Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
nyfiken11

Vetus bogpropeller

Rekommendera Poster

Ska montera en Vetus bogpropeller 4,2hk i en Flipper 850 är det någon här som kan ge mig lite tips så är jag glad gärna bilder.

Med hopp om svar.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska alltid ta en storlek större än rekomenderat, så en 6 hk blir bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt en storlek över,den mindre på 2hk var för båtar upp till 8,5meter och den här från 8,5 till 12,5meter så jag hoppas det är tilltaget så det ska fungera.

MagnusCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haver en Vetus 2 hk på 10 meters snipa, klart i underkant om det blåser mycket, men fullt tilräcklig vid normala manövrar. För stark motor gör att båten skuttar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid normala förhållande ska man inte behöva en bogpropp. Utan den kommer till hands vid hård vind när man förtöjer eller lättar ankar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trånga hmnar och vikar är normalförhållande för mej. 10 meter snipa med litet roder har stor vändradie. Normalt är också att förflytta båten parallellt ut från en kaj eller slussida. Rodret hårt åt ena sidan bogproppen åt motsatt sidan och båten går parallellt ut. Har klarat mej i 10 år med denna lilla bogp. Blåser det mycket finns andra knep. Vid ankarlättning har jag aldrig behövt bogp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Magnus.

Du behöver ju kapa vattentanken för att få plats med bogpropellern. Min båt hade redan bogprop när jag köpte min båt men här är en bild hur det ser ut under förruffgolvet.

Men återigen Magnus det finns många som monterat bogpropeller på en 850 som skriver på www.flipper850.se prova gärna där också.

Sedan håller jag inte med om att man bara använder bogpropellern när det blåser. Varför hålla på och ratta en hel del när det är enklare att använda bogpropellern. Däremot ska man inte ha en för liten då den är viktigast när det blåser. Vet dock inte storleken på min bogpropp.

post-24182-1394235595,5129_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bilden Göran.Glad

Är det så att bogpropellern lutar lite föröver?

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varsogod. Jodå den lutar föröver. Har själv inte titta på andra installationer på 850 men det är ju rätt vanligt att man monterat in det. Ett annat tipps är att byta gashantag med trimknapp i spaken. Då kan man använda trimknappen till att styra bogproppellern. Riktigt smidigt, rekomenderas starkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den med trimknapp i handtaget lutar det åt ,skönt med kontrolen i samma hand.

Har du fördröjning i ditt system?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet faktiskt inte. Läst att man behöver det på vissa bogpropellrar för att inte brytpinnen ska gå av när man byter riktning. Köpte vår båt 2003 och aldrig haft problem med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördröjningen är till för att hindra strömrusning vid snabba manövrar st/bb.

Har fotkontakter till min bogp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK.

Förutom vipbrytaren vid gashantaget så har jag även fotkontakter. Men jag använder aldrig fotkontakterna. Man har ju ändå alltid en hand på gashandtaget så det är väldigt lätt att styra  bogpropellern med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var bogpropellern monteradGlad. Lägg märke till utformningen.

Senast ändrad av nyfiken11 | 26 oktober 2008 | 18:21

post-10000874-1394235665,4771_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kommer säkert bli nöjd med din bogpropeller.
Jag tycker att det är en stor fördel att ha bogpropeller på en flipper850, säkert på många andra båtar också då de underlättar både vid tilläggning och när man ska vända i trånga hamnar.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du funderat på en bogjet istället? Den är lättare att installera, är praktiskt taget ljudlös och innebär ett betydligt mindre ingrepp i båten.

Läs mer på www.bogjet.nu

post-13818-1394235674,0937_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj priset på bogjet va i högsta laget, men kul med lite nya alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag trotsat vädret och provkört båten i hårt motväder i Västerås.

Jag blev glatt överaskad när vi provade den nymonterade bogpropellern, den har inga problem att styra upp mot vind, så valet och storleken var braGlad.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...