Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
zumpen

vita prickar under lacken efter vintrarna.

Rekommendera Poster

Vad gör jag för fel? 2005 renoverade jag hela båten och på den finaste detaljen i båten som jag la mest jobb på kom det efter vintern väldigt mycket vita prickar och fläckar under den knappt ett åriga fernissan.. så 2006 så gjorde jag om allt och slipade hela den panelen trären innan jag la på några lager med fernissa igen.. samma sak uppstog vintern efter det men inta alls lika mycket.. min teori är att jag kanske lackat innan trät var helt fuktfritt? hur går man tillväga när man slipat trärent?

Vad gör jag för fel???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, du har lackat innan trät torkat tillräckligt. Fukten vandrar ganska långsamt mot ytan och när väl vandringen börjat fortsätter den. Därför får du vita fläckar under ytan efter en tid, processen är långsam. Lösningen är att renskrapa trät på hösten och låta ytan/detaljen torka under hela vintern (dvs trären hela vintern). På våren slipar du och lägger på lack.

Är det mycket fukt i trät kan du behöva göra detta flera säsonger i rad. Men i de flesta fall beror nya fläckar på att trät fortfarande tillförs fukt under säsongen. Därför är det a och o att täta så fukt inte har möjlighet att krypa in i trät.

Var har du fått fläckarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänta hela vintern?? prickarna är i skarvar och i närhet av skarvar så det stärker väl fukt teorin.. måste man olja innan man fernissar inne i båten med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, du behöver inte olja inredningen. Däremot skulle jag lägga på t ex Boracol eller Intertox eller liknande ifall det finns något som växer i träet.
Fukt i trä brukar leda till fernissasläpp, inte vita prickar.

Du råkar inte ha en bild på prickarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom tyvärr från garaget nu och har ägnat några timmar att slipa den trären igen.. så nån bild kan jag inte längre ta. vad är Boracol och Intertox då? hur andvänder man det och vart finns det att köpa?

Prickarna var iallafall väldigt vita och kunde i vissa fall vara som små områden där ca en kvadrat cm var nästan helt vit..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intertox finns där du köper dina båtgrejor - det är ett mögel- och svampdödande gift som International har, det finns även ett liknande från Hempel. Man vara lägger på det bara träet och låter det sedan torka.

MEN - det bästa vore om du kunde fixa lite bilder så att man kan se om det är den verkliga orsaken, eller om det är något annat som spelar in.

TILLÄGG - Var det såpass stora ytor som en kvadratcentimeter? Hade lacken blåsat sig? Då kan det vara vatten eller svamptillväxt. Vilket träslag är det vi pratar om?

Senast ändrad av Peter_K | 18 augusti 2008 | 15:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Peter_K om det lämpliga att använda Intertox. Köps i vanliga båttillbehörsaffärer. Du penslar bara på på trärent virke, vått i vått till det slutar sugas in i trät. Trät impregneras med mögelgift. Är bra för att undvika röta i trä som en gång varit blött/fuktigt eller är särskilt utsatt. Efter det kan du olja trät, du får då en vackrare lyster och djup, samt mörkare färg när du väl lagt på lacken. Använd olja o lack från samma fabrikant så är du säker på att de funkar ihop. Ett annat sätt att uppnå ungefär samma effekt är att förtunna lacken i första 1-2 strykningarna. Vissa hävdar att man alltid skall förtunna lacken de första lagren för att öka inträngningsförmågan i trät och därmed vidhäftningen. Samtidigt är trä nere i ruffen inte lika utsatt för väder och solstrålar som bryter ner lacken, och därmed inte lika viktigt att få perfekt fäste (enligt min privata mening).

Om prickarna kommit i inredningsdetaljer nere i ruffen bör du undersöka om du har läckage ovanifrån någonstans, dvs regnvatteninträngning. Om så är fallet kommer nämligen prickarna fortsätta att dyka upp oavsett hur många gånger du skrapar o lackar (förutsatt att det är fukt som är problemet, men det låter som det). Täta först och åtgärda fläckarna sedan. Fläckarna i sig kan iofs vara ofarliga, är mest ett kosmetiskt problem, såvida inte mer fukt tillförs och trät inte är helt inneslutet, dvs fukten kan vandra ut t.ex. på baksidan av ett skott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jätte mycket för era svar!

Blir att köpa Intertox! läckage är det absolut inte, hön är torr och läcker inte en droppe i ruffen. Förtunna, kunde man göra det med balsam terpentin? hade tänkt att förtunna 30 sen 50 procent dom två första lagerna efter att ha läst det någonstans!

Jag har nu påbörjat renoveringen som skall vara klar till april nästa år och tanken är att jag ska renslipa HELA båtens inredning och sedan lägga 12 lager.. vad tror ni om det?

Här finns bilder på renoveringen 2005.. före och efter bilder.. du hade jag dock väldigt knapert med tid och mattade bara ner och la ett lager fernissa..

http://lupo3l.mine.nu/carisma/bilder.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till förtunning använder du balsamterpentin, helt rätt enligt min mening.

Efter att ha tittat på dina bilder ser det inte ut som om du skulle behöva renskrapa inredningen, den ser riktigt fin ut. I så fall skaffar du dig en hel massa jobb (att helt renskrapa inredningen är något man gör mycket sällan, och är fruktansvärt tidskrävande.)

Men det är klart, att om du gör det kan du själv helt bestämma vilken finish du får på inredningen.

Innan du ger dig i kast med ett så omfattande arbete skulle jag rekommendera att du lät någon annan kunnig titta på fläckarna, få en second opinion. Vi på forumet har ändå bara kommenterat utifrån det du berättat. Man behöver se det för att kunna säga definitivt (eller med största sannolikhet) vad det är frågan om.

Hur som helst är det alltid glädjande med entusiaster som sköter gamla båtar väl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur gått i dom tankarna med att jag kanske skulle bara matt slipa och sedan lägga på massa lager fernissa efter konstens alla regler.. det stämmer ju att hon är mkt fin sedan den första renoveringen jag gjorde.. kanske skulle 10 lager fernissa till göra mycket endå? eller vad tror ni? dom vita prickarna har ENBART dykt på ett enda ställe inom en kvadrat cm och just den panelen som är den längstfram i båten ligger nu trären och väntar på lack...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min båt har jag mattslipat lacken ganska hårt invändigt och sedan nöjt mig med fem lager lack. Grym porfyllnad! Hade jag renskrapat hade det säkert blivit tio lager, men eftersom den gamla lacken sitter finns det ju ingen anledning att ta bort den. Jag föreslår renskrapning där lacken är dålig (släpp, krackelerad osv), övriga ytor mattslipas med omsorg för att sedan lackas ett lager i taget med mellanslipningar tills du når ett resultat du är nöjd med - kanske räcker det med tre svängar, kanske krävs det tio.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...