrangemanget i aktern, men det är en personlig åsikt. T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 23 Augusti , 2008 Min är till salu... Stingray från 1995 med Mercruiser 4,3L V6 på 185 hk. Drifttid ca 280 timmar. Har även en 30 kärra till som jag inte hade tänkt låta gå med men... 2,5 sovplatser i ruffen och en på rygg-mot-rygg-stol som när man fäller ner den även är den en utmärkt soffa för 4 personer. Kök, toa och enlågigt Origo 2000. Om vi ska prata hastighet så är 50 knop inget... Men march-farten ligger på ca 20 knop. Den drar ungefär 15 liter i timmen vid ca 20-25 knop (har aldrig mätt detta exakt). Brandsläckare, dubbla batterier. Kolla lite bilder i min sjöbod om du eller någon annan är intresserad. Hade inte tänkt sälja iår men... Varför säljer jag då? Ska köpa styrpulpet istället. Behöver tillägga att jag är mycket nöjd med min båt! Rätt pris i rätt tid så är allt förhandlingsbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser