Minego 13 Postad 18 Augusti , 2008 Har någon därute hittat en egen lösning eller kanske redan finns? på litet äldre Amerikabåtar där man kliver över fördäck gm öppn.bar ruta ned i cockpit?? Stege som tillbehör eller? Hur har Ni gjort? I min båt följde med en egen klumpig sak som inte funkar..inte helt lätt att klura ut verkar det som. Senast ändrad av Minego | 18 augusti 2008 | 18:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 18 Augusti , 2008 En bra lösning som jag gjorde var att ta en rörskärare och kapa pulpeten med. Ta sedan VP rör som man förlägger doldel med i innerväggar och böj till bågar som passar till båtens utformning.Gå till en firma som böjer till dessa i rostfritt och fäster med en svetsloppa. detta gör att du kan justera fötterna så de passar till båtens form.nu markerar du på vad hylsorna skall sitta som täcker där du kapade din pulpet.Dessa hylsor skall ha samma innerdim som ytter dim på dina befintliga rör.och gör ett 4mm´ s hål i hylsans underkant som du sedan poppnitar ihop den nya bågen med det gamla röret När detta är tillpassat åker du till firman som svetsar och polerar bågarna. du monterar dessa med popniten och 3st skruvar i däcket. Om det finn gamla rör som sitter tättihop så tveka inte att demontera dessa och laga hålen med Patch paste finns i alla kulöreer hos välsorterade marinfirmor,den är mycket enkel och lätt att laga hålen med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 18 Augusti , 2008 Hej Jag antar att du menar det stora klivet ned från öppningen i vindrutan till durken i cockpit ? Jag hade en liten pall (ihopvikbar) att kliva på, inte världens bästa lösning men det underlättade iaf. Har sett andra lösningar på båtar i annonser osv, där de använt sig av typen stävstegar till segelbåt samt monterat dit små rörfästen till dessa på rufftaket precis under den öppningsbara rutan. Stegen hakas då på ned i fästena och står samtidigt snett nedåt med stöd mot durken om du förstår hur jag menar... Funkar nog bra men lite trist att ha fästena sittandes där jämt tycker jag. En annan variant kan ju vara att köpa en sådan där kassettbadstege och montera fast på plats ovan eller under rufftaket, kanske inte så snyggt men fyller sin funktion. Annat ex: http://www.blocket.se/vi/17331822.htm?ca=14_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 18 Augusti , 2008 Sorry då missade jag problemets plats ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 18 Augusti , 2008 Jag har sett några varianter men försöker komma på någon lösning där man lätt vinklar stegen mot dörrarna, problemet är ju att man vill utan problem komma ned i cabin utan att flytta, lägga undan stegen. Utdragbara är bra men är ganska säker på att jag kommer att behöva hjälm med det alternativet.........egentligen ett enda fäste på dörrsidan som är axlad så stegen kan ställas på högkant mot glasdörren (2755:a) o bara lyftas av till natten då dörrarna stängs!!!Om Ni förstår vad jag menar!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 19 Augusti , 2008 Hej! Ta och kika på denna tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=53845 Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 19 Augusti , 2008 Tackar där fick jag litet uppslag. Steget enkelt o underlättar för oss normalrörliga, inte mycket kvar av säsongen så tid finns att klura ut nåt över vintern(nåt måste man ju ha att klura på under 6 långa månader!!!) Tackar Persk för tipset om Göran S!!!!!!! Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 Augusti , 2008 ..kan du fästa en eller två sådana tro ?? Uppfällbar är den också ! Hjertmans.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser