Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
waccas

renovering motor

Rekommendera Poster

Hej på er alla.

Jag har en b-30 vp aq 170 med 280 drev,jag skall nu när jag tar upp båten och  helrenovera motorn finns det någon som vet ungefär  vad det kostar att renovera en sådan motor hur långt kommer man med 15000:-20ööö:- jag tar gärna imot tips vad man skall passa sig för  osv..............tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det beror på om du tänkt att lämna iväg den eller göra jobbet själv. Dessutom finns det nästan lika många definitioner på helrenovering som det finns verkstäder, så du måste fundera på vilken nivå du ska lägga dig på.

En komplett helrenovering kräver att du lyfter ut motorn och borrar om blocket ca 2000kr, i med överdimentionerade kolvar (nya ca 1000kr/styck x 6).  Nya lager vev ( ca 1500kr) Nya lager kamaxel (ca 600kr). Nya kamdrev (ca 1250kr), Ny kamaxel (ca 3000kr i bästa fall), Nya lyftare (ca 500kr). Planing av topp (500kr) i värsta fall ny topp (6000 kr) Infräsning av nya ventilsäten (400kr) nya ventiler (ca 150 x 12st) Nya toppbultar (ca 500kr). Renoveringssats vattenpump (1250kr). Sotningssats tillägssats (packningar ca 1500-2000kr) Oljepump ca (700kr) renovering av oljekylare (arbete någon packning) eller ny i värsta fall (ca 11000kr, mitt tips leta beggad om så är fallet..)

När allt det är gjort har du en bra stomme, sedan har du förgasare och tändning också...

Totalt ca: 18600kr i delar om grundskittet är bra annars springer det lätt iväg till 30000

Totalt ca: 3000kr i arbete som du måste lämna iväg om du inte har en hel motorverkstad hemma, men då hade du nog inte ställt frågan heller...

OBS. Prisuppgifter är på ett ungefär och kan skilja vesäntligt jämfört med en offert.

Tips på billiga delar till volvomaskiner: www.kgtrimning.com

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej  Magnus  jag tackar så jättemycke för ditt engargemang värdefullt för mig.Jag skall göra det mesta själv jag skall sätta ihop en offert så kan man säkert få ett bra pris,jag hör av mig när jag gjort denna satsning till nästa är  hej o tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns fortfarande nya B30-block med topp att köpa. VP-GTB brukar ha ett gäng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har totalt renoverat min B20, gick ca 10000kr för allt. Jobbet gjorde jag själv förutom borrning av cylindrar. Nyborrning nya kolvar nytt marinkamaxel lyftare nya ståldrev(vev-kam) tot renoverade förgasare(dubbla SU) KGtrimm gjorde motorborning inkl 4 nya kolvar för 4000, Lycka till och räkna med högre kostnad än det du tror ska bli... men å andra sidan får du en fin motor som håller livet ut.. PS har lite bilder i min sjöbod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...