Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Peaky

Voj, voj! 52000 behöver högfartskort, 35st har.

Rekommendera Poster

Hur ser förslaget ut?

Regeringen föreslår tre olika »körkort « beroende på vad du kör för typ av båt.
Behörighetsbevis för fritidsbåt måste du ha som kör båtar längre än tio meter eller snabbare än 15 knop. Går att ta från 15 års ålder. Motsvaras idag av det frivilliga förarbeviset.
Behörighetsbevis för fritidsskepp måste du ha som framför båtar längre än tolv meter och med en bredd över fyra meter. Från 15 år. Motsvarar kustskepparexamen.
Behörighetsbevis för fritidsbåt med hög hastighet krävs för den som kör en båt som kan gå snabbare än 30 knop. Du måste vara 18 år för att ta det. Den här kursen kan du bara gå om du har något av ovanstående behörighetsbevis.
Du som idag har förarbevis eller kustskepparexamen kan växla in det mot motsvarande behörighetsbevis 2011.

 

– Om 50 000 personer på två år ska genomgå högfartskurser av kvalitet måste det till många nya lärare. Jag tror att det blir svårt att få tag på dem, säger han. Magnus Kyllenbeck, utbildare på Båtägarskolan, anser också att departementets uppgift om att bara 30 personer har tillräcklig högfartsutbildning är felaktig.
– Vi har i många år hållit högfartskurser enligt NFB:s kriterier. Jag utgår från att alla som har klarat sig bör få det nya behörighetsbeviset.

 

TYPISKT SVERIGE! Man förvånas aldrig över byråkraternas dumheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var kommer siffran 50 000 ifrån?
Menar du att 10% av alla fritidsbåtar i Sverige går i över 30 knop?!!
Har du då räknat bort alla över 55 år som är befriade från kravet på körkort?
Och kravet på utbildning för att framföra en båt större än 12x4 meter är ju ingalunda nytt, har funnits hur många år som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regeringen!!!

Tiotusentals båtägare måste ta behörighetsbevis för snabba båtar om regeringens förslag blir verklighet. Regeringen uppskattar att det finns 52 000 båtar i Sverige som gör över 30 knop. Ägarna till dessa saknar i de flesta fall den typ av utbildning som kommer att krävas för att år 2011 få köra båtar som gör över 30 knop.
– Ungefär 35 personer har enligt NFB (Nämnden för båtlivsutbildning) den kompetens som berättigar till ett intyg. Resten får gå en kurs, säger Monika Przedpelska Öström, departementssekreterare på näringsdepartementet.

Detta betyder att tiotusentals båtägare måste sätta sig i skolbänken för att få köra sina fritidsbåtar. Men att detta kan leda till köer anser inte myndigheterna. – Nej, folk har en övergångsperiod fram till 2011 på sig att skaffa den nya behörigheten. Jag tror inte att det blir några problem, säger Monika Öström. Daniel Nilsson på Nilkar Marin utbildar idag privatpersoner, kustbevakningen och marinen i att köra säkert i hög fart. Han är skeptisk till förslaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh, ja det låter mycket, men man får väl utgå från att det stämmer. Frågan är när förslaget inte längre är ett förslag så att man kan starta utbildningarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kravet på utbildning för båtar över 12x4m har inte funnits i många år utan i princip alla år. De räknas som fartyg och är iregel inreggade i fartygsregistret, inteckningsbara m.m.

Vad man förvånas över är förslagets maximigräns 30knop, vilket innebär både Förarbevis Högfartskörkort. Man kommer att dunka båtförsäljning med näbben ner i backen. De flesta båtar exkl. roddbåtar som säljs, gör över 30 knop.

 

Lite provokation. Ett SEGLINGSKÖRKORT:

Den grupp båtägare som mest vurmar för ovanstående är de som bäst behöver utbilningen d.v.s. SEGLARE. Jag har seglat mycket själv och sett det från insidan.

Samtidigt är gruppen seglare, relativt, de mest utbildade. Men det hindrar inte att man efter ett Gotland Runt propsar på att segla ut från Sandhamn (för att visa att man kan segla även fast man sitter i en container ämnad för havsrace) täpper igen och t.o.m. gör ett slag i inloppet. Hytter med nävar och hävdar sin förkörsrätt när man slickar babordspricken. Det finns givetvis seglare som inte har motor. Skillnaden är att de kan segla och i regel har båtar som kan ta höjd.

Jag gillar helt klart segling och majoriteten av seglare. Skillnaden är att gruppen intoleranta petimeternissar som vurmar och kan alla regler på sina fem fingrar är stor bland just seglare. Det är inget fel i det. -Bara jobbigt! Framförallt att ha en dylik ombord.

Lite mer provokation. Ett SKIDKÖRKORT:

Gruppen/gänget seglare som jämt samlas på ön till kvällen, grillar och har det trevligt, samlas på morgonen och beslutar sig för att åka gemensamt(där är LYS-talet viktigt) till nästa ö för att på kväll samlas grilla och ha det trevligt. -Jag hör av mig på VHF:en! Utropar de unisont.

Gänget som haft det så trevligt beslutar sig även för att kollektiv hyra stugor och resa till fjället med stort F, var de grillar och har det trevligt. De pryder upp sig i färggranna skidoveraller som förberedelse för stormen. Lokalbefolkningens ungdomar åker i jeans och snurrar åttor runt 08-orna som byråkratiskt grubblar på förkörsrätt medans de tittar på sitt brutna ben.

Så varför inte ett SKIDKÖRKORT!!! Jisses! Hundratusentals behöver utblldningen. Båtolyckor i förhållande till skidolyckor kan inte ens räknas i hundradels promillar. Myndigheten Fjällbevakningen ska bildas. Obligatoriska utandningsprov vid skidliften m.m. Jippy! -Listan kan göras lång.

Skidförbundet som given remissinsans lär få ÄKTA ståpäls! Semenarier(2.000kr/dag inkl. smörgås &kaffe) i mängder utlyses var folk sitter och lyssna/sover bort sin arbetstid. Vilken hit. Lobbyisterna får dessutom bra betalt av seminarie-skaparna.

Helt realistiskt för att vara i Sverige. ELLER HUR! Alla tokar som sitter och vänder papper har nu fått ett nytt existensberättigande.

Mvh Peaky







Senast ändrad av Peaky | 18 augusti 2008 | 12:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget emot ditt resonemang kring seglarkörkort, förutsatt att man kan halka omkring i en Optimist eller annan liten jolle lika väl som en roddbåt eller en liten långsam snurrebåt utan körkort även i fortsättningen. Men skidkort, ärligt talat - jag tar hellre en skidåkare i sidan (på båten..?) är en jänkebåt i trettiofem knop, gissar att detta med körkort inte handlar så mycket om att skydda individen utan de som finns runt omkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart Peter!

Men... Hur många gånger har det hänt? Kan du ge ett färskt exempel på det, förutom vid dimkörningen för flera år sedan utanför Värmdö Golf. Eller att ungdomar i dimman körde in i bro vid Vaxholm för kanske 15 år sedan eller att en racerbåt voltade pga trasiga drev utanför Sandhamn (15år sedan).

Samtliga slutade i dödsfall och fick därmed mittuppslag i tidningarna.

Kan ett båtkörkort förhindra att folk numera dessutom ger sig ut i dimma och förlitar sig på en plotter som missvisar till den grad att de kör upp på klippor när radar är det enda hjälpmedel man kan och bör använda. Jag har då inte hört talas om någon olycka var en båt direkt rammat en annan båt. Undantaget onyktra personer eller segelbåtstävlingar.

En onykter person kan utbilda sig hur mycket som helst! -Det hjälper ändå inte!

Jag förstår ärligt talat inte poängen överhuvudtaget, framförallt inte med ett höghastighetskörkort över 30knop.

Vid vedertagen (ICOMIA:s) beräkning av snittförbrukning vid olika varvtal, räknas fullgas till 6 procent, övre medelfart, mellanfart, lågfart och tomgång räknas till 14, 15, 25 respektive 30% av tiden.

Så... Vem kör fullgas med sin båt utom vid vissa speciella tillfällen och vilken vettig människa klarar inte av att farmföra sin båt, utan att ramma en annan båt. Det är ingen trång väg vi pratar om.

Hela tanken från utredande lekmän är totalt uppåt väggarna FEL och bör skrotas.

 

Peaky





Senast ändrad av Peaky | 18 augusti 2008 | 15:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknas fall i redovisad olycksstatistik att hög fart varit orsaken.

Ett påhittat problem.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roland!

Beträffande högfartsberoende olycksstatistik så är det knappt att den behövs. Skämtsamt kan man säga att vi lär ändå få läsa det i varenda tidning i landet dagen därpå.

Samtidigt kan man fråga sig hur man kan ta ett beslut i en så viktig fråga. Detta utan att ha någon statistiskt säkerställd information som verifierar behovet av ett högfartskort.

Blir det som vanligt ett beslut som grundar sig på eget tyckande?

Du kan som tidigare sätta en segelbåt på 9,9m i händerna på en 10-åring utan båtkörkort. Men du kan inte låta en 17-årig optimist-seglarinstuktör assistera från sin gummibåt. Han är för ung för högfartskort.

Min egen son har åkt en gummibåt från 7-årsålder. Den gick över 15 knop. Med nuvarande förslag skulle han ha behövt vänta 8 år, för att få framföra den båtkörkort. Blir det lämplighetsintyg? Bara namnet körkort antyder det.

Ähh! Lägg ner.

 



Senast ändrad av Peaky | 18 augusti 2008 | 20:09



Senast ändrad av Peaky | 18 augusti 2008 | 20:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peaky

Ja visst verkar det knas att ungar inte ska få möljighet att få lära sig köra båt via mindre båtar. Många av dem kör sedan båt bättre än de som lärt sig köra båt som vuxen.

Sedan idiotin i förslaget att det ska krävas högfartskörkort bara för att båten kan gå fortare än 30 knop även om föraren aldrig kör fortare än 20-25 knop.

Ungefär som att klassa alla som mördare för att de har en kniv.

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...