Hans1 2 Postad 17 Augusti , 2008 Jag tycker mig ha hört att dom tidiga 80-hästarna har lite väl stora huvudmunstycken, det sitter 082 i min. Är det någon som vet vad dom nyare har för storlek? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 29 September , 2008 Ingen??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 29 September , 2008 de munstycken som finns att välja på beror på vad de är för stämpling på förgasaren WM-10 0,90 WM-12 0,82, de är de enda som finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 September , 2008 Om jag minns rätt så på 80hk skiljde det väl på halsringsdiametern mellan de olika förgasarna och kompensation gjordes med huvudmunstycket, på min 80 byte jag till ej sönderskruvade lufttillskott munstycken och det gjorde skillnad, och dessa kostade bara några tior st. tror jag har wm10 förgasarna. på sidan http://www.mercruiserparts.com/ finns nog båda förgasarvarianterna samt bestyckning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 29 September , 2008 Ha några tior de kostar76:- st, o var rädd om själva skruvpluggen som munstycket sitter i för de har utgått NLA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 September , 2008 de munstycken jag handlade hade nummer 1395-6207 storlek 0,72 pris 61:- moms Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 29 September , 2008 ja det där är ju luft munstycket ,jag tittade på huvudmunstycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 8 Juni , 2009 Jag tar upp den här gamla tråden igen, ingen som har hört att det går att minska på munstyckena? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Juni , 2009 Du har ju redan de minsta som finns att beställa men tror jag fick till svars förra året när jag oxå frågade om 72 att 82 var de enda som lagerfördes men ev mindre gick att ta hem på beställning med lite extra leveranstid. Är det något problemet i gången på din motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 8 Juni , 2009 Inte direkt nåt fel på gången men stiften är kolsvarta när jag än kollar dom så nog får den onödigt mycket bränsle. Sen är ju bränslekontot ganska högt, nu har jag inte kollat ordentligt men jag tycker att man gör inget annat än tankar fanskapet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Juni , 2009 Joru det kostar att ligga på topp! det är ju en tvåtaktare och har du rätt bestyckning så hör du det på gången från 1500-5,500 ska det vara ett riktigt sug inget bludrande och 4 taktande. Däremot tror jag registret just över lågfartsdelen dvs 1000-1500 varv är svårt att få helt ren gång, men man får ha i tankarna att det är en tvåtaktare, rätt stora förgasare och kort insugs , låg strömningshastighet och just något över 1000 varv börjar ju även tändförskjutningen. Min kör jag så här: 1,5-1,6 på luftskruvarna, absolut synk på spjällen(här kan det lätt glappa)sen släppt ner så tändningen följer ner nästan i botten på lågvarv men ändå slår ut max ca 27 grader på högvarv. tillskottsmunstyckena är bytta föregående ägare hade förstorat dem av någon anledning, nålventilerna bytta mot gummitoppade som tätar bättre mindre risk för att den småflödar när den vibrerar. Kör denna säsongen med L77JC4 stift och de är helt renbrända. Däremot har jag länge undrat hur snålt man vågar blanda soppan, går man ner från 2% till 1,5% verkar den gå mycket renare även på 1000-1500 registret kanske Wanmar vet hur magert man vågar köra. kör med penzoil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Juni , 2009 Går säkert på 1% men då finns det inga marginaler vid fullbelastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Juni , 2009 tackar! bäst och billigast att hålla sig på rätt sida av marginalen visserligen körs min inte så hårt de sista 1000 varven gör knappt någon ingen skillnad i fart på Badankan, tycker den går allra bäst vid knappa 4000 varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 8 Juni , 2009 Ojoj, jaa inte törs då jag riskera motorras pga. 1% oljeinblandning. Jag håller mej till 2% åsså den där lilla extra dutten Är det nån av er som har hört att just 80hk Mercuryn ska vara en av dom slöaste av modellerna runt 1980 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser