BearTheFear 0 Postad 19 Augusti , 2008 Jag har precis köpt en 6mR, som är något speciell. Den är byggd som en modern 6:a (i plast, med fenköl) men byggd med ruff och är anpassad för havssegling. Under åren har den modifierats ett par gånger. Nu har den legat på land några år innan jag tagit över den och ska genomgå en omfattande renovering. Det skulle självklart vara kul att mäta in båten som en 6:a igen, men jag misstänker att klassreglerna är ganska strikta. Själva R-regeln verkar inte så knepig, men jag förstår inte alla värden helt. L = längden S = segelytan F = fribordshöjden Men d däremot beskrivs som omfångsdifferansen midskepps, hur mäts det? Jag funderar på att kontakta en mätman för att få helt klart för mig vad jag måste göra för att kunna mäta in båten i 6mR-klassen, men vill gärna forska lite i saken själv först. Finns det några andra hinder? Senast ändrad av BearTheFear | 19 augusti 2008 | 11:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 19 Augusti , 2008 Vilket kul projekt! Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men har du kontakta 6mR-förbundet?http://www.svensksegling.se/t4i.asp?p=86531 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BearTheFear 0 Postad 20 Augusti , 2008 Nej, sidan verkar ligga nere och jag har inte sett kontaktpersonerna tidigare! Det borde ju vara ett ganska aktivt förbund. Ska skicka ett mail! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser