Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
SAGA8000

Nån med erfarenhet av mercruiser motorer?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Funderar på att byta båt, och har börjat kika lite på sea ray eller liknande, men drar mig lite för det. Dom är relativt billiga och det verkar sitta mercruiser i dom flesta. Och dom flesta har bytt både limpa o knä trots att dom inte har mer än max 10år på nacken. Varför ligger dom i sån låg prisklass? Båtarna i sig ser ju kanonfina ut och dom har ju midkabin vilket är vad vi är ute efter pga våra barn, och då slipper man akterruffen också som i regel tar bort stor del av sittbrunnen. Är mercruiser motorerna bara skräp? Därav det låga priset på dessa båttyper? Vore tacksam om någon ville kommentera.

mvh Krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Mercruiser är 25år gammal, startar lätt(för en förgasarmotor) och går bra.
Limpor och knän slits olika beroende på om dom går i söt eller salt vatten, samt hur vinterförvaringen sker. Om dom sitter på en Mercruiser eller Penta är nog av mindre betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Knak.

det är ju bara till att gratulera då, men nån som har nån idé på varför dessa båtar säljs så billigt?

mvh Krille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset är ju relaterat till vad det skulle kosta att importera en från USA, och just nu ligger ju dollarn på ca 6,30 skr vilket gör import mycket billigt!

// Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack :-)

Priserna har nog mest med trygghet att göra. Vi Svenskar älskar trygghet och känner oss tryggare med att köpa en Svensk eller Norsk båt.

Sen är det lite andra skillnader oxå, här är några:
- Tum istället för mm. Behövs lite andra verktyg för att skruva i am motorer.
- I UAS har man den trevliga vanan att backa in sina båtar vid bryggan. Detta gör tyvärr att inte alla am båtar är walk-around(min tex)
- Svensk sommar = Mycket regn. USA båtar är inte så täta som deras nordiska syskon.
- Förbrukning. I USA(framförallt äldre båtar) är bensinen billigare, så V8 är självklar och förbrukningen inte prio 1. Men en innombordare är billigare att försäkra ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att du är ute efter en Sea Ray.  Mycket riktigt så har priserna sjunkit rejält på senare tid.  Jag köpte min Sea Ray för tre år sedan för 300 000:- sedan dess har jag lagt ner hur mycket pengar som helst på att få henne i toppskick.  En rejäl usa-trailer för 25000:- har också införskaffats.  I våras satte vi igång med att försöka sälja henne.  Först 290000:- utan trailer.  Sedan 225000 utan trailer.  Nu har vi gått ner ytterligare och eventuellt med trailern, men det verkar vara trögt, så vi får väl vänta på nästa års kanonsommar istället.  Ta dig en titt på www.smy.se  och det där med att nordiska båtar skulle vara tätare än andra är bara nys. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan ska det inte glömmas att ofta baseras bensinarna på GM motorer, precis som Volvo Penta. Small blockaren är antagligen världens mest tillverkade motor, kom redan i sin första inkarnation (265 var det väl) redan 1954. Nuförtiden är 350 CID den vanligaste (5,7 liter). Även fyrorna är GM block, från Opel om jag inte minns fel nuförtiden.

Så det är beprövade konstruktioner, både som Marin och andra applikationer.

Själv har jag en SeaRay 245 från -81. En OK båt men utan speciellt mycket finsnickeri, lite enkelt beskriver det bäst. Men går bra i sjön, och kostar inte en förmögenhet i anskaffning. Men skulle jag köpa båt idag så skulle jag allvarligt överväga en begagnad med diesel.  

 

martin

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp ! 265:an satt väl då i 1955 års Chevrolet Bel Air för första gången en V8:a i en bil, om jag inte missminner mig... Snarlik den bil som i filmen 'sista natten med gänget' är svart och racear med den gula hotroden... det är en Cheva 210, med bytt motor från en hyvelbänk (rak 6:a) till en V8:a..

historisk info för den intresserade!

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chevrolet var inte först. 1932 kom Ford med den första serietillverkade v8 motorn. Men 1955 stämmer på chev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaja, men var inte det en sidventilare? hur som haver var det med chevas 265 som V8:an slog igenom försäljningsmässigt, Ford kom väl 56 el. 57 med 302:an?  Det var ju lite tävling dom emellan.. jaja jag kan ha fel, men vi kan konstatera att konstruktionen är mkt gammal, och lite förvånad blir man över att dom fortfarande byggs....

Skulle inte kunna tänka mig att använda en tvättmaskin, spis från 50-talet i 'dagligt dags' etc..

Men visst är det en fantastisk konstruktion trots att det är teknik nivå 'järnspett' !

/RC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...