Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
jan_af_lisoe

Byta hjullager på Brenderup båtvagn ?

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Brenderup båtvagn för last upp till ca 500 kg och maxfart 30 km/h, köpt i början av 2000 talet. Nu har ena hjullagret börjat kärva och jag vill byta det innan båtupptagning senare under hösten. Jag har den fula ovanan att köra hela vagnen under vattnet vid sjösättning/upptagning vilket kanske inte är så nyttigt i Östersjöns vatten.

Nu undrar jag hur man gör - jag ser att hela hjullagerpaketet sitter under en rund kåpa som jag inte vet hur jag skall få av, så alla tips tas mycket tacksam emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns koniska lager, typ fram på Volvo 240 eller raka lager där man lossar en stor mutter och drar bort hela navet

Ta reda på TSV numret (TSV numret) på din kärra eller ta Regnumret så att du får rätt prylar till ditt släp

Koniska lager:

Titta på http://ockelbo.plars.org Under sektionen Fogelsta AL-KO Bromsar där tar dom bort trummorna, sen skall du knacka ur lagerbanorna ur trumman med dorn och knacka in dom nya. Glöm för guds skull inte att *FETTA IN* lagret ordentligt, dvs fettet skall tränga in ordentligt (finns på biltema som klämmer fett igenom lagret så att rullarna blir ordentligt inkletade)

Muttern skall dras åt tills hjulet knappt rullar sen lossas i stort sett helt för att sedan dras åt precis så att brickan på insidan inte rör sig. Dra åt för hårt och lagret skär.

På mitt båtsläp så har jag fyllt på med fett innanför kåpan i tron att det iallafall förhindrar att vatten tränger in till lagret.

 

Raka lager:

Här har jag lite mindre erfarenhet av hur det ser ut på släp med detta eftersom jag enbart bytt på motsvarande bilar som enbart har skivbromsar. Men principen är att lagret kommer som en kapslad enhet som istort sett lossas med en stor mutter, drar ut den gamla enheten av den grova axeltappen, sätter dit den nya och drar åt mycket hårt (fråga efter moment när du köper lagren).



Senast ändrad av rickardp | 19 augusti 2008 | 09:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättetack för svaret.

Skall kolla på  trailern till helgen (står hos mig på landet), men finns det TSV nummer även till obromsade och oregistrerade båtvagnar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ful ovana eller inte!?

Har ju mer med iläggningsplatsens beskaffenhet att göra...

Om jag skulle våga mig på att ge dig ett tips så skulle det kunna vara borra ett 3 mm hål i navkåpan och där trycka in fett tills det kommer ut på insidan av lagret och därefter skruva i en kort plåtskruv i det borrade hålet. Efterfyll med fett årligen.

Detta har fungerat för mig med reservation för att jag kör i sötvatten, men fukt och syre brukar kunna ställa till det ändå!!

Man ska generellt inte överfylla lager med fett p g a den varmgång som då kan uppstå. Men jag har liksom du en 30-släpa så det borde inte vara några bekymmer!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag köpte en helt ny axeltapp på jula, tror den kostade 199kr. Den var inte exakta mått, men med vinkelslip, borr och gängtapp så var det fixat.

mvh

Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en liten progressrapport:

- Efter en del knackande med diverse verktyg så såg jag att kåpan var inskjuten, så jag fick loss den till slut, för att se nästa hinder: En bamsemutter. Uppmätte denna till 36 mm och veckan efter köpte både en hylsa och ett lämpligt  3/4 skaft hos Jula och efter en längre uppvärming med varmluftpistolen inställd på högsta värme fick jag loss muttern. Därefter lossades hela paketet från axeln, och efter rengöring av diverse smuts och rost fick jag loss en navtätning och hittade en låsring, som även denna togs bort. Lagret fick jag loss mha svänghjulsavdragare och avsågad grund rundstav, så nu är även lagret uttagen. Detta var sprucket och följakligen hade skurit...

Ett nytt skall köpas under veckan och monteras till helgen, nästa utmaning att lösa än 280 Nm vridmoment när ens momentnycket kommer bara upp till 210.

Men jag räknar med att ha vagnen fungerande när det är dags att ta upp båten i december, ev tips hur man fixar 280 Nm utan att ruineras på ett stort momentnyckel tas tacksamt emot..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hej!

Om jag tolkar Dig rätt så är det första gången Du byter lager på just denna vagn, om lagret Du tog bort var så dåligt som Du beskriver så behöver man ju inte vara någon professor för att räkna ut att det andra lagret knappast är i nyskick....!! Tips att Du byter båda lagren till helkapslade när Du ändå har farten uppe!

Min Brenderup båtvagn är tillverkad av Thule trailers i Sverige!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipps när det gäller att dra centrummuttern

köp/låna ett riktigt kraftskat/momentnyckel.
Billiga skaft som fjädrar eller böjer sig förbrukar all kraft innan den når fram till muttern.
När jag byttte lager på förra bilen slet vi som djur med förlängare och spett utan resultat.
Köpte sedan ett svindyrt Kamasa skaft och fick loss muttrarna med handkraft!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Josh teorier om hur man fixar ett risigt hjullager skarpt. Gör dig själv en tjänst och byt alla lagren. Du har ett inre och ett yttre i varje nav. På en 30 kärra så är det där med moment lite överkurs, Dra åt tills hjulet inte glappar släpp sedan efter och dra lite lagom. Obs hjulet måste snurra fritt. Det är rätt så vanligt att man låser muttern med en saxsprint genom axeln. Glöm inte tätningar och rikligt med vattenfast smörja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testar att låna en gammal tråd för en fundering under mitt första försök att byta hjullager, kärran är en 'Brenderup 1002v', bromsad 80-kärra (TSV223P).

 

Jag undrar hur jag får loss navtätningen från bromstrumman - ska den bara knackas ut, får bli genom att slå på det gamla kullagret från andra hållet då? 

 

Det är nr 11 på den här sprängskissen, kallas 'tätningsring' där:

http://www.slapvagnshuset.se/webkat/Gif/tsv223hb.gif

 

Blåmarkerad på fotot.

 

 

 

 

post-10018498-1394237251,0397_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort svar ja.

 

Såg tidigare i tråden att någon föreslog att muttern ska dras åt så man inte kan röra brickan under, detta är helt fel om man har koniska lager! Muttern ska inte dras hårdare än att brickan kan röras fram och tillbaks men en skruvmejsel när muttern är dragen, alltså inte hårt alls.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packboxen bänder man ut med en skruvmejsel, denna skall iallafall bytas.

Lagerbanorna knackas ut med dorn, finns 2st, en i vardera sida på navet och knackas självklart utåt mot öppningarna (jag brukar använda en tryckluftsdriven hackspett med platt pinne).

Montering sker enkelt om du stoppar lagerbanorna (inte koniska lagren) i frysen och värmer upp navet till 100grader i ugnen, så är det bara att släppa i ringarna (men vänd dom rätt)

Angående ansättning av lager: Om du läser noggrannare så står det ju korrekt information om hur man ansätter lagret efter byte i andra inlägget i tråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koniska lager dra åt tills det tar stopp, släpp tills det börjar glappa, dra åt försiktigt tills glappet är borta. Helldre lite glappt än för hårt. Lås med saxpinne. Kappslade prässade lager, dra åt hårt. Klart. Varför krångla med moment? P-box bryt ur slå i en ny med tx en hylsa som ligger mot ytter kanten. Säkert klar redan men värkar ha krånglat till en ganska simpel sak.

Och jag tror inte det hjälper hur mycket fett man har i efterhand båtvagn är båtvagn och på dom går hjullagrena fortare än normalt. Fast det är nog inte alls fel att försöka få ur vattnet med fett efter badet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu ska jag svara lite skenerellt om lager i allmänhet, att helt förkasta momentnyckel håller jag inte med om, finns konstruktioner som ska momentdras, förlöst eller förhårt lika illa lagret kommer att gå sönder ganska snabbt.

Koniska lager dras inte åt hårdare än att brickan under muttern kan röras fram och åter med en skruvmejsel, alltså inte så hårt att den fastnar.

För övrigt håller jag med om att försöka få ut vatten med fett inte funkar så bra, och man behöver inte köra ner trailern så djupt i vattnet så att lagren kommer ner i vattnet om man inte har en USA trailer utan rullar.

Prova att bara ha däcket i vattnet en gång, jag lovar att 99% av er lyckas att sjösätta och ta upp båten från det läget.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...