Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
kema

Sillfiske

Rekommendera Poster

Vet attt tråden var uppe vid ett tidigare tillfälle men kanske är det någon som har fiskat sill på senare tid?

Så här ligger det till.

Jag har möjlighet att få åka med till H-borg och fiska sill i oktober, men har aldrig gjort det förut. Så om någon har några tips att dela med sig av skulle jag bli väldigt glad.Skrattande

Vad används för utrustning etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Att fiska sill är nog något av det lättaste fisket. Skaff en pilk på 200-300 gram och en sillahäckla med typ 5 krokar (finns i alla fiskebutiker), sillahäcklor har oftast lite mindre krokar än ex makrillhäckla. Spöet du bör använda är ett båtspö, detta för att det skall kunna hantera vikten från pilken.

Sen är det bara att rigga spöet och släppa ner i ettapper, släpp 2 meter gör några små ryck sen 2 meter till, upprepa tills du når botten. Har du inte hittat sillen är det bara att veva upp och börja om.

När du väl hittat sillen så vänta lite innan du vevar upp, då brukar det komma några till och hugga. Inte ovanligt att alla 5 krokarna har sill. Tänk på att veva upp jämt utan ryck då sillen är väldigt skör i munnen och lossnar lätt.

Lycka till

Mvh Martin



Senast ändrad av Marty | 19 augusti 2008 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, nu vet jag vad jag behöver.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa att vi har samma metod, fast tvärtom... jag går ner till botten, och söker mig uppåt... har funkat för mig...Skrattande

Oavsett vilket: Ta det försiktigt, inga häftiga mothugg då de som sagt är sköra i munnen...

Skitfiske!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marty.

Jag är (ingen är väl) väl inte den fiskexpert jag gärna ville vara, men sillfiske kan ja. Om du ska fiska i okt. i traktarna kring Hbg. ska det säkert gå bra om inte vind och ström krångler för mycket. Sillfiske är inte svårt, men det fins vissa tricks som kan vara skillnaden mellan et bra fiske och et super fiske.

1. Utrustningen ska vara rätt. Bästa komb är ett pilkspö till bått 7-9 fot et multiplikatorrulle och rätta grejor på linan. Bra lås häkla och pilk. Om du inte fiskar så ofta sil sök hjälp med rätta grejor.(kanske jag kommer att få skitt för det här, men det är mera viktigt än antagit, om man vil ha superfiske). Låsen man sätter på linan skal kunna klara stora nap ifrån torsk, Häklan likaså (köp gärna sabiki, dom är extra starka), pilken ifrån 150- 300 g i valfria färger. Sill bitar på häklan så färg på pilk är inte så noga för sillfiske.

2. teknik. Jag föredra att fiska neråt. Börja på ca. 8-10 m med et par lugna ryck, inget fisk sänka et par meter mera osv. När det väl nappar lugnar man sej ca 10 sek och kan sedan veva in lugnt.

En annan teknik är det gamla sillatrickset vart man efter napp börjar långsamt att sänka ekvipaget neråt, kanske 5 m innan man vevar in. Årsakan är att torsk i oktober till dec. ofta jagar sill i stiman och dom är latar fisk, och tar dom sill som är närmast. Därfor också viktigt att det är bra kvalitet på häklan. Många har missat fina torsk på det kontot. Men är det bara sill du vil är det bara at ha is i magan när det nappar. Så fylls hela heklan. Många fallar av när man ska ha dom innombords, men så är det.

Hoppas du kan läsa lite halvt danska/svenska.

 

God fiskalycka.

Henning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...