Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
fredricg

Ny båt, DC 5-6 meter, rekommendationer..

Rekommendera Poster

Skall köpa en ny båt i höst. Har tittat en del på Ryd 530/570 DC samt Uttern DC 5200.
Det vi söker är en bra båt med enkel i och urgång, eftersom vi har småbarn. Dock så vill vi att båten skall gå bra i sjön, så skrovet är viktigt att det är lättplanande, utan att ge avkall på komforten.. Tittat på tidigare trådar, men vill uppdatera..

Det vi söker är en båt på runt 70.000;
~2 kojplatser
70-90hk motor
enkel att gå på genom delad framruta. (inget klängande runt reling)
Vi åker normalt 3-5 personer i båten max.. (2 till 4 vuxna och ett barn)

Jag vill gärna ha era förslag på båttyper som har bra sjöegenskaper, och där man får mycket båt för pengarna...

Tack!

Fredric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag vart dig så hade jag satsat på en ryds 530/70 dc. En väldigt barnsäker båt med höga fribord.En helt klart prisvärd båt.

/jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar känna mig som nån USA-ambassadör men jag måste bara flika in att jänkarna gjort övertrevliga DC som bör passa er smak. Kolla efter Bayliner, Sea Ray etc. på Blocket så hittar du många objekt! Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dessa amerikanska båtarna dricker väl en del eftersom de ofta är inombordare med stora V8or..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De finns med fyror och v6:or också. Själv har jag en SeaRay (200cc) med v6:a. Den dricker drygt en liter/sjömil när jag marshar runt 22-24 knop. Som referens kan jag nämna att jag också har en Ryds 500ht med 70hk utombordare. Den sörplar i sig 0,7 - 0,8/sjömil. Den går dock inte lika fort i marshfart utan håller sig väl runt 17 - 18 knop. Komforten är mycket högre i SeaRayen. 

 Är bara båten inte för stor och tung tror jag inte bränsletörsten blir så mycket högre för de amerikanska båtarna. Det är ju i stort sett samma motorer alla tillverkarna använder i grunden (även Volvo) för sina inombordare. GM:s V8:or på 7,4, 5,7 eller 5,0l. V6:a på 4,3l eller 4:a på 3,0l.

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en sådan jag har: http://www.blocket.se/vi/17125872.htm?ca=23_11_s&last=1

Den här kanske är lite för dyr men det är snart höst och pruttider Flört

Kan inte annat än rekommendera den. Går väldigt bra i sjön, planar lätt och är som sagt inte så törstig. Rejält med utrymme till alla ombord. Du kan gå in på www.searay.com och kolla in deras archive så hittar du nedladdningsbara broschyrer (välj rätt år först).

/Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På dessa äldre amrekaner så är ju nästan det alltid limmad heltäckningsmatta vilken blir lätt sunkig efter några år.Å det jan dra med sig fukt å annat elände,fast du kan ju ha ett höst project och ta bort mattan och lägga dit teak.....

Men jag tror ändå på en nordisk båt, visst lite högre pris men då också ett högre andrahandsvärde....

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

föredrar plastdurk som är lätt att spola av.. eftersom jag gärna vill fiska ibland...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då röstar jag på en Ryds eller uttern.Rydsen har ju små picknick bord som blir perfekt som agn bord när du fiskar. Plast durk och självläns.

/jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det håller jag med om till hundra procent! Vem vill knalla runt på en bakteriehärd! Fast det är allt bra gamla Amerikanare som har heltäckningsmatta. Om inte annat så har ju ofta tidigare ägare fattat poängen och dragit bort skiten och endera lagt nytt teak eller fixat till plasten. Och det där med andrahandsvärdet är en utdragen myt som hänger samman med den låga konkurens som var på båtmarknaden under 70-90-talet. Det har inget med kvalitévärdet att göra i alla fall! Nu när folk förstår att man inte behöver köpa en 70-tals båt för samma pengar som man får en sent nittiotal så börjar det hända saker på marknaden. Åtminstone jag har märkt att man får svårare att motivera priserna på de gamla båtarna. Sen är ju alltid en båt en bra affär om man är beredd att ligga ute med pengarna några år...

Appråpå fiske så har man på min DC anpassat sittbrunnens sidor så att man alltid ska kunna ha fiskegrejer tillhanda på ett smidigt sätt. Att man dessutom inte prioriterat stora svulstiga säten gör att det finns gott om plats. Det är annars något som är vanligt på USA-båtarna tycker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V8, V6 eller 4A, har nog ingen större betydelse bensinåtgången, större betydelse har båtens vikt och den våta ytan, förutsatt att det finns tillräckligt mycket maskin att driva fram farkosten med, så förliten maskin är mer förödande för ekonomin.

// Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...