Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Hustler

Laga ytskickt?

Rekommendera Poster

Hej, har köpt en Crescent 415 R, den har lite skador i ytskiktet. Det är små hack så att man ser glasfibern under, vad ska jag använda till lagningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gealcoatspackel.
Sätt en sån lite bredare genomskinlig tejpbit över sen och släta till så blir lagningen nästan osynlig.
Kolla i Watskikatalogen eller Byggplast & Båtprylar katlogen så kanske du hittar rätt kulör till din båt. Annars går det hyfsat bra att köpa två kulörer gelcoatspackel och blanda lite på en höft så det blir liknande kulör som din båt har.
Din båt har säkert ett färgnr enl nåt av de system för kulörer som finns men svårigheten kan bli att ta reda på den. Kan stå i handboken till båten (i handboken till min båt står det t ex men min båt är ganska ny).

/Bo 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det jag trodde! tack!

gissar att båten är 10-20 år gammal och har varit vit men är nu lite gulgråtonad, så detdär med att matcha kan bli svårt men det är väl inte det viktigaste när båten inte är nåt jag ska glänsa med!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har två urslag efter ett ankare som löpt genom peken skulle jag tro. Urslagen är ca 1x3cm och känslig som jag är skulle de va skönt å få bort dom.Hur menar du att man ska göra med tejpen?Går de att slipa om det skulle bli för mycket spackel?Är det bara att spackla på eller måste de förbehandlas för att fästa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Skrapa bort lösa rester ur skadan. Gör rent med Aceton.
Lägg i gelcoatspackel i skadan i den kulör du har på båten.
Det kan gå med att spackla igen allt på en enda spackling om man är noga med mängen man lägger i skadan. Det gäller att lägga i precis lagom och släta ut lite med spackelspaden och sen det sista lägga över sån bred ca 5 cm bred genomskinlig lite grövre styv tejp och sen släta till alldelas utanför kanten på skadan. Det blir då en i det närmaste osynlig lagning. Men var försiktig att röra i skadan när väl tejpen är på plats så du inte trycker in gelcoaten så det blir en grop. Öva lite på nåt annat än båten först om du kan så du får in snitsen vid lagning av skada likande den du har på båten.
Jag har lagat en 5 krona stor skada på min båt på detta sätt (det var en luftblåsa i gelcoaten undersidan religslisten och jag knacka bort gelcoaten och la i ny blå gelcoat på ovanstående sätt och den går inte att se om man inte vat att det lagats just där.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter bra,ska göra som du säger och testa lite innan.Med risk för att verka lite trög men menar du att jag ska tejpa över spacklet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, just det, du har förstått rätt. Tejpen fungerar som en form kan man nästan säga, och det blir mycket slätt och fint sen. Låt tejpen sitta en dag eller så tills gelcoatspacklet härdat ordentligt. Sen är det bara att dra bort tejpen och vipps har du en i det närmast osynlig lagning utan att behöva slipa och polera.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, läste med intresse svaret om hur laga ett hål, men är det samma tillvägagångssätt md en repa i gelcoaten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, man kan laga på samma sätt en repa i gelcoaten som beskrivs ovan.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...