Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Coffeman

på grund med askeladden 565 vid Flatholmen/Bassholmen

Rekommendera Poster

Var ute och åkte båt med en kompis i dagarna på västkusten. Vi startade vid Lysekil, åkte in under skaftöbron upp mot bassholmen rundade den och mellan bassholmen och flatön (på väg ner mot ellös )(rännan kallad skojargatan) slog propellern i botten så det gick en bit ur propellern Jag tyckte vi höll oss precis så som det skulle vara i sjökortet som jag hade järnkoll på (tyckte jag ialla fall.)

Pratade med en polare och han sa att det är en väldigt smal ränna där att det inte är spec. bra utprickat där, till skillnad mot resten av innervägen runt skaftölandet är!

Undrar om det är någon mer som har råkat ut för att det är lurigt i den rännan?

Senast ändrad av Coffeman | 19 augusti 2008 | 17:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm jag har inte själv råkat illa ut där, men visst är det trångt och INTE ALLS utmärkt- det finns inte en prick. Rännan är precis i mitten, men där kan även segelbåtar gå... men dom får problem vid möte..

Med min nuvarande båt har jag faktiskt inte gått där, men med min gamla HT båt körde jag där några ggr.

Kör regelbundet i 'getryggen' däremot utan några problem.

RC 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena! Tackar för svaret. Så det e soppas smalt ändå.

Ja sen antar jag att vi fick skylla oss lite själva också då min vän är fartberoende och vi hade 20-25 knop eller nått sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm.... ja 25 är def. för hög fart där... och dessutom är det i hela Nordströmmarna 5 knop !! ( Rågårdsvik till Oxevik till Dragsmark dvs. innanför Skaftö runt Bassholmen och innanför Flatö och Malö)

MEN, jag vet fiskargubbar som går där nattetid, men man måste veta och ha sina små märken i naturen...

/RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaja... det blir ny propeller till nästa år. undra vad en standardpropeller till mercury 115 hk kostar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...