Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Pheubus

Hjälp! Startnyckeln gick av inne i låset

Rekommendera Poster

Hej!

När jag lånade ut båten för två veckor sedan så klev de av startnyckeln och olyckligtvis så är stumpen för kort för att dra ur med tång.

Motorn är en Volvo Penta MD7A från 1978 och låset är gjort av Robert Bosch AB.

Någon som har ett tips eller två? Jag skulle bli väldigt tacksam!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades med samma manöver på mitt boschlås till md5:a tidigare i sommras. Det var ett clean cut i höjd med låsmynningen precis så man inte fick tag med den minsta plattången. Jag fick ut den genom att ta bort låset hålla lite sådär uppochner och peta med nål och en vass syl. Nu var den ju i läge för att ta ut den när jag gjorde det annars hade det kanske varit lite svårt.

Inte så mkt hjälp kanske och lite tid tog det innan man fick till det men det gick, numera sitter det en plexiskiva över låset som förhindrar klantiga gäster att sätta sina klumpfötter fel.

/E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog ett superlim på änden av den del inte sitter i låset. Inte för mycket så att det kladdar. Höll sedan ändarna emot varandra. det tog en stund innan det härdade. Sen var det bara att dra ut nyckeln. Kommer ej ihåg namnet på limmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med ett avbrutet fanérsågblad om du har ett. Ett sådant får troligtvis plats om du vänder det så hullingarna greppar. Har fungerat för mig i andra tändlås.

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Superlim (Superglue) finns att köpa på Claes Ohlsson eller närmsta hobbyaffär! Flaskan har en liten pipett så det är lätt att dutta på små ytor utan att drälla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för alla tips! Ska sätta igång med projektet imorgon. Kul att det fanns tre sätt, något måste funka tycker man...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte byta ut hela låset? Kostar inte många hundralappar om man kör men ett icke original VP.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

INGET LIM I LÅSEN!!!!

Träffar ganska många som misslyckas med detta i jobbet (är låssmed)

Om nyckelgreppet är märkt med nummer tar du med den till en låssmed så gör han en ny nyckel (eller om du har en reservnyckel)
Fråga samtidigt om du kan låna eller köpa en Utdragare så löser du problemet på 30 sekunder.

Alternativ två:
Ta två nålar en åvanifrån och en underifrån, pressa mot nyckeln från varsit håll och bänd ut nyckelspetsen.

//Låssmeden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...