Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Victoriasdotter

Inplastad träbåt som läcker

Rekommendera Poster

Är det vanligt? Jag trodde att den skulle vara tät då den är inplastad. Verkar som vattnet kommer in via rodret. Någon som haft liknande problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inplastade träbåtar är sällar speciellt bra. Ofta är de plastade pga de var lite dåliga från början, som en sista andning har man då plastat dem. Men det finns naturligtvis plastade träbåtar som är plastade från början, de brukar hålla ganska OK. Så, tyvärr - ja det är så att de läcker ibland. Försök att täta så snabbt det bara går - det är annars en stor risk att de ruttnar sönder ordentligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det har kommit in via rodret - är det inte helt enkelt en packbox som är dålig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemska tanke. Jag tänkte den själv, men slog bort den. Tror du att det är bäst att lägga ner projektet? Om den bara är ok, kan jag få till den då för nästa säsong? Om plasten kan tätas, gör det något om träet är ruttet? För övrigt är den byggt i marinplywood, så det är ju inte allt som är i trä.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utanpå t ex ett kullager som sitter mot vatten (jmf med hjullagret på en båtkärra) så sitter en gummitätning kallad packbox som förhindrar att vatten läcker in till och förbi lagret. Utan att ha en aning om hur roderaxeln ser ut på din båt så var det bara en tanke - antar att det finns någon form av lagring till roderaxeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja så kan det vara. Det läcker ganska mycket verkar det som, fast har inte kollat ordentligt. Den är målad med blymönja inuti och det verkar nog som det är litet ruttet i botten också. Så kan man hoppas på bättring bara genom att byta gummi-packning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta har jag aldrig hört talas om. Vad man måste veta mycket. Tur att det finns ett sådant här forum att man kan få hjälp. Tack ska du ha, det var värdefull information för mig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har som sagt ingen aning om hur det ser ut på din båt, men lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...