Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
politby

Inomhusförvaring - varm eller kall?

Rekommendera Poster

Hiya

Jag har alltid tidigare förvarat mina båtar på tomten, men nu under sommaren har vi gjort om utomhus så att den plats som tidigare varit tillgänglig för båten på vintern inte längre är ett alternativ och jag har inget annat.

Vi har vinteruppställningsplats i hamnsamfälligheten där jag bor men jag vill inte ha båten där eftersom det är knöligt att vara där och jobba med båten och det är dåligt med vatten- och eltillgång.

Jag har dessutom en nyköpt båt och av dessa anledningar tänkte jag kosta på inomhusförvaring nu i vinter plus att låta dem ta hand om vinter- och vårservice. Det finns varv i närheten som erbjuder både varm och kall inomhusförvaring. Varmt är förstås mycket dyrare och jag funderar på om det egentligen är värt merkostnaden. Fukten kan man ju alltid hålla borta med hjälp av torrbollar och jag brukar också ha ett oljeelement i ruffen ställt på 10 grader.

Någon som har erfarenhet av kall inomhusförvaring? Fungerar det bra för en båt av min typ (Monterey 262, 8,5-meters midkabinbåt) eller är det lika bra att pynta upp för varmhall?

/politby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog är det bra och praktiskt med båtförvaring inomhus - men det är ju också en kostnadssak. :-)
Om man inte ska göra något med båten under vintern funkar det väl bra med inomhuskallförvaring (vilket ord) - men om man ska jobba nåt med båt eller motor så är det väldigt skönt med lite värme.
Fördelar med värme som jag ser det: (finns säkert många fler)

- båt, inrednig och allt TORKAR
- inget mögel
- blir oftare besök/arbetstillfällen med båten
- skönt att jobba med vax, lack, el och annat småfix 
- liten stöldrisk
- mm mm

Har min ca 50 km hemifrån - inomhus i värme - och det funkar BRA!  Cool

 



Senast ändrad av PatricS | 20 augusti 2008 | 12:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag precis fått en offert från en firma här i närheten (Huges i Roslagen) som erbjuder utomhusförvaring där de plastar in båten med ventilationsrör i för och akter. Innan förseglingen torkar de ur båten med en maskin som står i båten ett dygn tillsammans med silicagel-enheter och sedan stoppar de in rejält med torrbollar.

De har ett attraktivt paketpris på allt detta och påstår att det fungerar otroligt bra. Vad tror ni om det?

Nackdelen blir förstås att man inte alls kan komma åt båten under vintern om man vill göra något jobb, men det kanske jag kan leva med.

 

/politby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga vilket pris du fick? Har själv fått offert på varmförvaring av min Bella (26 fot), 20 lax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11 000:- inklusive lyft, transport från bryggan till uppställningsplatsen, inplastning och motorkonservering.

Bottenmålning, motorservice, högtrycksspolning, vatten/toalettsystem-vinterisering och annat kostar extra.

Rätt OK pris tycker jag. Fick även en offert från Lidingövarvet som tar 20 600:- för en utomhusplats och 30 500:- för en inonhusplats. Plus 5 200:- för lyft, transport och sjösättning. Kostnaderna för konservering anges ej men det ingår inte heller. VILKEN RIP OFF. Rena förolämpningen, såna företag förtjänar inga kunder...

/politby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt pris ingår upptagning, sjösättning, bottentvätt, tågbiljett (Förvaringen ligger i strängnäs) och taxitransfer vid upptagning/sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alright, nu börjar det dra ihop sig till upptagning och jag måste bestämma mig. Jag har fått ett förslag från en som erbjuder kall inomhusförvaring, jag har bestämt mig för att inte ta varmhall eftersom det kostar alldeles för mycket.

Båten är åtkomlig, jag får nyckel till hallen, båten behöver inte täckas över. Hallen är bara några kilometer från mitt hus och det hela sköts av en kille som är erkänt duktig på de flesta typer av båtjobb. Det här alternativet är ca 25% dyrare än inplastningsalternativet hos Huges eftersom han tar separat betalt för alla delar typ upptagning och sjösättning, pallning, etc. Å andra sidan är han betydligt billigare på servicejobb såsom motor/drevservice, bottenmålning, osv.

Frågan är vilket av alternativen jag ska välja. Hallen har sina klara fördelar eftersom den ligger nära, jag kommer åt båten, etc, men jag är lite tveksam till kall inomhusförvaring eftersom jag misstänker att det kan bli extremt fuktigt där inne innan det har hunnit bli kallt ute (om det ens blir det). Eller är det en omotiverad farhåga? Eftersom båten är åtkomlig kan jag ju åka dit och kolla den och eventuellt sätta in en avfuktare vid behov.

Huges påstår som sagt att deras inplastningsmetod är otroligt bra eftersom de torkar ur båten innan de plastar in. Men jag har hört om de som haft stora problem med mögel och fukt efter inplastning.

Vad säger ni - vilket skall jag välja? Det hastar!

/P-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade min båt förvarad hos Huge med inplastning i fjol. Kan inte säga att jag är speciellt imponerad över detta alternativ, dessutom var deras service under all kritik. I år står den på annat håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade definitivt valt kallhallen, tänk om dom plastar in din båt som en jävla champinjon och inte får ut fukten, i april/maj när plasten skall bort skulle jag vilja se hur det ser ut, hallå eller... plocka ut dynor och sånt som kan ta åt sig fukt om du upptäcker att det är fukt i hallen, och så några torrbollar i ruffen. Du kommer åt att jobba och kolla båten hela tiden.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förtydliga - vad var det som var dåligt? Funkade inte deras inplastningsmetod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Inomhusförvaring - varm eller kall?

Inomhusförvaring: Ja tack!
Varm eller kall? En kall tack Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, det känns som om det får bli kallhallen. Känner jag mig själv rätt kommer jag bara att reta mig på att inte kunna komma åt båten, om jag har den inplastad.

/P-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att ha min i hall/garage som är frostfritt men inte mer. Varmgarage?  Var går gränsen?  Kommer i alla fall att vara skönt att slippa oroa sig när det blåser och stormar samt att slippa bygga dessa eviga båtskjul med presseningar osv (har gjort det ett antal gånger). Får lyxa mig lite nu när båten är ny. Betalar 3000 kr för okt-april 30 min från Göteborg. Båten ca 6x2,20 på egen trailer. Kan då också förvara motorn på akterspegeln och sparar in vinterförvaring hos båtvarvet.

Känns som säsongen onekligen lider mot sitt slut, kalla kvällar och nätter Rynkar  inte många goa dagar kvar nu, börjar växla fokus, skidresan precis bokad....men någon mer tur ska man väl hinna med innan upptagning. Några makrillar hann man också dra upp. Glad

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...