r480_2 0 Postad 17 Augusti , 2008 Hej Funderar på en 510 GTI så här i slutet av grymmesäsongen. Har ett par undringar, - Vilket är det mest prisvärda paketet, återförsäljare? - Vilka tillbehör är måsten, teak? - Motor, jag är fast på 4takt, men den erbjuds med många olika märken och storlekar, några bra tips? /samlar dollar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 17 Augusti , 2008 En mycket bra motor är Honda BF75. Jag har en sådan på en Ryds 510 GTI och är mycket nöjd. Tror du får svårt att hitta en bättre kombination. Skippa teaken, den gör sig bättre på större båtar. Tycker jag i alla fall. Däremot är dynor bra, blir rätt hårt annars. Plotter skull jag aldrig klara mig utan nu. Ej heller ekolod. Hamnkapell tycker jag är bra. Vattenskidstång likaså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asyvan 0 Postad 17 Augusti , 2008 Vad är hamnkapell? /Rookie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 18 Augusti , 2008 Styrpulpetöverdrag menar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r480_2 0 Postad 21 Augusti , 2008 Har börjat kolla lite mer nu men fastnade på en grej: Tvåtakt eller fyrtakt, om man går på fyrtakt, måste man serva den varje säsong och blir det dyrare än en 2takt? Och hur blir det med försäkringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 21 Augusti , 2008 Motorn måste servas i någon grad varje år oavsett 2 eller 4 takt. 4-taktaren är dyrare att serva å måste oftast göras på verstad. Men grundfixet kan man göra själv. En ny motor bör man väl serva hos verkstad iaf under garantitiden. Försäkring tror jag inte skiljer, man skriver bara hk antalet om jag kommer ihåg rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andershe 3 Postad 22 Augusti , 2008 Jag köpte en med Merc 60 4 takt slutet förra säsongen. Ingen teak (inte värt pengarna tycker jag). Istället Defa startspärr (lägre försäkringskostnad) dubbla tankar (självklart antagligen) solbädd o bord (mycket uppskattat!) o hamnkapell. Övriga dynor skippade jag o köpte kappock dynor på Biltema för en struntsumma. Vi har mest åkt 2 vuxna o 2 barn men även 4 vuxna o 2 barn. Lite tungt men finkar även det bra. Skall du köra mycket vattenskidor kanske 60 inte räcker. Supernöjd med båten som vi trailat hela sommaren. Vi blev så bitna av båtliv att det är dags för stööre, bobar båt nu i höst = min båt o trailer är till salu för bra peng. Lycka till! (Båtliv är beroendeframkallande!) Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 22 Augusti , 2008 4-takt måste servas varje år och det är dyrt oljebyte/oljefilter är väl det enda som tillkommer utöver det som görs på en 2-t? dvs inte särkild mycket dyrare. Sedan ska kamemmen kollas men min har klarat sig i 4 år utan märkbart slitage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r480_2 0 Postad 22 Augusti , 2008 Finns det något bra ställe som jämför utombordare, ska man välja, suzuki, honda eller mercury. Förr tänkte man ju att japs inte var så bra i saltvatten. Hur ser det ut nu? Några barnsjukdomar...... Jag har ju själv precis sänkt en suzuki pga salt i kylkanalerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Augusti , 2008 Finns det något bra ställe som jämför utombordare, ska man välja, suzuki, honda eller mercury. Förr tänkte man ju att japs inte var så bra i saltvatten. Hur ser det ut nu? Några barnsjukdomar...... Jag har ju själv precis sänkt en suzuki pga salt i kylkanalerna. Hej, Max motor är 80 hk på Ryds 510 GTI. Kollat på Yamaha F80? Det är en bra motor som varit med många år nu och fick elektronisk bränsleinspruting (EFI) till säsongen 2005. Den skulle jag ha med som tänkbar kandidat i alla fall. Barnsjukdomar är svårt att säga, men nya Honda BF75 med EFI är väl den som kommit senast i den här storleksklassen så den är det väl störst risk för ev barnsjukdomar men jag har inte hört el läst nåt än. Suzuki har numera en DF80 4-takt så den skulle jag nog kolla upp närmare men större risk för barnsjukdomar förstås eftersom den är pinfärsk. Annars är Suzuki DF70 ett beprövat kort men kanske inte optimal storlek på en 510 GTI, själv skulle jag definitivt vilja ha 80 hk på den så man kan åka en del folk i båten utan större problem med vare sig planingen eller hyfsat lågt marshvarv. Handlaren som säljer Ryds kommer garanterat att fresta med en Mercury 75 Optimax eller 80 EFI 4-takt. Får du ett fördelaktigt paketpris kanske det trots allt är enklast att hålla sig till Mercury. Glöm ej heller bort Evinrude E-Tec 75 hk direktinsprutad 2-takt, kan nog vara ett bra val också. Själv har jag lite förkärlek för Yamaha efter att ha kört Yamaha F115 4-taket (med EFI) i 6 säsonger nu utan minsta fel. Fast skulle jag köpa en ny motor idag kunde det lika väl bli en Suzuki, Honda el nåt annat märke men jag föredrar 4-taktare än så länge då jag tycker de går väldigt mjukt och fint med hyfsat låg ljudnivå (även om jag vet att de nya direktinsprutade 2-taktarna är väl så bra). Har ett test du kan få kolla på 70-80 hk 2-takt samt 4-takt om du vill. Hör av dig i så fall. /Bo Senast ändrad av bossee | 22 augusti 2008 | 23:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r480_2 0 Postad 22 Augusti , 2008 Gott, du får gärna maila över testet. Eller finns det på ngn länk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 22 Augusti , 2008 Hej Motorval idag är nog mer tycke och smak, utseende och framför allt var man kan få bra service.. nära hemmavid... Har haft båtar (förutom de med innombordsmotor) med motorer från Mercury, Yamaha, Evinrude och Honda. Den sämsta skitmotor som jag någonsin har ägt var Honda BF75, tänkte ett tag att använda den som bojsänke men den hade förmodligen inte ens funkat till det!! Gör Honda därför dom sämsta motorerna ... ICKE!!!..men min var helt enkelt urusel. Otur, eller dåligt skött!! vad vet jag? (MOTORN VAR BEGAGNAD MEN ENDAST 3 ÅR GAMMAL) Välj därför en motor från din lokala marina, oaktat märke kommer du förmodligen inte få några problem. Och en sak till 2-takt, insprut eller 4-takt en båtmotor tar MYCKET bensin så är det bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r480_2 0 Postad 25 Augusti , 2008 Många båtar säljs ju begagnade med optimax tvåtakt, en motorn med insprutningssytem. Stämmer det att servicen är lika dyr på en sådan som på en fyrtakt? Och är det mycket ny teknik på dem som man ska akta sig för? 7vill bara ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser