Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Tobbe_Man

Weddo Gt problem med planing med flera i båten.

Rekommendera Poster

Hejsan, Jag äger en weedo gt med en johnson 60hk från 84:a

När båten är tungt lastad så vill den inte plana riktigt om inte dom som sitter bak kommer fram och ställer sig vid rutan. Har provat olika instälningar på vinkel på motorn, bäst går det när det är längst in.

Båten har trimfenor på motorn som är monterad på platorna övanför propellern, dom sitter så långt bak dom kan (rätt eller fel)

Jag har kollat och det är en kort rigg på motorn och platorna/fenorna ligger några cm upp från båtten på båten.

En sak jag märkte när vi provade va att om jag tryckte hårt på gasreglarget så varvade den mer och planade efter ett tag, alltså mer gas en vad reglaget vill igentligen. Kan det vara så att det är lite fel injusterat för har jag ful gas så kan jag vrida lite till på spjälet till förgasarna när jag provade på land. Om hur ställer jag in det...

Tungt lastad så pratar vi om. Fram: Förare-100kg killen brevid runt- 130kg dom två bak runt 75kg/st så båten är lastad med 380kg plus batteri, slutsteg, och baslåda bak är det förmycket för att båten ska plana med dena motor jag har så det är bara att  nöja sig med att åka lättare eller mindre folk i båten.

Alla synpunkter är  välkomna. Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg hur lång Weedo:n är men gissar på 15-16 fot...
Har själv en dc på 16 fot och en 70 hk Johnson. Med den så planar jag med 5 personer men inte med 6 st. Båten har för liten flytkraft med så många, så det blir för tungt för motorn att lyfta upp den ur vattnet. Betvivlar att det ens skulle gå med en 90 hk motor..

När du säger att kavitationsplattan som fenorna sitter på, sitter några centimeter upp från båtbotten.. hur många centimeter då..? Normalt är att plattan sitter jäms med botten eller ett par centimeter upp. Propellern kan få svårt att få något grepp annars..

När det gäller gasreglaget så finns det om man följer gas och växelvajer bak till motorn en skruvjustering under kåpan som man kan vrida runt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan. Dom sitter typ 5cm upp från själva v:et. Ska fenorna sitta långt bak eller långt fram på platorna?

Ja båten är 4,2m  så det skulle inte spela någon roll om motorn uppgraderades alltså?

Jag va lite otydlig innan när jag fråga hur man justerar reglaget. Jag vet att det sitter så det går att justera bak vid motorn. Men min fråga är om jag bara ska ställa armen till gasen längre utan att röra på styrningen till allt annat. (svårt att förklara) får prova mig fram lite =)

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...