Lasse-L 341 Postad 3 September , 2009 Är intresserad av hur magnetfiltret är konstruerat. Om man skrotar en microvågsugn kan man pilla ut en mycket stark magnet från magnetronen. Fundera på att lägga en dylik i vattenavskiljaren. Har inte haft problem, (ännu) tankar bara på sjömack utan rapsinblandning och kör året runt. Volvo Penta tar hutlöst betalt för sina tillbehör och reservdelar varför deras magnetfilter inte är lockande att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 15 September , 2009 Jag var i kontakt med både en VP auktoriserad verkstad och en Yanmar specialist idag. Man blir inte klokare Några svar jag fick utan inbördes ordning. Bakterier i tanken har alltid funnits men det blivit mer uppmärksammat under senare år. På västkusten är problemen större än på ostkusten. GrotaMar fungerade till 100 % på en båt som legat ett år på land. De som tankar med medhavd dunk från landmacken är de som har drabbats VP har inget förbud mot GrotaMar Undvik att tanka på sjömackar. Vattnet är det stora problemet. Alla sjömackar säljer sjödiesel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 15 September , 2009 Är inne på andra året med landdiesel i tankarna. Har QL 140 filter, Racor ( Renar i tre olika steg; genom centrifugalkraft, koagulering och filtrering. Vatten och föroreningar samlas i den nedre, glasklara behållaren som kan tappas av genom en dräneringskran.) samt orignal som är monterat på motorn. Slår även i lite kemikalier, och har full tank på vintern. Tankar via dunk, som är ca: 3-5:- billigare /liter. Har inga som helst problem funkar kalas och jag sparar pengar hela tiden. Har hitills inte haft vatten i tankarna och ytterst lite skräp i koppen på filtret. Nu har våra 2 mackar i Västerås redan stängt för säsongen, ja det är sant, stängt. En av mackarna ska göra rent tankarna????!!!!!!!! Vad har folk fått gratis därifrån måntro............. Så jag kör vidare på den inslagna linjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 7 Oktober , 2009 Igår fick jag höra att Scania fått in lastbilar med bakterier i tanken. Även en VW Crafter enl nedan och säkert många fler. Vi hade inne en VW Crafter för någon vecka sen där det var bakterier i tanken.. bränslefiltret var det värsta jag sett någonsin..! Var bara att rengöra tanken,ledningar och ett nytt filter givetvis... Själv var jag och köpte GrotaMar 71 för att hälla både i båten och i bilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zippit 0 Postad 7 Oktober , 2009 Jag är åkeriägare och kan medela att detta är ett vanligt problem bland lastbilar fast vi kallar det för alger. Detta beror på att det bränsle vi får håller låg kvalite. Preem har haft stora problem med det här i ett par år nu. Men lugn det finns bot på detta. Jag vet inte vad det heter men gå in och fråga på en auktoriserad lastbilsverkstad vad hexbryggden dom häller i tanken heter. Mycket effektivt är det, Löser propparna på någon minut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 25 Oktober , 2009 Jag tror att det är Bio-Protect 2.http://www.kf-maritim.se/ Titta på sidan där står mycket läsvärt. Även en intressant film. Har på prov slagit upp 2dl Diesel i en glasburk och hällt i vatten. Skall se vad som händer under vintern. Resultatet kommer att visas på min Nya hemsida, (kommer under hösten) allt eftersom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 25 Oktober , 2009 Vattnet i botten kommer att frysa till is, och dieseln flyter åvanpå, om det står i minusgrader. (prova med ert frysbox) Gör ett litet lufthål på locket, så att glasburken inte sprängs sönder ! Den specifika vikten på MK1 är 815-820 kg/m3 mot cirka 840-845 kg/m3 för den europeiska dieseln. Så diesel oljan blandar sig inte med vatten utan avskilljer sig och lägger sig åvanpå. Senast ändrad av -somena- | 25 oktober 2009 | 20:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 26 Oktober , 2009 Vattnet i botten kommer att frysa till is, och dieseln flyter åvanpå, om det står i minusgrader. (prova med ert frysbox) Gör ett litet lufthål på locket, så att glasburken inte sprängs sönder ! Den specifika vikten på MK1 är 815-820 kg/m3 mot cirka 840-845 kg/m3 för den europeiska dieseln. Så diesel oljan blandar sig inte med vatten utan avskilljer sig och lägger sig åvanpå. Kanske uttryckte mig luddigt men glasburken står i garaget på bänken...inte ute...och inte i frysen. Tanken är att se vad som händer med RME-diesel och vatten, och om det händer något hur lång tid det tar. Stått där sen 28/9 och hittills så har inget hänt. Som man kan se i alla fall...... http://www.kf-maritim.se/Dieselbakterier._Ett_snabbvaxande_problem..asp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 28 Oktober , 2009 Hej Svenke! Forsök att ge ditt provtest en gedig miljö...skaka burken då och då (båtens rörelser) och öppna burken även då och då, motvarande luften i din tank som ger syre till hela kompoten(!)... Har ni funderat på att detta som händer med diesel i maritima miljöer kan vara en följd av att man tankar för lite åt gång i en till synes stor tank? exempelvis följande: -Köpte ganska nyligen (2 mån.) en Nimbus 26, utrustade med en 200 l stor tank (diesel). Enligt före ägare, använde han några droppar (!), av en bio-protector bla.bla.. Men, han tankade åt gången 20 -25 liter diesel till någon liten tur. Tanken blev på detta sätt fyllde med ca 175 - 180 liter luft(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!). Vad tror ny om snabba växlingstemperaturer dag/natt i maritima miljöer; KONDENS i tankarna är det snabba resultatet = vatten !!!!. Efter att ha läst några av inslagen här på maringuiden, har jag kollat min båt och sett följandet: - Ledningen från tank till motor (mb 32a), sitter 2 ihop kopplade filter CAV med glas behållare. Den 1a., efter tanken har en grå substans som liknar en E.T. vid yttre rymd! Den 2a., filtret har något renare diesel. - Sedan fortsätter ledningen mot en liten pump, vidare till filtret som är skruvade i själva motor även den med glas behållare, dock renare diesel än sina kusiner. Uppfattar situationen som akut när det gäller en tank rengöring. Tips emottages, alla förslag är välkomna. Det faller en liten tanke. Med erfarenheter från flyget, skulle inte båtbyggarna sätta i bränsle tankar med bottenplugg för eventuell bränsle/vatten dränering, precis som vi har inom flyget när det gäller flygbränsle AVGAS? MVh, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bandini 0 Postad 2 November , 2009 Första vintern som båtägare. Tömde precis vattenavskiljaren som var proppfull - med vatten huvudsakligen, men även en del slem. Slarvigt att inte tömma tidigare. Antar att jag har kört runt vatten och slem i systemet ett tag, då det inte har funnits plats i avskiljaren. Båten står nu på land, och jag har inte mer än fem liter i tanken. Vad föreslår ni? Pumpa tanken torr på diesel, eller slå i en kapsyl biostat? Och bränslefiltret - får det sitta kvar över vintern, eller ligger det och gror igen där? Jag hade tänkt byta till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 November , 2009 Om du inte har evakureingsmöjlighet på tanken skulle jag kolla om det finns möjlighet att ordna detta under vintern. Bra då att ha tom tank. På tanken vi har går ett rör ned till lägsta punkten av tanken och det är en enkel sak at suga upp bottensatsen ett par ggr per säsong. Det har visat sig vara endast någon centiliter vatten/slem där. Följden blir att grovfiltret inte behöver bytas alls. Tidigare hamnade en hel del där. Risken är stor att slemmet sätter igen röret redan i utloppet från tanken till grovfiltret. Då hjälper inte hur rent filter man har! Hänt mig två ggr på två olika båtar. Stoppet har inte lossnat annat än i ena fallet med tryckluft bakvägen. Dvs proppen fick gå tillbaks till tanken. I andra fallet gick motorn på låga varv och proppen lossnade själv och for in i filtret efter en kvart. Låg i Nissan i Halmstad med stackars hustru väntande på stranden. Motorn klarade inte av att få båten in i Nissan där strömmen är kring 2 knop så där låg jag helt stilla en kvart ett par hundra meter från bryggan med väntande sjömanshustru. Så effektivt proppar slemmet igen om man har otur! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 3 November , 2009 Läste artikeln i Ny Teknik, det talas om pulserande fält, hur pulserar fältet i filtret? Är det så att när bakterien passerar förbi magneten upplever den variationerna i magnetfältet som att det pulserar? (Länge sedan fysik var favoritämnet i skolan) Om nu filtret fungerar, borde det inte sitta i botten på tanken och hindra slemmet att bildas innan det lämnar tanken? Intressant idé att slakta mikron och använda magneten, man kanske bara kan slänga ner den på botten i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 19 Mars , 2010 Jag läste en notis om ett nytt filter från Purefuel som ska förbränna bakterierna. Någon som vet något om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 25 Augusti , 2010 Tar upp en gammal tråd för att se om något nytt framkommit. Själv har jag bara kört bensinare, just nu V8 men har i tanken (min inte båtens) att byta till en Greenline 33 som har ca 400 l dieseltank (om jag minns rätt). Om jag väljer hybridvarianten av den så kommer dieseln med sin jättetank att omsättas långsamt. Antingen med lite diesel i vilket ger mycket kondens eller mycket diesel vilket gör att jag kommer att köra flera säsonger på samma olja. (grov gissning) Jag kommer aldrig att köpa en båt som innebär att jag ska skura en dieseltank med jämna mellanrum så tips, råd och uppdateringar mottages tacksamt. Särskilt om man i en helt ny båt har chansen att göra rätt från början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 26 Augusti , 2010 Vi har klarat oss men tankar ingen RME blandad diesel från landmackarna. Tillsätter också Grotamar för säkerhets skull. En tank på 400 l låter mycket till den båten. Jag tycker våran på 130 l är allt för stor men så har vi inte så långt till mackarna heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 28 Augusti , 2010 Låt säga att man kör på elmotorn ca 90% av tiden och bara har dieselmotorn som reserv. Då hade ju en plasttank på 20 liter varit bättre. Man skulle komma över 30 sjömil bara på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 29 Augusti , 2010 Precis vad jag tänkte skriva. Jag tog lite broshyrer på VP verkstan och VP anser att´ ett magnetfilter de säljer fullständigt tar bort bakterierna. Även i tanken om det monteras på rätt sätt. Ang tankar så har vi bara en genomskinlig 10 l vattendunk som vi brukar tömma och återfylla minst en gång per vecka under säsong. Igår åkte vi ut och missade att byta vattnet. När vi kommit ut en bit ser min hustru att dunken är full med gröna alger. Kaffevattnet fick koka länge Har man fast vattentank bör man nog ha något medel i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 29 Augusti , 2010 I juni månad köpte jag en nimbus 24, inte 26 på grund att jag inte behöver lilla sovrummet bakom, mina barn är stora då … Den har en MD21 som ser ut som ny (väl skött). Båten har haft bara en ägare förre mig själv, han monterade en extra tank på 100L med en slang som gick från extra till original, Han även monterade en elektrisk pump och bil bensinfilter i mellan till överförning från 2a till 1a, allting fungerar som det ska men! Störta problem är att han tankade enbart i extra tank då den första var alltid fylld, så fort han startade motorn satt han på pumpen till överförning. När jag köpte båten visste jag inte att han gjorde så. Jag körde från original tank och när det blev kvar halv fyll och det rullade lite ute på vattnet, allt slem släppte, naturligtvis efter en stund fick jag motorstop. Jag ringde till en kompis som kunde dra mig tillbaka i hamnen, vi tömde tanken med en pump som jag köpte från biltema som man koppla till en borrmaskin (mycket effektivt) i dunkar, torkade rent tanken och la tillbaka diesel med filter i mellan. På ca 60L tillbaka gick det 3st filter, det var så tjock med slem att diesel inte gick genom, därefter luftade vi motorn som det ska så att den startade som den ska. Gick ut ingen med båten och efter 6 timmar stop ingen, nu tänkte jag att det inte kan finnas slem länge, jag luftade och startade, körde 1½ timme och stop ingen, fick hjälp av 2 killar som fiskade, frågade dom om de kände någon som kan dieslar MD21, en kille ringde till sin kompis som jobba med båtar och bland annat MD21, han kom efter 20 minuter, kollade lite, Kunde se att förre ägaren hade monterat en elektrisk diesel imatningspump, han tryckte på manuell inmatningspump och upptäckte att det kom in mycket luft i system, han plockade bort den elektriska och kopplade till original pump, luftade system och startade. Han förklarade att dieselmotor har ett mycket bra system och att man får absolut inte monterar en elektrisk pump till den. Han lovade att motorn inte skulle får stop ingen, jag blev mycket glad, det första jag gjorde var att köpa en utombordare 8hk som nu sitter på plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 29 Augusti , 2010 Tycker det verkar märkligt att byta till en elektrisk pump om den mekaniska fortfarande fungerar. Det finns de som byter då den pajar på MD21 till elektrisk för att VP tar så hutlöst betalt för dessa (fast de finns på annat håll). Skulle inte förvåna mig om den tidigare ägaren haft bränsleproblem med men den lite udda tanklösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Augusti , 2010 Utan ljus, inga alger! Jag kollade vår vattentank för ett par år sen. Den har en lucka att skruva bort för kontroll. Bara några gruskorn i botten. Precis ren plåt i övrigt trots att den var nästan 30 år. Vatentanken eller dunken kan täckas med svart plast, t.ex en sopsäck. Vårt vatten i kranarna är oftast av mycket bra kvalitet som klarar sig flera veckor utan tillsatser. Kloreringen är tillräcklig för lagringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 29 Augusti , 2010 Perfekt, blev lite orolig eftersom planer på en förpikssäck finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 30 Augusti , 2010 Till vatten har jag en vattentank som jag inte använder men jag har också en vattensäck eller vad det kallas, jag ta in 100L och det fungerar perfekt, vatten är kling hela tiden därmed perfekt till att laga mat eller till kaffe, det kan jag faktiskt rekommendera. Senast ändrad av Alani | 30 augusti 2010 | 12:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buongiorno 0 Postad 20 April , 2012 Det är många som delar dina erfarenheter av felaktigt bränsle i båten. Efter att helsanerat tank och bränlsesystem i min båt och lärt mig vad man kan göra för att undvika repris, kan jag berätta: I Sverige har man bestämt att, från i år och av miljöskäl, dieselbränsle skall innehålla 10% biologiska tillsatser. Under rätta förutsättningar, d.v.s. temperatur över 0 grader C, tillgång till syre (vatten eller luft) utvecklas bakteriekultur, i värsta fall på några timmar. Slammet som kulturen bildar sätter igen filter och bränsleledningar kan bara avlägsnas mekaniskt genom att rengöra tanken. Erbjudna giftiga medel har bara effekt på nytankning i rrent system och är inget alternativ till rengöring och skall användas med hänsyn till motortillverkarens garantibestämmelser. Flera motortillverkare inskränker nygarantin vid användning av RME-diesel. Försäkringsbolagen är uppmärksamma på problemet med avseende på ökad sjörisk och kan för ögonbliclet inte göra mer än att anvisa tankställen som kan tillhandahålla ren mineraldiesel. Alltså, har du bakterieslam i tanken(arna): Öppna och tillverka inspektions/rengöringslucka, gör rent, byt filter och tanka bara ren mineraldiesel. Behöver du hjälp så ring mig 0708-408605 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 501 Postad 20 April , 2012 Är detta bara reklam eller ställer du bara upp med tips och råd som privatperson? Jag känner inte till att det skulle vara lag på att dieselbränsle på tex sjömackar ska innehålla 10% biologiska tillsatser. Finns det någon länk till info om sådant beslut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buongiorno 0 Postad 20 April , 2012 Jag företräder bara mig själv, men har tvingats läsa på och köpa kunskaper o verktyg för jobbet. Jag delar gärna med mig och kan tänka mig att göra jobbet igen men inte helt gratis. Det finns möjlighet att köpa ren mineraldiesel på vissa sjötappar och det är säkert bäst att fråga vid varje tillfälle. Tvånget till biologiska tillsatser gäller nog bara vanliga tappstationer, men problemet finns för såväl lastbilar, som inte körs dagligen och jordbruks-/entreprenadfordon. Det finns mycket att läsa på webben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 20 April , 2012 Du får nog läsa på lite mer... http://spbi.se/faktadatabas/artiklar/fame-i-diesel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buongiorno 0 Postad 20 April , 2012 Vad är det jag missat? Som jag kunnat läsa gäller inte 5%. Från nu gäller 10%. Det är SPI som utformar bestämmelser för vad som skall finnas på marknaden. SPI underskattar av naturliga skäl konsekvenser av en något okritisk acceptans av mäktiga svenska lobbygrupper, som har stora kommersiella intressen i biodiesel. I alla våra grannländer finns alternativet ren diesel utan tillsatser. Du kan således tanka önskad kvalitet i Finland, Danmark, England och Norge, men inte i Sverige. Om du orkar så läs gärna åkeribranschens erfarenheter, och diskussione motsvarande denna i Engelsk media men jag har inte tid att hitta länkarna just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 20 April , 2012 I Sverige har man bestämt att, från i år och av miljöskäl, dieselbränsle skall innehålla 10% biologiska tillsatser. Fel. Det är tillåtet att blanda in 5% FAME, fr.o.m. 2011-05-01 7%. Observera tillåtet. Var hittar Du bestämmelsen om 10%? Även i Sverige finns 0% FAME, alltså ren diesel utan tillsatser. Flera motortillverkare inskränker nygarantin vid användning av RME-diesel. Fel. FAME-inblandad diesel, såld av oljebolag, håller kraven enligt Svensk standard SS 15 54 35 som stöds av samtliga motortillverkare och oljebolag. Ta Dig tid att hitta länkarna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dilkis 0 Postad 20 April , 2012 Jag tror inte mina ögon.Har ni såna problem med diesel? Jag har en dieselmotor i min båt.Har haft båten i ca 8 år. Jag har lärt mig att alltid ha tanken full för att hindra att få kondensvatten i bränslet.Mina filter är och har under alla år varit rena från det slem ni talar om,och jag har aldrig varit i behov av rengöring som ni talar om.Jag använder diesel från landmack.Har jag kanske ett magnetfält kring tanken? Eller ett elektriskt fält?. Tanken är jordad till motorn. Alltså tanken som jag har bränslet i. Virvelströmmar från växelströmsgeneratorn? Jag kommer nog att sova dåligt i natt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 20 April , 2012 Jag rensar en tank i veckan från dieselbakterier och då är de så proppfulla med skit och bakterier att motorn inte längre går och om den gör det är man förvånad att dieseln lyckas krypa fram. Det är enorma klumpar som samlas och som täpper igen rören och filterhållarna. Ibland blåser vi rören med tryckluft för att rensa dem. Magnetfält rensar inte tanken, jordning har inget med bakterier att göra. Kolla bilden på ett filter jag tog loss för två veckor sedan, inlägg i 8 i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=436833 Har du kollat ner i din tank och kollat hur det egentligen ser ut? Detta är realitet hos många andra och har du inte råkat ut för det ska du bara vara glad. Senast ändrad av Paliswe | 20 april 2012 | 20:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser